Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wilde of escape ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wilde of escape ??

    De eerste krooneend die ik dit seizoen tegenkwam was eind vorige zomer, een vrouwelijk exemplaar, duidelijk een escape want geleewiekt.
    Intussen zijn er hier en daar toch al wat krooneenden gesignaleerd, eigenlijk teveel om allemaal escape's te zijn. Of heeben een aantal hobby kwekers hun kooien opengezet ipv op te hokken ten tijde van de vogelgriep, het is natuurlijk een mogelijkheid.
    In elk geval, de vrouwelijke escape zie ik niet meer, die vertoonde ten andere helemaal geen vluchtgedrag, was eigenlijk vrij nieuwsgierig.
    Deze vertoonde het vluchtgedrag van een wilde eend, wegzwemmen en afstand houden. Heel de trukendoos moest open om erbij te geraken, ik vond ze midden in het veld in een brede beek omzoomd met riet, riet dat me gelukkig wel hielp om erbij te geraken.
    In elk geval : als het een escape is denk ik dat het ze het niet lang gaat trekken in een gebied vol buizerds en vossen





    fotosite

  • #2
    Re: Wilde of escape ??

    Leuke foto's, al vind ik te kleuren er wat over.

    Wat betreft je vraag escape of wild, moet je er rekening mee houden dat escapes ook kunnen trekken. Er zijn meerdere mensen die denken dat bvb. de buffelkopeend van Nederland die daar elk jaar terugkomt ook een escape is die gewoon samen met andere eenden weg en weer trekt. Het zou me niet verbazen dat zoiets véél vaker gebeurt. Krooneend zou in Nederland volgens de ANWB in bepaalde jaren in grote groepen voorkomen, dus wilde exemplaren duiken zeker en vast geregeld bij ons op.

    Waterwild wordt over het algemeen beschouwd als een moeilijke groep om te oordelen over wild vs. escape door de vele beesten in gevangenschap. Als ik een krooneend zou tegenkomen dan check ik gewoon of die sporen van gevangenschap vertoont en zoniet dan staat ie op mijn lijstje
    Birdwatching ... it's a way of life!

    http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

    Comment


    • #3
      Re: Wilde of escape ??

      de moeite die je hebt moeten doen om het zo vast te leggen is zeker de moeite waard geweest
      super knappe beelden
      -----------------------
      www.maartensomers.be
      -----------------------

      Comment


      • #4
        Re: Wilde of escape ??

        Mooie reeks.
        Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Wilde of escape ??

          Of ge het gelooft of niet Wouter, elke keer dat hij in volle zon kwam kleurde hij echt zo ros. Ik heb in mezelf zitten lachen met die rosse kop (stilletjes gelachen natuurlijk). Maar als hij uit de schittering van de zon zwemt wordt hij inderdaad valer en bruiner, maar die foto's vond ik zo mooi niet
          Als het mag van de mod's : op deze zie je hoe de zon (of het gebrek eraan) een invloed heeft op die rossigheid
          (foto is wel compleet vantussen het riet genomen en was daarom eigenlijk niet bedoeld om te plaatsen)
          Last edited by elsan; 6 april 2007, 19:57.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Wilde of escape ??

            Prachtige platen van deze uitzonderlijk mooie eendensoort
            Wat een kop hebben die.

            Comment


            • #7
              Re: Wilde of escape ??

              Heel mooi en dan vooral je eerste voor mij
              mvg,
              Ludo V.

              Comment


              • #8
                Re: Wilde of escape ??

                Mooie serie elsan, zo knap gecoiffeerd en geföhnd zag ik ze nog niet. Voorkeur voor de eerste
                de gustibus et coloribus non est disputandum
                Greetz, Artur Bex

                Comment


                • #9
                  Re: Wilde of escape ??

                  Super Elsan!!!
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wilde of escape ??

                    Mooie vondst Elsan.

                    Op die apparte foto zie je duidelijk dat het geen geleewiekte vogel is. Bijgevolg heb je geen zekerheid meer ivm escape. Is een Kuifeend die uit een privaat collectie ontsnapt en terug verwildert, een escape? In de letterlijke zin van het woord wel, maar daar wordt nooit over gesproken. Maar als men een Krooneend ziet moet dat per definitie een escape zijn.

                    Misschien een mannetje dat gebleven is bij dat vrouwtje van toen. Die zit nu waarschijnlijk op eieren en zie je ze daarom niet. Of had je die woerd in een ander gebied?

                    Groetjes

                    Marc
                    http://www.pbase.com/neos_marc

                    www.caridina.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wilde of escape ??

                      Vrouwtje heb ik al een maand of twee niet meer gezien, dus ik denk dat die gesneuveld is. Ze kon niet vliegen dus een makkelijke prooi als ze van open water af gekomen is.
                      Mannetje heb ik gevonden ongeveer een km of zes in vogelvlucht vanwaar het vrouwtje zat, te ver dus om samen gezeten te hebben, tenzij het vrouwtje nu ook daar zit. 't Is daar een beetje te wild om diep in te gaan. Ge kent de streek : verwilderde Canadabossen met ondergroei en om de vijf meter een beek
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wilde of escape ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        verwilderde Canadabossen met ondergroei en om de vijf meter een beek
                        Om van te watertanden
                        http://www.pbase.com/neos_marc

                        www.caridina.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wilde of escape ??

                          Mooie serie Elsan,
                          ~ Canon + weinig glaswerk

                          WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wilde of escape ??

                            Waterwild is over algemeen erg schuw. Als je zo dicht bij een Krooneend raakt dan vermoed ik toch dat het er sterk op wijst dat het een escape is, wat natuurlijk wel niets zegt over de kwaliteit van de foto's.
                            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wilde of escape ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                              Waterwild is over algemeen erg schuw. Als je zo dicht bij een Krooneend raakt dan vermoed ik toch dat het er sterk op wijst dat het een escape is, wat natuurlijk wel niets zegt over de kwaliteit van de foto's.
                              Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit : hij is niet geringd, niet geleewiekt en vertoonde wel degelijk vluchtgedrag. Ik ga in ieder geval deze week nog eens polshoogte nemen.
                              Laat je in elk geval niet op het verkeerde been zetten door de afstand waarop de foto's genomen, ze zijn compleet uit dekking genomen en hij zwom op een beek, op open water en zonder dekking was ik er nooit bijgeraakt, daar was hij veel te alert voor.
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X