Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergrotingsfactor 1.5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergrotingsfactor 1.5

    Ik ben nog een beetje een leek op het vlak van digitale fotografie met een spiegelreflex. Wil me er wel graag één aanschaffen (de Sony Alpha 100 - zie mijn bericht in "camera's - camera kopen via internet).
    Nu weet ik wel dat als ik een digitale koop, ik mijn groothoek van de lens die ik nu heb verlies. Ik ben alleen een beetje in de war over de cijfers die dan bij de lenzen voor digitale toestellen staan... Moet ik die dan delen door 1.5 om te kunnen vergelijken met analoge (de omgekeerde bewerking van de vergroting met 1.5 om van analoog naar digitaal te gaan)?

    Ik heb zelf een Tamron van 70 tot 300mm, dus als ik die op een digitale plaats, dan wordt dat 115-450mm (leuk, want dan kan ik verder inzoomen )
    Maar de kitlens bij de Alpha 100 (daar zou ik dan tijdelijk mee beginnen, denk ik), die heeft als referenties 18-70 mm. Wat betekent dat dan concreet?

  • #2
    Re: vergrotingsfactor 1.5

    Er van uitgaande dat de Alphe een cropfactor van 1,5 heeft (klopt wel denk ik)
    geeft een 18-70 lens hetzelfde beeld op de Alpha als het beeld dat een 27-105 lens zou geven op een 35mm camera.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: vergrotingsfactor 1.5

      Oorspronkelijk geplaatst door mintaka Bekijk bericht
      Ik ben nog een beetje een leek op het vlak van digitale fotografie met een spiegelreflex. Wil me er wel graag één aanschaffen (de Sony Alpha 100 - zie mijn bericht in "camera's - camera kopen via internet).
      Nu weet ik wel dat als ik een digitale koop, ik mijn groothoek van de lens die ik nu heb verlies. Ik ben alleen een beetje in de war over de cijfers die dan bij de lenzen voor digitale toestellen staan... Moet ik die dan delen door 1.5 om te kunnen vergelijken met analoge (de omgekeerde bewerking van de vergroting met 1.5 om van analoog naar digitaal te gaan)?

      Ik heb zelf een Tamron van 70 tot 300mm, dus als ik die op een digitale plaats, dan wordt dat 115-450mm (leuk, want dan kan ik verder inzoomen )
      Maar de kitlens bij de Alpha 100 (daar zou ik dan tijdelijk mee beginnen, denk ik), die heeft als referenties 18-70 mm. Wat betekent dat dan concreet?

      met die kitlens van de sony moet je dan gewoon exact hetzelfde doen als bij je tamron lens. de kitlens van de sony zal op de sony alpha zich gedragen als een 27-105 lens vergeleken met analoge camera's

      dus als je een 27-105 op een analoge camera zet, heb je hetzelfde zoombereik als de 18-70 op de sony alpha

      welke lens je ook koopt, de brandpuntsafstanden zullen altijd vast staan, of je hem nu gebruikt op analoog of digitaal. een digitaal toestel gaat enkel iets meer "croppen" (het middelste deel van de lens gebruiken en niet het volledige beeld dus) waardoor het lijkt alsof je met een lens met andere brandpuntsafstand werkt
      5DmkIII en wat glas

      Comment

      Working...
      X