Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebouwen in donker fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebouwen in donker fotograferen

    17 en 18 April ga ik 2 dagen naar Engeland om projecten voor het bedrijf waar ik werkzaam ben te fotograferen.
    Ook 's avonds is de bedoeling als de gebouwen verlicht zijn.

    Nu is mijn vraag:

    Waar moet ik specifiek op letten bij dit soort fotografie?
    Welke instellingen kan ik het best gebruiken?
    Ik neem ook mijn statief mee in ieder geval.
    Normaal gebruik ik voor 90% de A-stand.
    Kan ik die dan ook het beste gebruiken?

    Graag wat tips of links elders op BD (ik kon het zelf niet direct vinden) over dit onderwerp.

    Gr Kees
    Last edited by KvP; 7 april 2007, 12:02.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Gebouwen ik donker fotograferen

    Kees,

    Ik heb ooit eens een nachtshoot gedaan van een industrie terrein, ( op statief natuurlijk ) ik zette mijn toestel op de M - stand, ISO 100 en dan wat experimenteren met sluitertijd en diafragma. ik stelde de camera wel zo in dat er 5 sec tijd zat tussen het drukken op de knop en het werkelijk nemen van de foto.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Gebouwen ik donker fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Kees,
      ik stelde de camera wel zo in dat er 5 sec tijd zat tussen het drukken op de knop en het werkelijk nemen van de foto.
      Was dat om trillingen uit te sluiten?
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: Gebouwen ik donker fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Was dat om trillingen uit te sluiten?
        Inderdaad . . . manueel de knop induwen kan bewegingsonscherpte geven . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Gebouwen ik donker fotograferen

          Ik kies in dat soort situatie's voor de diafragmavoorkeuze en werk op statief met draadontspanner of timer. Dat kan natuurlijk niet bij bewegende onderwerpen maar bij gebouweb is dat geen probleem. Mijn urban foto's althans maak ik allemaal zo en meestal met een vrij hoog diafragma. (18 of hoger)
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #6
            Re: Gebouwen ik donker fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
            Ik kies in dat soort situatie's voor de diafragmavoorkeuze en werk op statief met draadontspanner of timer. Dat kan natuurlijk niet bij bewegende onderwerpen maar bij gebouweb is dat geen probleem. Mijn urban foto's althans maak ik allemaal zo en meestal met een vrij hoog diafragma. (18 of hoger)
            Is het niet zo, dat als de diafragma té hoog word dat de kwaliteit van de foto's weer minder word?

            Gr kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Gebouwen ik donker fotograferen

              Enkele tips voor nachtfotografie:

              -statief
              -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
              -AV stand (diafragmavoorkeuze)
              -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten)
              -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
              -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
              -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
              -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
              -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
              -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
              -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
              -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
              -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, worrdt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
              -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
              -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
              -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Gebouwen ik donker fotograferen

                Bedankt Bart.
                Hier kan ik al veel mee, ik print je tekst even uit en neem hem mee

                Gr kees
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Gebouwen ik donker fotograferen

                  De tips van Bart zijn erg goed bruikbaar, alleen bij wat hogere diafragma's heb ik tot nu toe geen (zichtbare) mindere resultaten. Voor de rest kan ik deze werkwijze inderdaad volgen en zal toch eens bij een volgende shoot in de avond of nacht wat met verscillende diafragma's gaan uitproberen.
                  Bart en Kees, bedankt.
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebouwen in donker fotograferen

                    Ik vraag mij af of zaken als draad ontspanner, mirror lock-up e.d. wel van zo'n groot belang zijn bij dergelijke lange belichtingen.
                    Ik denk dat wanneer de spiegel van de camera een fractie van seconde trilt tijdens het opklappen bij een opname van 15 seconden (bij nachtopnamen vaak nog langer) heel weinig uitmaakt. Namelijk gedurende die hele korte duur van trilling (laten we eens aannemen 1/30 seconde) komt er zo weinig licht op de sensor in vergelijking met de resterende (14 29/30 seconde) dat dit op het geheel heel weinig invloed heeft.
                    Het zelfde geldt denk ik voor de trillingen door afdrukken.

                    Veel belangrijker is dat je camera gedurende die 15 seconden trililingsvrij op een goed statief staat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebouwen in donker fotograferen

                      Oorspronkelijk geplaatst door robert62 Bekijk bericht

                      Veel belangrijker is dat je camera gedurende die 15 seconden trililingsvrij op een goed statief staat.
                      Dat ben ik zeker met je eens Robert, maar dan moet je toch ook zorgen dat hij bij het indrukken van de ontspanknop óók trillingsvrij blijft.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebouwen in donker fotograferen

                        Als het voor bedrijfsdoeleinden is : ervan profiteren om je lenzenarsenaal uit te breiden
                        De Tokina 12-24 ATX PRO F4 lijkt me dé lens die je hier nodig hebt : zeer scherpe beelden, weinig tot geen vervorming, prachtige kleuren. Gebruik ze op zowel op D50 als op D200 en het is één van de weinige lenzen waarbij ik geen verschillend gedrag op de body's bemerk, dus zal ze het op een D80 ook wel uitstekend doen. Die vijf mm dat ze breder gaat dan je overigens fantastische Nikkor 17-55 maakt echt wel een wereld van verschil voor gebouwen vind ik.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebouwen in donker fotograferen

                          Inderdaad, die 12-24 is daar ideaal voor maar nu gaat Kees even knarsetanden vrees ik aangezien ik weet dat hij deze lens ooit gehad heeft en nog niet zo heel lang geleden weer heeft verkocht . . .
                          Kees, als je ze echt nodig hebt mag je ze gerust even lenen . . .
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebouwen in donker fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Als het voor bedrijfsdoeleinden is : ervan profiteren om je lenzenarsenaal uit te breiden
                            Dat is precies wat ik al vaak deed.
                            Al mijn spullen koop ik bijna van deze projecten.
                            En inderdaad de Tokina had ik ooit.
                            Ik heb deze echt niet nodig.
                            Op de volgende link zie je voorbeelden die ik maakte voor mijn werk.
                            http://www.keesvanpelt.nl/portfolio/...wen/index.html

                            Gr kees
                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebouwen in donker fotograferen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Inderdaad, die 12-24 is daar ideaal voor maar nu gaat Kees even knarsetanden vrees ik aangezien ik weet dat hij deze lens ooit gehad heeft en nog niet zo heel lang geleden weer heeft verkocht . . .
                              Kees, als je ze echt nodig hebt mag je ze gerust even lenen . . .
                              Ik denk dat je 14mm Sigma interessanter is als de Tokina 12-24.
                              Maar bedankt voor het aanbod Francis, maar het is te ver om hem even te komen halen en terug te brengen.

                              Gr kees
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                              Comment

                              Working...
                              X