Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In het bos...........................

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In het bos...........................

    Drie macro's gemaakt vandaag ( heeeeel veel weggegooid ) Zie zelf dat 1 niet scherp is op de bij zelf......had een hond in mijn nek hangen......
    of





    Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

  • #2
    Re: In het bos...........................

    Zeker op de goeie weg!Mooi gedaan.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: In het bos...........................

      dank je wel !!!! Ga er met zulke coments steeds meer zin in krijgen.....moet eerlijk zeggen dat het wel stimuleerd....


      en toch heb ik nog steeds het gevoel dat ik iets fout doe met de lens.. heb het idee dat ik de beestjes niet zo groot op het scherm kan krijgen dan bv rupselkopke..........................zal vast wel iets in ps zijn tips zijn welkom..
      Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

      Comment


      • #4
        Re: In het bos...........................

        N°3 is al vrij goed

        Je kan ze groter krijgen door bvb. dichterbijkomen (en/of langer brandpunt = beste methode), voorzetlens, tussenringen of balg, beetje croppen,...

        Succes, de macrowereld kent geen grenzen voor creativiteit...

        Comment


        • #5
          Re: In het bos...........................

          Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
          N°3 is al vrij goed

          Je kan ze groter krijgen door bvb. dichterbijkomen (en/of langer brandpunt = beste methode), voorzetlens, tussenringen of balg, beetje croppen,...

          Succes, de macrowereld kent geen grenzen voor creativiteit...
          ik heb de sigma 105 mm dacht dat die een vast brandpunt had? alle hulp welkom..
          Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

          Comment


          • #6
            Re: In het bos...........................

            Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
            ik heb de sigma 105 mm dacht dat die een vast brandpunt had?
            Dat is natuurlijk ook zo!

            Wat ik bedoelde is dat je een andere lens, mét een langer brandpunt (dan 105) zou kunnen gebruiken, bvb. een 150 of 180mm Macro.

            Wat je eventueel ook nog kan doen, is een teleconvertor (TC) gebruiken...

            Comment


            • #7
              Re: In het bos...........................

              Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
              Dat is natuurlijk ook zo!

              Wat ik bedoelde is dat je een andere lens, mét een langer brandpunt (dan 105) zou kunnen gebruiken, bvb. een 150 of 180mm Macro.

              Wat je eventueel ook nog kan doen, is een teleconvertor (TC) gebruiken...

              oooooooo oke. zal ik nog even moeten sparen......heb deze lens net en moet naar mijn idee toch nog veel oefenen...zo ook photoshop maar in ieder geval bedankt voor de tips.
              Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

              Comment


              • #8
                Re: In het bos...........................

                en toch heb ik nog steeds het gevoel dat ik iets fout doe met de lens.. heb het idee dat ik de beestjes niet zo groot op het scherm kan krijgen dan bv rupselkopke
                Met deze lens is het toch een beetje hetzelfde als met mijn 90mm. De werkafstand om de maximale 1:1 te halen is vrij klein, iets van 10 of 12 cm ofzo, gerekend vanaf de voorkant van de lens. Je zult dus behoorlijk dicht op je onderwerp moeten kruipen om echte vergrotingen te behalen.

                De lens die Rupselkopke (en sommige anderen hier ook) meestal gebruikt is de MP-E65. Die heeft een maximale vergroting van 5:1. Vergrotingen van deze orde kun niet halen met jouw 105mm, althans niet zonder hulpmiddelen. (de 105mm doet maximaal 1:1, net als mijn 90mm).

                Om vergrotingen te behalen van groter dan 1:1 moet je dus inderdaad tussenringen, een balg of een teleconverter gebruiken. Daarnaast kun je natuurlijk nog een beetje croppen. Ik gebruik zelf wel eens een teleconverter maar ben er geen groot fan van. Het gebruik van een TC kost je toch scherpte, en die heb je bij macro nu juist zo hard nodig. Beter is dus om tussenringen te gebruiken (verlengen van het brandpuntafstand). Nadeel hiervan is weer wel dat de minimale werkafstand nóg kleiner wordt…
                www.indetailfotografie.nl

                Comment

                Working...
                X