Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ist*DL K naar schroef

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ist*DL K naar schroef

    Hallo,

    Ik heb een Ist*DL, nu heeft mijn vader nog een aantal schroeflenzen van pentax liggen, is het mogelijk deze hiermee te gebruiken?

    bedankt!

  • #2
    Re: ist*DL K naar schroef

    Er zijn adapters te vinden.

    Geef maar eens in op google en je zal er wel vinden.

    Groetjes

    Joris

    Comment


    • #3
      Re: ist*DL K naar schroef

      En hoe zijn deze schroeffittingen bekend? Als T-mount?
      is dit zo één?
      http://www.onecall.com/ProductDetails.aspx?id=21874
      of zoiets?
      http://cgi.ebay.co.uk/

      Comment


      • #4
        Re: ist*DL K naar schroef

        Oorspronkelijk geplaatst door mattie Bekijk bericht
        En hoe zijn deze schroeffittingen bekend? Als T-mount?
        is dit zo één?
        http://www.onecall.com/ProductDetails.aspx?id=21874
        Oude schroeflenzen van Pentax, dan heb je heel waarschijnlijk een M42 adapter nodig.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: ist*DL K naar schroef

          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Oude schroeflenzen van Pentax, dan heb je heel waarschijnlijk een M42 adapter nodig.
          Als die Ist*DL pentax-K is, dan een M42 naar pentax K. Kost zo een 30 euro nieuw.

          Dpaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: ist*DL K naar schroef

            ah oké, bedankt! daar ga ik eens achter zoeken :-)

            Comment


            • #7
              Re: ist*DL K naar schroef

              Ik neem aan dat je dan alles manueel moet doen,toch.

              Mvg.
              Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
              Mijn website.

              Comment


              • #8
                Re: ist*DL K naar schroef

                Je moet idd alles manueel doen: scherpstellen & lichtmeting. Dat laatste kan op bvb de Pentax K100D (weet het niet zeker voor andere digitale pentaxen, en weet het al helemaal niet voor de andere merken) wel via een omweg, nl dmv de AE-L knop (zie elders op dit forum).

                PS: Er staat een M42 naar K adapter bij "Aangeboden", nl hier.

                Mvg, Jones

                Comment


                • #9
                  Re: ist*DL K naar schroef

                  Ik gebruik zelf zeer regelmatig oude schroefdraadlenzen op mijn ist DL via een adapter en dat gaat prima mits:
                  -je wel een originele pentax bajonet > M42 schroefdraad adapter gebruikt.
                  -Je bij je persoonlijke instellingen even aangeeft: diafragmaring toestaan.
                  -Je het toestel alleen in de M stand gebruikt.
                  -Je de belichting regelt middels de AE-L knop.
                  Als je dit eenmaal gewend bent zul je merken dat die oude lenzen vaak een heel goede kwaliteit hebben en zul je je toestel zelden nog van de Mstand afhalen.
                  Ik heb er pas nog eens de kitlens opgezet en ik was meteen aan het zoeken naar de diafragmaring, die er dus niet was.
                  Je kunt handmatig veel meer de foto's maken die je ook echt wil hebben.
                  Succes en alvast proficiat met misschien wel heel mooi oud glas.
                  Marlies
                  Groetjes Marlies

                  https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: ist*DL K naar schroef

                    Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
                    Ik gebruik zelf zeer regelmatig oude schroefdraadlenzen op mijn ist DL via een adapter en dat gaat prima mits:
                    -je wel een originele pentax bajonet > M42 schroefdraad adapter gebruikt.
                    -Je bij je persoonlijke instellingen even aangeeft: diafragmaring toestaan.
                    -Je het toestel alleen in de M stand gebruikt.
                    -Je de belichting regelt middels de AE-L knop.
                    Als je dit eenmaal gewend bent zul je merken dat die oude lenzen vaak een heel goede kwaliteit hebben en zul je je toestel zelden nog van de Mstand afhalen.
                    Ik heb er pas nog eens de kitlens opgezet en ik was meteen aan het zoeken naar de diafragmaring, die er dus niet was.
                    Je kunt handmatig veel meer de foto's maken die je ook echt wil hebben.
                    Succes en alvast proficiat met misschien wel heel mooi oud glas.
                    Marlies
                    Hoi Marlies,

                    De procedure die je beschrijft werkt effectief, en het is de aanbevolen manier van werken met K en M series objectieven (beiden K-bajonet) om te vermijden dat het licht bij volle opening wordt gemeten waarna het diafragma bij opname toch wordt gesloten met eventuele onderbelichting tot gevolg.

                    K en M reeks objectieven hebben nl een aantal electronisch koppelingen in gemeen met de nieuwere generaties waardoor alles half-om-half werkt en deze work-around nodig is. M42 objectieven zijn echter volledig manueel en hebben daardoor geen last van deze verwarring, waardoor ze in praktijk "minder manueel" werk vereisen.

                    Het diafragma van M42-schroefdraad objectieven moet nl ook manueel worden toegedraaid vóór de opname (de camera kan dat niet automatisch zoals bij de K en M reeks), waardoor de automatische lichtmeting niet volopen gebeurt, maar met de toegedraaide opening. Bijgevolg kan je M42 objectieven ook in Av gebruiken, de camera zal de sluitertijd correct aanpassen aan de diafragma-opening. Manueel lichtmeten met de AE-L of groene knop is niet nodig.

                    Diafragmaring toestaan in persoonlijke instelling is welliswaar ook nodig.

                    hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment

                    Working...
                    X