Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 18-200mm VR scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 18-200mm VR scherp?

    Zoek naar ervaringen met Nikkor 18-200mm VR wat scherpte betreft. In vgl met foto's die uit de Pana DMC-FZ5 komen gerold is de 18-200mm significant minder scherp. Heeft dit te maken met het feit dat een reflexcamera gn beeldverscherping doorvoert en een compact (waarschijnlijk) wel? Alle ervaringen en tips welkom.
    zoeker met hart en ziel

  • #2
    Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

    Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen, denk ik dat je ons best een paar voorbeelden toont. Nu is het een beetje gissen waar het aan zou kunnen liggen. Beeldverscherping in de camera zou een mogelijkheid kunnen zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

      ik ben serieus tevreden van de scherpte van de 18-200VR. Dat is eigenlijk een fameus goe lenske voor zo'n monsterachtig zoombereik.
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

        Het is hier al meerdere malen geschreven...

        De 18-200 blijft een compromis lens, presteert voor een 11X zoom uitzonderlijk goed kwa scherpte, en blijft volgens mij de ideale wandel- vakantielens.
        Dus zoek je een objectief die als allrounder moet dienen is de 18-200 een van de betere. Ik vind dit in beschouwing genomen de scherpte zéér goed meevallen maar kan u geen vergelijk geven met beeldjes die uit een andere camera komen.
        Testen is hier de boodschap, eventueel hier de vraag stellen of je bij iemand eens dit objectief aan de tand mag voelen en dan de vergelijking maken.
        Hopelijk heb je er wat aan en succes.
        Groeten
        KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
        http://www.photopat.be

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

          Ik heb een paar maand geleden de 18-200 op de kop kunnen tikken, omdat ik een ideale reislens zocht. Bij terugkomst van de reis bleek dat deze lens scherper was dan de 18-70 kitlens. Om echt zeker te zijn heb ik een hele hoop vergelijkingen gedaan tussen de 18-70 en de 18-200. De 18-200 blijkt in de 18-70 range even goed of beter te presteren! Ik kan je enkele beelden laten zien met de 18-200 waar je op't eerste zicht zou denken dat deze met een 70-200 genomen zijn. Scherpte is vooral goed op F/8 !
          Kijk eens op http://www.slrgear.com/reviews/showp...uct/131/cat/13

          En eventueel op m'n album voor enkele 18-200 foto's.. (de foto's op m'n site zijn ofwel met 18-200 of 12-24 Tokina genomen)
          Argentinië album: http://users.pandora.be/jokkepics/

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

            Deze zijn genomen met de 18-200 VR op F8:




            Groetjes,


            Marnik
            http://www.marnikugille.be

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

              Oorspronkelijk geplaatst door marnik.u Bekijk bericht
              Deze zijn genomen met de 18-200 VR op F8:




              Groetjes,


              Marnik
              Prachtige foto's Marnik. Maar ik veronderstel dat deze toch wat nabewerking hebben genoten, waaronder vermoedelijk ook verscherpt.
              Ik heb ook de 18-200 gehad en vond deze overigens ook heel scherp voor zo'n superzoom, maar aangezien ik meestal in RAW werk heb ik mijn foto's ook steeds wat moeten verscherpen.
              En om op de vraag van PMRS te antwoorden, denk ik dat de reden van de mindere scherpte van de foto's met de 18-200 wel degelijk ligt bij de sofwarematige verscherping in de Pana. Verder lijkt het mij ook logisch dat bvb. een D200 in staat is scherpere beelden te produceren dan een D80 en een D70.
              Nadeel van de 18-200 echter is zijn aanzienlijk vervorming aan de brede kant en de vignetering, zeer goed zichtbaar bij het nemen van blauwe luchten.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

                Omtrent scherpte zou ik me geen zorgen maken. Wel de distortion @ 18mm ... daar scoort m'n 17-55 2.8 beduidend beter. Ook de kwaliteit van de lens zelf komt iets minder overtuigender over. Al bij al ... de perfecte allround / lichtgewicht / reislens.

                M'n eerste foto's toen de lens een 3 dagen in m'n bezit was: http://users.skynet.be/catscratch/dlp/
                Ik ben best tevreden ... ben nu net terug van een weekje Madrid, het bereik is ERG tof om mee te spelen
                Frank
                http://www.mirrorshades.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

                  Oorspronkelijk geplaatst door PMRS Bekijk bericht
                  In vgl met foto's die uit de Pana DMC-FZ5 komen gerold is de 18-200mm significant minder scherp.
                  Ik vind de foto's die uit de de Pana komen(welke ik gezien heb) vaak onnatuurlijk scherp en dan van voor tot achter. Dit zal je bijna nooit hebben en willen hebben met een DSLR.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

                    Inderdaad op 18mm is er nogal vervorming, maar dan gebruik ik daarvoor de 10-20 en probleem is opgelost.

                    Voor de rest qua scherpte toch tevreden over en de VR doet veel.
                    Een tevreden klant hier

                    Groetjes, Rosita
                    Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 18-200mm VR scherp?

                      Ik werk sinds juni vorig jaar met dit ojectief en ben er zeer tevreden van. Uiteraard is mijn Nikon 180 2.8 scherper dan deze zoom ... wat dacht je ?
                      Kwa scherpte vind ik dat deze zoom minstens zo goed scoort dan mijn 'oude' 18-70', de afdrukken die ik maak op A3+ zijn echt wel scherp. Met de vervorming moet je op 18 à 20mm wel rekening houden, via CS2 te corrigeren. Voor mij wegen de voordelen echter door :VR, mooi bereik, scherp, minder kans op stof (sensor). Een aanrader !
                      Black & White Photography : www.bertvanpaepegem.be

                      Comment

                      Working...
                      X