Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma en zoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma en zoom

    Ik schijn het maar niet te snappen...

    Af en toe krijg ik toch foto's waarop maar een deel scherp is en de rest vervaagd. Optreden van DOF dus.

    Ik probeer het te achterhalen door er hier en daar wat over te lezen en te proberen maar toch staat het er toch niet op zoals ik zou willen.

    Kan misschien iemand even tijd nemen om een kort overzichtje te maken welke instellingen best te gebruiken bij welk type foto.
    Of een site waar de verschillende mogelijke situaties stap voor stap worden uitgelegd.

    bvb: diafragmavoorkeur of Sluitertijd, dichterbij het onderwerp en uitzoomen of verder en inzoomen, Groot diafragma (f2.8) of klein tot heel klein...

    Dit voor:

    Portretfotografie
    landschapfotografie
    stadsfotografie
    Macrofotografie
    Sportfotografie

    Groetjes en bedankt,
    Johan.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

  • #2
    Re: Diafragma en zoom

    Hetgeen je hier vraagt is eigenlijk schrijf eens een beperkte cursus fotografie.
    Een goed boek met de basisregels van de fotografie zal je wellicht meer helpen, maar toch effe heel beknopt :

    Je dieptescherpte wordt bepaald door drie factoren : brandpuntsafstand, diafragma en afstand tot je onderwerp.

    Diafragma : een wijd diafragma levert minder dieptescherpte dan een eng diafragma, met F2.8 ga je meer vaag hebben dan met F13

    Brandpuntsafstand : een groothoek geeft meer dieptescherpte dan een tele

    Afstand tot je onderwerp : hoe verder je van je onderwerp staat hoe meer je scherp zal hebben van de omgeving

    Cru gesteld : een 12mm lens op F16 en sherpstelling op oneindig zal in een landschap alles dat zichtbaar is scherp weergeven en tele op 300 mm aan F2.8 en 2 meter van je onderwerp zal al moeite hebben om je ganse onderwerp scherp te krijgen. Door de specifiek korte instelafstanden gaan macrolenzen dit verschijnsel nog veel meer hebben.

    Combinatie van deze drie factoren volgens de soort fotografie levert je foto's met meer of minder DoF (Depht of Field) op.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Diafragma en zoom

      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      Hetgeen je hier vraagt is eigenlijk schrijf eens een beperkte cursus fotografie.
      Een goed boek met de basisregels van de fotografie zal je wellicht meer helpen, maar toch effe heel beknopt :

      Je dieptescherpte wordt bepaald door drie factoren : brandpuntsafstand, diafragma en afstand tot je onderwerp.

      Diafragma : een wijd diafragma levert minder dieptescherpte dan een eng diafragma, met F2.8 ga je meer vaag hebben dan met F13

      Brandpuntsafstand : een groothoek geeft meer dieptescherpte dan een tele

      Afstand tot je onderwerp : hoe verder je van je onderwerp staat hoe meer je scherp zal hebben van de omgeving

      Cru gesteld : een 12mm lens op F16 en sherpstelling op oneindig zal in een landschap alles dat zichtbaar is scherp weergeven en tele op 300 mm aan F2.8 en 2 meter van je onderwerp zal al moeite hebben om je ganse onderwerp scherp te krijgen. Door de specifiek korte instelafstanden gaan macrolenzen dit verschijnsel nog veel meer hebben.

      Combinatie van deze drie factoren volgens de soort fotografie levert je foto's met meer of minder DoF (Depht of Field) op.
      I know... cursuske volgen zou niet slecht zijn.
      Stap voor stap de zaken uitproberen kan ook met een goede handleiding of een boek., is er een goed boek beschikbaarin de handel?

      Reeds bedankt voor de moeite!
      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
      BE-Wommelgem
      .: 20D & D700 :.

      Comment


      • #4
        Re: Diafragma en zoom





        De laatste is downloadbaar in PDF
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Diafragma en zoom

          Mercikes!
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Diafragma en zoom

            Op www.dofmaster.com/dofjs.html kan je al een idee krijgen over lensinstellingen en DOF

            Comment


            • #7
              Re: Diafragma en zoom

              Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
              Ik schijn het maar niet te snappen...

              Af en toe krijg ik toch foto's waarop maar een deel scherp is en de rest vervaagd. Optreden van DOF dus.

              Ik probeer het te achterhalen door er hier en daar wat over te lezen en te proberen maar toch staat het er toch niet op zoals ik zou willen.

              Kan misschien iemand even tijd nemen om een kort overzichtje te maken welke instellingen best te gebruiken bij welk type foto.
              Of een site waar de verschillende mogelijke situaties stap voor stap worden uitgelegd.

              bvb: diafragmavoorkeur of Sluitertijd, dichterbij het onderwerp en uitzoomen of verder en inzoomen, Groot diafragma (f2.8) of klein tot heel klein...

              Dit voor:

              Portretfotografie
              landschapfotografie
              stadsfotografie
              Macrofotografie
              Sportfotografie

              Groetjes en bedankt,
              Johan.
              Deeltje II van mijn cursus (Licht en Lenzen). Te downloaden op http://www.chronax.be/nuttig.html.
              Veel leesplezier!
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

              Comment


              • #8
                Re: Diafragma en zoom

                Bedankt aan allen, hier kan ik zeker eens wat testen mee doen en zien wat de verschillende resultaten zijn.

                Groetjes en bedankt.
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment

                Working...
                X