Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek?!

    Hallo allemaal,

    Sinds kort ben ik mij gaan interesseren in fotografie, maar ik weet er nog niet veel vanaf. Ik vraag mij iets af: is een Sigma 18-125 mm F 3.5-5.6 DC in de breedhoekstand 18 mm in principe even breed als een Sigma 20 mm F1,8 EX DG ASFERISCH RF? Welke lens geeft de grootste breedhoek?
    Want ik zie door het bos de bomen niet meer!

    Merci op voorhand

  • #2
    Re: breedhoek?!

    Oorspronkelijk geplaatst door stoof Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Sinds kort ben ik mij gaan interesseren in fotografie, maar ik weet er nog niet veel vanaf. Ik vraag mij iets af: is een Sigma 18-125 mm F 3.5-5.6 DC in de breedhoekstand 18 mm in principe even breed als een Sigma 20 mm F1,8 EX DG ASFERISCH RF? Welke lens geeft de grootste breedhoek?
    Want ik zie door het bos de bomen niet meer!

    Merci op voorhand
    18mm blijft 18mm, eender welke lens je gebruikt.
    Als je de 18-125 op 20mm draait, dan heeft die dezelfde breedhoek als een vaste 20mm.
    Er zijn natuurlijk wel wat afwijkingen, als je bijvoorbeeld verschillende types of merken lenzen van 50mm test, dan kan er wel een klein beetje verschil opzitten.

    Maar die vaste 20mm zal in principe wel een betere beeldkwaliteit leveren, een 7 x zoomlens (18-125 = 6,94 x zoom) geeft meestal wel veel meer vervorming, en de scherpte is ook niet altijd optimaal.
    Last edited by Black B@ndit; 1 april 2007, 20:46.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek?!

      De lichtsterkte scheelt ook nogal. Absoluut onvergelijkbare lenzen.
      Sigma maakt ook mooie 2.8 14mm lenzen. Ik zou graag de mijne voor nikon ruilen voor eentje voor Canon.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment

      Working...
      X