Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe harddisk: Hoe indelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe harddisk: Hoe indelen

    Ik heb sinds gisteren (woensdag = Aldi-dag) een externe HD van 320 Gb.
    Ik twijel omtrent 2 punten:
    1/ Zou ik deze enkel gebruiken om mijn foto's op te bewaren (backup) of ook om elke week 'My Documents' (cyclusje van 4 weken) te backuppen?
    2/ Zou ik de 320 Gb in 1 stuk laten of indelen in partities? Indien indelen, in welke groottes?

    Kunnen ervaringsdeskundigen hun visie en tips geven?
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

  • #2
    Re: Externe harddisk: Hoe indelen

    Je kan er uiteraard verschillende partities op maken MAAR dat gaat geen verschil maken voor de bedrijfszekerheid omdat het toch maar over 1 fysieke disk gaat.

    Ik heb mijn externe disk gewoon als 1 partitie gelaten en heb in de root een aantal onderverdelingen gemaakt :

    backup
    installatie software
    cd images
    films
    etc etc

    Backups maak ik met backup4all in die backup folder.
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

    Comment


    • #3
      Re: Externe harddisk: Hoe indelen

      Voordeel van geen partities is dat je deze ook niet van grootte hoeft te veranderen als je een inschattingsfout hebt gemaakt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Externe harddisk: Hoe indelen

        Enkel gebruiken als backup Een synchronisatie programma en die alle bestanden mooi beheert is ook een aanrader: nieuwe mappen en files worden bijgevoegd en verwijderde mappen en files worden weggeveegd. Simpel en veilig Ik werk zelfs met 2 identieke HDD's voor nog meer zekerheid

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Externe harddisk: Hoe indelen

          Harde schijf indelen wordt meestal gebruikt om uw besturingssysteem en programma's te scheiden van uw data (foto's, documenten,...)
          In geval van herinstallatie van uw systeem blijft uw data-partitie ongemoeid.
          Behalve bij een crash van uw harde schijf natuurlijk.

          Een goede backup blijft zowiso aangewezen naar een externe schijf die u niet hoeft in de delen.

          Veel plezier ermee.

          Groeten,

          Joeri
          Nikon D70

          Comment


          • #6
            Re: Externe harddisk: Hoe indelen

            ik heb hem gisteren ook gekocht, maar ik krijg hem niet geinstalleerd

            Ik krijg steeds de melding: voldoet niet aan de eisen van de windows logo test die de comptabiliteit met windows xp controleert. ???

            (installatie word afgebroken )
            Groeten Sensor

            Comment


            • #7
              Re: Externe harddisk: Hoe indelen

              sensor: Heb je al gekeken of je "handtekeningverificatie voor installeren drivers" niet op blokkeren staat ?

              Deze kan je via configuratiescherm -> systeembeheer > Tab Hardware > middenste knop " aanpassen.

              Wanneer deze op blokkeren staat krijg je gelijkaardige meldingen.

              Groeten,

              Joeri
              Nikon D70

              Comment


              • #8
                Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                Oorspronkelijk geplaatst door J.V. Bekijk bericht
                sensor: Heb je al gekeken of je "handtekeningverificatie voor installeren drivers" niet op blokkeren staat ?

                Deze kan je via configuratiescherm -> systeembeheer > Tab Hardware > middenste knop " aanpassen.

                Wanneer deze op blokkeren staat krijg je gelijkaardige meldingen.

                Groeten,

                Joeri
                ik heb alles eens uitgezet, en een andere usb poort gebruikt opnieuw opgestart, en nu verschijnt hij wel in: "deze computer"

                Mag ik je nog eens vragen wat je eigenlijk bedoelde want wanneer ik naar configuratiescherm ga, vervolgens systeembeheer aanklik, dan zijn er helemaal geen tabs of knoppen of wat dan ook.
                Ja ik ben geen crack in computers maar misschien heb je het niet zo duidelijk uitgelegd.

                Alvast bedankt!!
                Groeten Sensor

                Comment


                • #9
                  Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                  Mijn fout, ik moest eigenlijk "systeem" vermelden ipv "systeembeheer".

                  wanneer je dit opent, krijg je wel het scherm met die verschillende tabjes bovenaan waaronder die van 'Hardware'

                  Daar kan je instellen of je syteem vereist dat een stuurprogramma voor nieuwe hardware moet gecertifieerd zijn door Microsoft.
                  Indien niet, krijg je gelijkaardige meldingen.

                  groeten,

                  Joeri
                  Nikon D70

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    E...nieuwe mappen en files worden bijgevoegd en verwijderde mappen en files worden weggeveegd...
                    Volgens mij is dat geen goede strategie. Wat als je een folder/file hebt weggeveegd en je wenst die na je laatste backup terug te zetten ??

                    Comment


                    • #11
                      Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                      Volgens mij is dat geen goede strategie. Wat als je een folder/file hebt weggeveegd en je wenst die na je laatste backup terug te zetten ??
                      Dan kan je die omgekeerd terug zetten vanaf je backup, maar dan moet je wel in de folderstructuur duiken, want anders gaat ie alle nieuwe items deleten. Maar eerlijk gezegd, je hebt meestal nog je prullenbak als tussenstation, dus als je iets wegveegt, moet je het toch bewust doen, niet? Dus zie ik niet goed in wat het probleem kan zijn

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                        Ik heb een externe harde schijf gekocht voor al mijn foto's te bewerken en op te slaan . Deze is verdeeld in 3 partities .
                        Wat gebeurt er nu . Een foto die ik bewerk in photoshop en daarna wil "opslaan als" lukt mij niet . Of wel krijg ik de boodschap : kan niet opslaan wegens een schijffout of wel doet hij niets of anders zegt hij dat het bestand vergrendeld is .
                        Maar nu komt het . Als ik die zelfde foto bewerk in mijn 2de gedeelte van mijn externe harde schijf zijn er geen problemen . Kan ik ze moeiteloos opslaan .
                        Ook bewerken op mijn vaste schijf , geen problemen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Dan kan je die omgekeerd terug zetten vanaf je backup, maar dan moet je wel in de folderstructuur duiken, want anders gaat ie alle nieuwe items deleten. Maar eerlijk gezegd, je hebt meestal nog je prullenbak als tussenstation, dus als je iets wegveegt, moet je het toch bewust doen, niet? Dus zie ik niet goed in wat het probleem kan zijn

                          MVG,
                          Dat klopt, als je met incrementele backups werkt en meerdere backups bijhoudt. Als je daarentegen enkel een synchronisatie-script gebruikt, ben je niet tegen jezelf beschermd.

                          Ik leg uit aan de hand van een voorbeeld.
                          Ik heb vier folders A,B,C en D. Die worden door een synchronisatie-script gekopieerd naar mijn backup-schijf : A', B' C' en D'. Alles goed.

                          Door een stommiteit of een applicatiefout wordt folder A gewist en ik heb het niet gezien. Mijn synchronisatiescript wist dan ook A' op mijn backup-schijf.
                          Wat moet ik nu doen als ik A terug wil zetten ?

                          Het syncrhoniseren van data over twee schijven beschermt je enkel tegen het falen van één schijf. Niet tegen dataverlies door applicatie- of gebruikersfouten.

                          Op de prullenbak steunen als fall-back is m.i. niet verstandig.

                          Volgens mij kan je dus veel beter incrementele backups maken zodat je 'terug kan gaan in de tijd'.

                          Gegroet,

                          T.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                            Dat klopt, als je met incrementele backups werkt en meerdere backups bijhoudt. Als je daarentegen enkel een synchronisatie-script gebruikt, ben je niet tegen jezelf beschermd.

                            Ik leg uit aan de hand van een voorbeeld.
                            Ik heb vier folders A,B,C en D. Die worden door een synchronisatie-script gekopieerd naar mijn backup-schijf : A', B' C' en D'. Alles goed.

                            Door een stommiteit of een applicatiefout wordt folder A gewist en ik heb het niet gezien. Mijn synchronisatiescript wist dan ook A' op mijn backup-schijf.
                            Wat moet ik nu doen als ik A terug wil zetten ?

                            Het syncrhoniseren van data over twee schijven beschermt je enkel tegen het falen van één schijf. Niet tegen dataverlies door applicatie- of gebruikersfouten.

                            Op de prullenbak steunen als fall-back is m.i. niet verstandig.

                            Volgens mij kan je dus veel beter incrementele backups maken zodat je 'terug kan gaan in de tijd'.

                            Gegroet,

                            T.
                            Ik begrijp het helemaal, maar ik maak me toch sterk dat dit hier in hoogst uitzonderlijke gevallen kan voorvallen, maar ja dat zal iedereen wel van zichzelf denken zeker

                            Ik werk momenteel met een synchronisatie programma (Allway Sync) dat eerst een analyse van de bestanden maakt waarin duidelijk geschreven staat hoeveel nieuwe, gewijzigde, ongewijzigde en uitgesloten (te verwijderen) bestanden er zijn. Als je telkens de moeite doet om die analyse te lezen, zal je zelden voor verrassingen komen te staan m.i. Als er dan folders op de computerschijf accidenteel verwijderd zijn, zou dit toch moeten opvallen in die analyse. Als je hierin slordig begint te worden, dan staat de deur natuurlijk wagenwijd open voor fouten

                            MVG,
                            Last edited by frank207be; 30 maart 2007, 14:08.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Externe harddisk: Hoe indelen

                              Los van alles hierboven zou je er echt goed aan doen om je ext HD te herformatteren naar NTSC. Dit zal een aanzienlijke snelheidswinst opleveren, en dan vooral bij het kopieren van grote bestanden.
                              Zeker doen!

                              Comment

                              Working...
                              X