Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 50-500 EX ervaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 50-500 EX ervaring

    Hoi,

    Zijn er mensen die al enkele maanden ervaring hebben met de 50-500 van sigma?
    Ik knip er al ongeveer een maand mee maar heb o zo veel onscherpe shots dat de moed toch een beetje aan het zakken is.Dan knip je plots weer een scherpe foto maar toch...
    Uit de hand is zowiezo moeilijk maar met een sluitertijd van 1000 en meer
    moet het toch scherp zijn??
    Om vogels te fotograferen gebruik ik een statief, hier komt geen verplaatsing bij kijken en is dan meestal het diafragma de voorkeuze en de sluitertijd automatisch.
    Is er een f-getal waar de lens niet mee overweg kan of moet de instelling van de body aangepast worden, zoals de iso waarde naar 400
    en de lichtmeetmodus? (ik heb de Canon D400 body)
    Misschien bestaat er een techniek om de ontspanknop in te drukken zonder de camera te laten bewegen...
    Iemand tips

  • #2
    Re: sigma 50-500 EX ervaring

    'k heb wel die lens niet maar wat bij mij helpt in het algemeen als ik met een tele objectief fotografeer is hetzelfde als scherpschieten met een geweer.

    Diep inademen, adem in houden , afdrukken, dan pas terug uitademen.
    President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

    Comment


    • #3
      Re: sigma 50-500 EX ervaring

      Als ik op statief fotografeer gebruik ik vaak een remote ontspanner, zodat het toestel niet kan bewegen.
      BD0808BE

      Comment


      • #4
        Re: sigma 50-500 EX ervaring

        Ik weet niet wat de kwaliteit van je statief is, maar dat kan ook heel veel invloed hebben door ongewenste vibraties.

        Zoek ook eens op "long lens technique". Er zijn diverse sites met advies hoe je met zo'n zware lens kunt fotograferen, ook uit de hand.
        Bodies: Nikon D700, D200
        Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
        Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

        Comment


        • #5
          Re: sigma 50-500 EX ervaring

          Oorspronkelijk geplaatst door lionhart Bekijk bericht
          Hoi,

          Zijn er mensen die al enkele maanden ervaring hebben met de 50-500 van sigma?
          Ik knip er al ongeveer een maand mee maar heb o zo veel onscherpe shots dat de moed toch een beetje aan het zakken is.Dan knip je plots weer een scherpe foto maar toch...
          Uit de hand is zowiezo moeilijk maar met een sluitertijd van 1000 en meer
          moet het toch scherp zijn??
          Om vogels te fotograferen gebruik ik een statief, hier komt geen verplaatsing bij kijken en is dan meestal het diafragma de voorkeuze en de sluitertijd automatisch.
          Is er een f-getal waar de lens niet mee overweg kan of moet de instelling van de body aangepast worden, zoals de iso waarde naar 400
          en de lichtmeetmodus? (ik heb de Canon D400 body)
          Misschien bestaat er een techniek om de ontspanknop in te drukken zonder de camera te laten bewegen...
          Iemand tips
          Zeker zo belangrijk om echt scherpe fotos te bekomen is het diafragma, je mag zelfs 1/4000st nemen, als je wide open fotografeert presteerd een lens minder dan een of 2 stops dicht. Zeker een lens zoals de superzoom 50-500. Gewoon de iso opkrikken, en op f9 of f11, sluitersnelheid uit de hand moet je met 1/750st toekomen, statief of monopod helpt ook enorm.
          Ik gebruik bijna altijd iso 400 met dergelijke lenzen, en 2 stops dicht. (program shift , aangezien dan de sluitersnelheden mee gaan met mijn brandpuntsafstand)

          Comment


          • #6
            Re: sigma 50-500 EX ervaring

            Iso 200 bij voorkeur, indien niet mogelijk aanpassen naar boven.
            Minimum sluitertijd 1/500" op 500 mm uit de hand, iets hoger is natuurlijk altijd beter. Tot 1/320" is doenbaar, daaronder wordt het kritisch en is een steun nodig.
            Diafragma mag gerust wijd open, F6.3 op 500mm, liever een wijd diafragma dan een te lage sluitertijd.
            Spotmeting gebruiken en scherpstellen enkelveld met het middelste scherpstelpunt, belangrijk op de afstanden die je overbrugt, bij andere instellingen heb je niet meer onder controle wat je lens gaat doen.
            MUP, timer, statief, draadontspanner, goh, dat zal allemaal wel best werken maar in de praktijk heb je daar zelden de tijd voor. Het enige dat helpt is oefenen en blijven oefenen.
            Op zoveel mogelijk onderwerpen, ver, dichtbij, vluchtshots, noem maar op. Niet teveel bij nadenken en geen seconden gaan "mikken", dan is het gegarandeerd mis. Gewoon richten, focussen en afdrukken.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: sigma 50-500 EX ervaring

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Diafragma mag gerust wijd open, F6.3 op 500mm, liever een wijd diafragma dan een te lage sluitertijd.
              Elsab, dit is tegengestelde met wat ik ervaarde met mij bigma's! lage sluitertijd moet je uiteraard altijd vermijden, maar ook open diafragma.
              De Bigma is geen toplens, wel een goede 10x zoom, optisch blijft het een compromis, dat veel baat heeft bij een toegeknepen diafragma.
              Maar dat is natuurlijk mijn idee hé

              Comment


              • #8
                Re: sigma 50-500 EX ervaring

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Elsab, dit is tegengestelde met wat ik ervaarde met mij bigma's!
                Is er een misschien een verschil tussen EX en EX DG wat dat betreft ? Zou e.e.a. kunnen verklaren
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 50-500 EX ervaring

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Is er een misschien een verschil tussen EX en EX DG wat dat betreft ? Zou e.e.a. kunnen verklaren
                  Ik weet niet, maar vorige week heeft een vriend van me nog eentje mogen testen in de zoo, en kwam toch ook weer tot dezelfde conclusie dan ik.
                  Overigens, de vergelijkingen die ik op het net gevonden heb (weet niet meer waar) van de dg en de gewone versie waren niet van die aard dat de wide open specs er op vooruit gegaan waren.

                  Kijk, je moet realistisch zijn, superzooms, of het nu de Bigma of de Canon 35-350L en 28-300L zijn, hebben beperkingen (ik spreek nog niet over de low-budget 10x zooms) . En deze zijn nu eenmaal de scherpte wide open in combinatie met de lichtsterkte.
                  Als ik door mijn beelden van mij "superzoom / bigma" wandel, en kijk naar de uitschieters kwa scherpte, zijn het steevast kleinere diafragma's, en omgekeerd, minder scherpe, bijna altijd wide open.

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 50-500 EX ervaring

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Elsab, dit is tegengestelde met wat ik ervaarde met mij bigma's! lage sluitertijd moet je uiteraard altijd vermijden, maar ook open diafragma.
                    De Bigma is geen toplens, wel een goede 10x zoom, optisch blijft het een compromis, dat veel baat heeft bij een toegeknepen diafragma.
                    Maar dat is natuurlijk mijn idee hé
                    Ik heb honderden foto's gemaakt met de 50-500 (en dat zal nog een serieuze onderschatting zijn) en de enige omstandigheid waarbij ik naar F8 ga, is om bv een atletiekwedstrijd vast te leggen. Diafragma is daar dan gekozen puur in functie van de scherptediepte en niet van de scherpte op zich. Met volle zoom op 500mm en vanop een afstand van pakweg 4 à 5 meter durf ik ook wel eens naar F7.1 te gaan, ook omwille van de scherptediepte.
                    Je gaat me natuurlijk niet horen zeggen dat een F8 de scherpte niet ten goede komt, maar het gaat dan wel ten koste van de sluitertijd en die is zeker zo belangrijk. F6.3 levert kwalitatief goede beelden op bij hanteerbare sluitertijden, als je niet gaat verwachten daar ook nog eens haarscherpe 100%crops uit te halen. Ik heb de DG versie maar aangezien ik geen ouwere versie gebruikt heb, kan ik moeilijk een onderscheid maken. Nu hoor je wel meer dat de iets oudere lenzen op 500mm niet haarscherp zijn, de mijne dus wel. Wat ik wel kan bevestigen is dat een 50-500 op een minder kritische body als de D50 betere resultaten geeft dan op de D200. Het blijft in elk geval een hele leuke wandellens met een comfortabel bereik en waar je heel goede resultaten mee kan behalen, maar de combinatie D50/50-500 vergelijken met de combinatie D200/Sigma 300 2.8 2.0TC of 1.4TC die ik nu gebruik, da's hetzelfde als een Golf vergelijken met een Audi A8. Het zijn beiden goede auto's en uit dezelfde stal, maar ze komen uit een ander segment.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 50-500 EX ervaring

                      Ik moet mij ook van de indruk ontdoen, eerder scherper te schieten bij 400 ISO dan lager.
                      Ik weet dat het moeilijk is om met tele te schieten, maar men gaat vlug twijfelen aan het materiaal, lens of body.
                      Maar ben ook niet verlegen mijn eigen kunnen onder de loep te nemen en advies te vragen aan de gevorderden
                      Deze antwoorden geven een onweerstaanbare drang om het veld in te gaan en alles uit te proberen.
                      Alle tips en ervaring nog steeds welkom en hopelijk geeft eenieder er wat aan

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma 50-500 EX ervaring

                        Om te kijken in welk gebied lenzen het beste presteren wil ik hier nog wel eens kijken.



                        Jou sigma staat er niet bij maar misschien komt de site ooit eens van pas.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigma 50-500 EX ervaring

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Is er een misschien een verschil tussen EX en EX DG wat dat betreft ? Zou e.e.a. kunnen verklaren
                          Bij mij gaat het over de Sigma 50-500mm 1:4-6.3APO DG HSM.EX
                          om volledig te zijn

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigma 50-500 EX ervaring

                            Ik heb nog nooit veel scherpte problemen gahad met de Bigma, meer nog, het ik één van de scherpste lenzen die ik heb. De onscherpe foto's die ik ermee had, was mijn eigen dikke fout, je moet nu eenmaal niet proberen op 1/250e of 1/500e in 500mm uit de hand proberen te schieten. Ik werk wel veel met kleine DOF (groot diafragma dus), zodat de onderwerpen zich scherp aftekenen tegenover de achtergrond, maar de onderwerpen zijn dan echt ook haarscherp bij mij.

                            Ofwel heb ik het getroffen met mijn Bigma (is trouwens de gewone EX versie), ofwel heb jij er ééntje die wat problemen heeft, maar dat zou me verwonderen, want dan zou je nooit scherpe foto's hebben.

                            Op 500mm is het niet gemakkelijk een onderwerp uit de hand te trekken. In tegenstelling tot wat Schtein zegt, kan je beter uitademen en je adem inhouden, want met je longen vol lucht ga je sneller sterretjes zien en onkontroleerbare bewegingen maken (heb ik ooit bij mijn legerdienst geleerd, bij het scherpschieten )
                            Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigma 50-500 EX ervaring

                              Uit de hand getrokken aan ca 1/500° :



                              Nog één :



                              Toch niet echt trage onderwerpen en een rambo ben ik al evenmin . Allen uit de hand genomen met een EOS 400D .
                              Mijn Bigma is van de "oudere" serie, niet de DG .

                              Groeten,
                              Stef
                              EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

                              Comment

                              Working...
                              X