Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

    Ik krijg de kans om mijn Nikkor objectief te wisselen tegen het tokina objectief.

    Ik heb er al wel wat reviews over gelezen maar raak er toch niet uit wijs, ik blijf maar twijfelen omdat die 2.8 zo verleidelijk is.

    Echter, ik heb wel nood aan scherpe foto's dus de lens zou ZEKER niet minder scherp mogen zijn dat mijn Nikkor objectief, ik denk ook dat de lens een heel stuk trager zal zijn in autofocus, en dit is ook wel een nadeel.

    Het gemis aan groothoek zou niet zo'n imens probleem mogen zijn en het gewicht ook niet.

    Wat zouden jullie doen?

    Met vriendelijke groeten

    Joris Vanné

  • #2
    Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

    Ik verwacht dat de Tokina scherper is en een snellere autofocus. Want bij een grote lensopening is er meer licht om bij scherp te stellen, en hij moet aan hogere kwaliteit eisen voldoen.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

      Ik heb deze lens in Pentax vatting, en deze is niet zo scherp bij volle opening. Je kan ze pas echt scherp noemen vanaf f4.0. Op een 6Mpix camera zal het mogelijks wel voldoende zijn. Weet niet wat je hebt.
      Af is Ok, maar vooral MF is goed vermits deze lens heel wat weerstand geeft.

      Test: http://www.photozone.de/8Reviews/len...2628/index.htm
      Te veel lenzen en te weinig tijd.
      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

        Het zou mij sterk verbazen moest de AF van de Tokina sneller zijn dan de Nikon, aangezien jouw 18-70 een AF-S lens is en de tokina geen eigen motor heeft.
        Maar of hij echt veel trager is? Dat weet ik niet, maar ik heb wel een 80-200 van tokina en dat is niet echt een snelheidsmonster, maar wel snel genoeg voor mij.

        Tokina heeft wel een aantal lenzen in dit bereik gemaakt, de ene al beter als de andere (hier kan je dat goed zien) en ik geloof dat de derde en de vierde versie de beste waren, maar dat hun laatste (de SV) minder goed was, die was ook een pak goedkoper als de ander. Maar ik weet dus niet welke die van jou juist is, als het de SV versie is, zou ik toch eerder geneigd zijn om jouw 18-70 te behouden, aangezien dat dat toch eigenlijk wel een goede lens is.

        Hier en hier heb je trouwens nog een paar reviews van de verschillende versies (maar misschien heb je die al gelezen).

        Het ideale zou natuurlijk zijn, dat je de lens eens zou kunnen vergelijken met jouw 18-70, dan weet je direct hoe scherp hij is
        Nice pen, bet you write good stories with it.
        Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

        Comment


        • #5
          Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

          Dat de Nikon een eigen motor heeft en de Tokina niet heb ik geen moment aangedacht.
          En vaak zie je dat je voor een scherpe foto een stop moet diafragmeren.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

            Het zou niet de laatste versie zijn (de voorlaatste denk ik).

            Ik denk ook dat het qua scherpte wel goed kan zitten omdat je toch met 2.8 kan werken en dus kan je altijd wel wat gaan toestoppen (wat bij de Nikkor al geen optie is).

            Het enige is dus het ontbreken van de focusmotor (en misschien toch stiekem wel het ontbreken van echte groothoek).

            Ik ga misschien toch eens proberen iets te regelen.

            Alvast bedankt voor de snelle reacties, ik wist wel dat ik op jullie kon rekenen ;-)

            Comment


            • #7
              Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

              Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
              Ik heb deze lens in Pentax vatting, en deze is niet zo scherp bij volle opening. Je kan ze pas echt scherp noemen vanaf f4.0. Op een 6Mpix camera zal het mogelijks wel voldoende zijn. Weet niet wat je hebt.
              Af is Ok, maar vooral MF is goed vermits deze lens heel wat weerstand geeft.

              Test: http://www.photozone.de/8Reviews/len...2628/index.htm
              Ik heb trouwens een Nikon D50 (dus inderdaad 6 megapixels).

              Comment


              • #8
                Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                Is deze Tokina geschikt voor concertfotografie?

                Comment


                • #9
                  Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                  De Sigma 80-400 is dus een betaalbare tegenhanger, zeker 2de hands, deze namiddag op stap geweest met deze lens in combinatie met de fuji S5 Pro.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    De Sigma 80-400 is dus een betaalbare tegenhanger, zeker 2de hands, deze namiddag op stap geweest met deze lens in combinatie met de fuji S5 Pro.
                    http://www.fotokine.be/olmensezoo/
                    En hoe ervaar jij de AF-snelheid (en het AF-geluid ) van deze 80-400 zonder HSM?...

                    Comment


                    • #11
                      Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                      Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                      En hoe ervaar jij de AF-snelheid (en het AF-geluid ) van deze 80-400 zonder HSM?...
                      Je merkt het verschil met een AS-S lens natuurlijk wel, daar kan je niet onderuit . . . wat het geluid betreft . . . moeilijk voor mij om te beoordelen aangezien ik niet echt goed hoor . . . ik heb er dus zeker geen last van.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Je merkt het verschil met een AS-S lens natuurlijk wel, daar kan je niet onderuit . . . wat het geluid betreft . . . moeilijk voor mij om te beoordelen aangezien ik niet echt goed hoor . . . ik heb er dus zeker geen last van.
                        Ik vond anders dat je een hoop herrie stond te maken Francis

                        Gr kees
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                        Comment


                        • #13
                          Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                          Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                          Ik vond anders dat je een hoop herrie stond te maken Francis

                          Gr kees
                          Alleen toen ik tot de ontdekking kwam dat ik de OS had vergeten aan te zetten
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                            De beeldstabilisatie van de Sigma 80-400 OS maakt toch wat meer geluid dan de 70-200VR van nikon.
                            Scherpstellen gaat ook wat langzamer (zit ook geen hsm op) maar is best wel aanvaardbaar.
                            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: tokina atx pro 28-70 (F2.8) vs. nikkor AF-S 18-70 (F3.5-4.5)

                              Ik heb dus besloten (met dank aan Francis) om de tokina te laten voor wat hij is en een leuke macrolens te kopen.

                              Dus Francis dankzij jou (en macroshopper) zal deze jonge binnenkort een dijk van een macrolens hebben

                              Groetjes

                              Joris

                              Comment

                              Working...
                              X