Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 14mm 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 14mm 2.8

    Heeft iemand hier ervaring met deze prime.
    Zou nog een breedhoek willen aanschaffen, maar twijfel als ik zou gaan voor een zoom of een prime. De vraag is : wegen die 3mm meer aan de korte kant van een 12-24 met een 1.5 camera op tegen de kwaliteit van deze prime. Heb de indruk dat je bij het inzetten van een groothoek genoeg hebt aan één brandpunt. Of ben ik fout ?

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Nikkor 14mm 2.8

    De Nikon 14mm is vrij scherp en zelfs op 2.8 goed bruikbaar. Op ccd's van Nikon heb ik nooit problemen ermee gemerkt, op mijn Kodak 14n gaf hij heel onverwachte flare.
    De Sigma uitvoering is aan de randen ietsje minder scherp vol open maar geeft zelfs op die 14/n en slr/n relatief weinig flare. ook is de lensdop daarvan handiger te gebruiken dan de mooie hoes van Nikon met het koordje.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 14mm 2.8

      Dag Pol, hierbij persoonlijke mening wat ik zou doen in uw geval. Op de vraag of één vaste "supergroothoek" prime voldoende is als groothoek, zeg ik ja.
      Met zo'n primelens moet je leren werken maar dan is het ook genieten...
      Alleen als ik kijk naar uw gerief dan zie ik vele prachtige lenzen maar ene body? Aangezien het prijskaartje van de 14mm moet je deze wel heel veel gaan gebruiken om er het meeste plezier aan te kunnen beleven. Dus als ik...
      Wordt denk ik nog wel vervolgd Gr, Paul
      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 14mm 2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
        Dag Pol, hierbij persoonlijke mening wat ik zou doen in uw geval. Op de vraag of één vaste "supergroothoek" prime voldoende is als groothoek, zeg ik ja.
        Met zo'n primelens moet je leren werken maar dan is het ook genieten...
        Alleen als ik kijk naar uw gerief dan zie ik vele prachtige lenzen maar ene body? Aangezien het prijskaartje van de 14mm moet je deze wel heel veel gaan gebruiken om er het meeste plezier aan te kunnen beleven. Dus als ik...
        Wordt denk ik nog wel vervolgd Gr, Paul
        Hallo Paul,

        Er volgt wellicht een 2de body. Alleen ik ben er ook nog niet helemaal uit. Het wordt waarschijnlijk de Fuji S5, vooral omwille van zijn dynamiek. Alleen, aangezien ik een twijfelaar ben, vrees ik dat de scherpte moet onderdoen voor de D200. Met een paar vlijmscherpe lenzen in mijn glasbak vind ik dat een beetje spijtig. Maar ja, een mens moet toch steeds compromissen maken. De perfectie bestaat niet. En de S5 heeft nog een andere troef nl. zijn goede prestaties in de hoge iso's. En dat is ook niet niks.
        Ik ben nog enkele foto's van zaterdag aan het ontleden, genomen met de 85mm 1.4 op de S5. Weet je dat ik vrees dat de D70 qua scherpte zelfs beter presteert dan de S5, maar hopelijk spreekt men mij hier tegen. Het was ook de eerste keer dat ik deze camera hanteerde en tevens, de camera-instellingen zijn eigen aan ieders gewoonte.
        De 14mm is inderdaad een duur beestje. Zoals je zegt, hiervoor moet je ze zeer veel gebruiken. Goed voor reporters zou ik zeggen, voor een amateur die ik ben, wellicht iets te duur.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 14mm 2.8

          Dit heb ik hier in een ander topic geschreven Pol.
          ik twijfel dat er zooms in dat bereik zijn die veel beter zijn dan de Nikon 12-24, afgezien van de vaste brandpunten natuurlijk, als deze bestaan in je gewenste brandpunt, ik heb vroeger een vaste Nikkor 14mm f2.8 gehad, optisch was deze in bepaalde omstandigheden inderdaad beter dan de 12-24, en ik zeg wel onder bepaalde omstandigheden, want dat ding was enorm gevoelig aan tegenlicht, zelfs zijlicht, en had ook een zeer kwetsbare frontlens, die niet te beschermen was, naar correctie van de rechte lijnen toe was deze echter een prachtig stuk optiek.
          Voordelen: geschikt voor FF, heel goed gecorrigeerd voor Bv. architectuur, stevige constructie.
          Nadelen: duur, enorm gevoelig aan tegenlicht en zelfs zijlicht, zeer kwetsbare frontlens, zwaar, onhandig.

          Deze lens werd gemaakt voor de analoge toestellen, en is volgens mijn bescheiden mening minder geschikt op een digitaal toestel, dit is één van de lenzen die ik zelf heb gehad, en die ik het minste mis, dat door de zeer specifieke en beperkte gebruiksmogelijkheden, dan liever mijn 10,5mm Fischeye, en natuurlijk de 12-24 AFS
          Langs de ene kant is het jammer dat deze Nikon 12-24 AFS maar f4 heeft, maar langs de andere kant als deze Bv. f2.8 was geweest, zou deze bijna onbetaalbaar zijn, en zou het probleem met de grote vooruitstekende frontlens terug een ander probleem vormen.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 14mm 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Dit heb ik hier in een ander topic geschreven Pol.


            Voordelen: geschikt voor FF, heel goed gecorrigeerd voor Bv. architectuur, stevige constructie.
            Nadelen: duur, enorm gevoelig aan tegenlicht en zelfs zijlicht, zeer kwetsbare frontlens, zwaar, onhandig.

            Deze lens werd gemaakt voor de analoge toestellen, en is volgens mijn bescheiden mening minder geschikt op een digitaal toestel, dit is één van de lenzen die ik zelf heb gehad, en die ik het minste mis, dat door de zeer specifieke en beperkte gebruiksmogelijkheden, dan liever mijn 10,5mm Fischeye, en natuurlijk de 12-24 AFS
            Langs de ene kant is het jammer dat deze Nikon 12-24 AFS maar f4 heeft, maar langs de andere kant als deze Bv. f2.8 was geweest, zou deze bijna onbetaalbaar zijn, en zou het probleem met de grote vooruitstekende frontlens terug een ander probleem vormen.
            Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg demeyereg.
            Voor binnenwerk kan de 12-24 nog wel eens tekort schieten bij gebrek aan een statief natuurlijk of mogelijkheid van hoge iso's te gebruiken. Dit heb ik zaterdag jl. ervaren met mijn D70 in de OLV-kerk.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 14mm 2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Hallo Paul,

              Er volgt wellicht een 2de body. Alleen ik ben er ook nog niet helemaal uit. Het wordt waarschijnlijk de Fuji S5, vooral omwille van zijn dynamiek. Alleen, aangezien ik een twijfelaar ben, vrees ik dat de scherpte moet onderdoen voor de D200. Met een paar vlijmscherpe lenzen in mijn glasbak vind ik dat een beetje spijtig. Maar ja, een mens moet toch steeds compromissen maken. De perfectie bestaat niet. En de S5 heeft nog een andere troef nl. zijn goede prestaties in de hoge iso's. En dat is ook niet niks.
              Ik ben nog enkele foto's van zaterdag aan het ontleden, genomen met de 85mm 1.4 op de S5. Weet je dat ik vrees dat de D70 qua scherpte zelfs beter presteert dan de S5, maar hopelijk spreekt men mij hier tegen. Het was ook de eerste keer dat ik deze camera hanteerde en tevens, de camera-instellingen zijn eigen aan ieders gewoonte.
              De 14mm is inderdaad een duur beestje. Zoals je zegt, hiervoor moet je ze zeer veel gebruiken. Goed voor reporters zou ik zeggen, voor een amateur die ik ben, wellicht iets te duur.

              Groetjes,
              Pol.
              ...over die "scherpte" van de S5 is inderdaad al veel geschreven. Echter wat heel belangrijk is met deze camera dat je de instellingen inderdaad op de juiste manier gebruikt, om het allerbeste uit de camera te halen. Een collega fotograaf is er week mee aan de slag geweest om zijn "persoonlijk" beste resultaat er uit te halen (nadeel van álle digitale camera's is dat ze er teveel opties in zetten). Nu wil hij gewoon niks anders meer (voorlopig). Niet alleen lenzen maar ook bv camera's blijft natuurlijk een persoonlijk iets. De nadelen van de 14mm lens die Demeyereg opsomt zijn zeker gegrond.
              Goed voor reporters zou ik zeggen, voor een amateur die ik ben, wellicht iets te duur. Ook voor een prof gaat het op als deze niet rendabel zou zijn. Gr, Paul
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 14mm 2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                ...over die "scherpte" van de S5 is inderdaad al veel geschreven. Echter wat heel belangrijk is met deze camera dat je de instellingen inderdaad op de juiste manier gebruikt, om het allerbeste uit de camera te halen. Een collega fotograaf is er week mee aan de slag geweest om zijn "persoonlijk" beste resultaat er uit te halen (nadeel van álle digitale camera's is dat ze er teveel opties in zetten). Nu wil hij gewoon niks anders meer (voorlopig). Niet alleen lenzen maar ook bv camera's blijft natuurlijk een persoonlijk iets. De nadelen van de 14mm lens die Demeyereg opsomt zijn zeker gegrond.
                Goed voor reporters zou ik zeggen, voor een amateur die ik ben, wellicht iets te duur. Ook voor een prof gaat het op als deze niet rendabel zou zijn. Gr, Paul
                Bedankt Paul. Ik denk eigenlijk ook dat je een toestel zoals dit moet leren kennen. Het zou spijtig zijn dat zo'n camera op gebied van scherpte het zou laten afweten. Profs zullen het wel weten zeker.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment

                Working...
                X