Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

    Ik sta telkens verbaasd wanneer mensen mij de volledige exif bij mijn foto's vragen. Wat kan je in hemelsnaam nog afleiden uit de exif buiten misschien sluitertijd,isowaarden en diafragmawaarde????
    Elke situatie is verschillend...welke filters ,welke lichtomstandigheden..en hoe verschillend de omstandigheden waren bij een foto kan je toch niet afleiden uit de exif?
    Alle nabewerkingen ivm belichting contrast verscherpen enz laten de exif ongewijzigd.
    Wat hoopt men toch te vinden in de exif van iemand anders foto ???
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

    Troost u !!!
    Ik vraag me dat soms ook af.

    Als je met een probleem zit is het soms wel nuttig te vertellen welke sluitertijd gebruikt is of dergelijke.

    Volgens mij kan je veel meer leren door naar de foto te kijken dan door naar de exif te kijken.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Wat hoopt men toch te vinden in de exif van iemand anders foto ???
      Exif kan makkelijk verklaren waarom een foto onscherp is. Of er een flash is gebruikt of niet. Opening kan diepteonscherpte verklaren. En over hoe licht het was op het moment van de foto, verder kan je een idee krijgen over hoe ver iemand van het object stond dat gefotografeerd werd. Je kan zien op welke ISO een foto is genomen om te weten of evt aanwezige ruis origineel zo was, of is toegevoegd. Enz enz...
      Gallery: http://www.fotogallerij.be

      Comment


      • #4
        Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

        sluiterstijd en diafragma vind ik wel fijn om te weten in sommige gevallen.

        b.v. vroeg ik me af hoe het komt dat jij zowat de hele vlieg scherp kreeg en ik maar een klein stukje. met de exif zag ik aja diafragma 16 (of zo ik weet het niet meer exact). Zat ik met het volgend probleem van hoe graak je an 16 zelfs in volle zon lukt dit nog niet alijd. Toen zag ik dat je geflitst had. hoe het toch soms nuttig is. Ook om bepaalde effecten te creeëren (is dit juist geschreven?) is het soms nuttig.
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

        Comment


        • #5
          Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

          Tsja, EXIF informatie... een zeer regelmatig terugkerend onderwerp. Zolang de EXIF informatie niet gegarandeerd correct is kun je er helemaal niets uit afleiden. Het gebruik van statieven, tussenringen, extenders, filters etc. etc. kun je allemaal niet uit de EXIF halen. Daarmee zijn uitspraken over vermeende bewegingsonscherpte en scherptediepte bijvoorbeeld al op z'n zachtst gezegd "onbetrouwbaar". En als informaticus zeg ik dan: beter geen informatie dan onjuiste informatie.

          Last but not least: techniek is 1, maar een gepubliceerde foto moet je m.i. altijd beoordelen op het beeld. Who cares wat de belichtingsinstellingen waren als het beeld iets "doet" voor je?

          Comment


          • #6
            Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

            Het "achterhouden" van de exif gegevens is misschien een hulpmiddel om je foto te beschermen. Aan de hand hiervan kan je bewijzen dat de foto werkelijk van u is bij eventuele problemen. Wat bewijs heb je zonder deze gegevens dat de foto van u is?
            Exif nodig of gewenst ? vraag ze, ze zullen wel afzonderlijk bekend gemaakt worden.
            Mijn gedacht.

            Comment


            • #7
              Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

              Ik begrijp goed dat informatie over sluitertijd , diafragma en focuslengte nuttig kunnen als je ze achteraf wenst toe te passen op vergelijkbare onderwerpen en situaties.
              Bijvoorbeeld als je een zekere scherptediepte wenst of een beweging wenst te bevriezen in een actiefoto.

              Ik plaats al mijn foto's via "flickr".....wanneer ik ze daar opload zit de exif er soms wel bij.....maar blijkbaar worden deze exif gegevens verwijderd bij het linken naar andere sites zoals BD.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

                Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                Het "achterhouden" van de exif gegevens is misschien een hulpmiddel om je foto te beschermen. Aan de hand hiervan kan je bewijzen dat de foto werkelijk van u is bij eventuele problemen. Wat bewijs heb je zonder deze gegevens dat de foto van u is?
                Exif nodig of gewenst ? vraag ze, ze zullen wel afzonderlijk bekend gemaakt worden.
                Mijn gedacht.

                Ik dacht dat degene die het originele Raw-bestand in zijn bezit heeft ook wel de eigenaar van de foto zal zijn.

                Bij de meerderheid van de foto's die ik upload staan altijd de meest nuttige informatie bij(naar mijn mening toch). De camera en lens...sluitertijd , diafragma, isowaarde en al da niet geflitst. Al de rest wat in de exif staat daar heeft geen mens wat aan.....of wel misschien???
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

                  Natuurlijk is de foto belangrijker dan hoe en met welk materiaal deze gemaakt is. Maar het is soms wel leerzaam om te weten hoe een foto gemaakt is.
                  Of hierbij de exif gegevens nuttig zijn of niet hangt een beetje af van de foto mijn inziens.
                  Bij het gebruik van een flits aangestuurd met een radio trigger zoals in de studio zal er in de exif waarschijnlijk staan flash not triggerd alhoewel dit wel het geval is. Bij zoals eerder vermeld gebruik van tussenringen of extenders zal dit eveneens niet in de exif staan. Dit zou nochtans wel nuttige info kunnen zijn. Bij studio opstellingen zou bv een ruwe schets of beschrijving van de lichtopstelling dan weer nuttig kunnen zijn. Bij bewerkingen zou een korte beschrijving van de uitgevoerde bewerkingen nuttig kunnen zijn.
                  Dus eigenlijk de exif-data die vasthangt aan de foto is veelal te weinig om echt veel te zeggen, ze kan natuurlijk wel bepaalde fouten verklaren. Ik ben dan meer te vinden voor een samengevatte exif met daarbij een aanvulling van de nodige randgegevens, hoe stonden de flitsers, gebruik van statief, gebruik van reflexie scherm, gebruik van filters, ed.
                  Bv iets zoals:
                  Toestel - lens met (extender,...) - brandpuntsafstand - f - sluitertijd - ISO - geflitst hoofdflits aan die kant van het onderwerp en invulflits vanaf op gericht. In PS volgende bewerkingen uitgevoerd.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exifgegevens.....waarom zijn deze nuttig voor anderen?

                    Bij de uitleg van de vorige poster kan ik mij helemaal bij aansluiten

                    Misschien is het dan wel nuttig om onder het regelement van showcase een regeltje bij te voegen wat de mensen verzoekt om een woordje uitleg te geven bij hoe hun foto gemaakt(instellingen) is en met welke middelen(materiaal). Het hoeft voor mij geen verplichting te worden..... enkel een verzoek.....zo steekt men er misschien hier en daar nog wat van op ook.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment

                    Working...
                    X