Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canonlens werkt niet op Canon 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canonlens werkt niet op Canon 10D

    Een achttal jaar geleden kocht ik een analoge Canon 300 in combinatie met de toen bijgeleverde lenzenkit (Canon zoom 28-80mm en 75-300mm).
    In 2003 ben ik overgeschakeld op een Canon 10D. Ik heb toen enkel een body gekocht en ben m'n lenzen zonder probleem verder blijven gebruiken. Vooral de 75-300mm (1:4-5.6 III) heb ik heel intens gebruikt (hou me vooral bezig met paardenfotografie).

    Enkele maanden geleden begon ik te sukkelen met m'n favoriete 75-300mm. De schroefdraad werd stroef en het was moeilijk om er nog vlot (snel) mee te werken.
    Omdat mij werd verteld dat het me te veel zou kosten om hem te laten nakijken/repareren en omdat mijn vader nog eenzelfde lens had (uit de kit van zijn 300D) die hij niet gebruikt, heb ik die van hem toen gekregen.
    Ik denk dat deze lens iets nieuwer is dan de mijne (ze ziet er in alle geval toch heel wat beter uit ). Ze lijkt identiek buiten het feit dat er een Ultrasonic logo op staat en geen type III in de naam staat (dus : Canon Zoom Lens EF 75-300mm 1:4-5.6).

    Het probleem is nu dat deze lens heel dikwijls niet "pakt".
    Zij stelt (in meer dan 75% van de gevallen) niet automatisch scherp van de eerste keer. Eens het me toch gelukt is, houdt ze het meestal wel vol zolang ik hetzelfde onderwerp fotografeer, maar het is genoeg om een ander onderwerp te kiezen en het begint weer … een 10-tal keer proberen en sukkelen en dan is ze weer voor even vertrokken.
    Omdat ik dus veel met bewegende onderwerpen (paarden in actie) werk, is dit eigenlijk niet te doen en ben ik ondertussen terug overgeschakeld op m'n oude vertrouwde (stroeve) lensje, maar ik vermoed dat er iets is dat ik over het hoofd zie …

    Zoals jullie wel hebben begrepen, ben ik geen technische expert.
    Heeft er iemand (met meer technische achtergrond) een idee van wat het probleem kan zijn.
    Waarom werkt deze Canon-lens niet op mijn Canon body?
    http://www.hpgraphics.be

  • #2
    Re: Canonlens werkt niet op Canon 10D

    Als een eerste 75-300 lens goed werkt en een tweede 75-300 lens werkt niet goed dan lijkt er toch een probleem te zijn met de tweede lens.

    Dus 1 van deze lenzen laten nakijken, of een nieuwe 70-300 met IS kopen.

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Canonlens werkt niet op Canon 10D

      Oké Jan, bedankt.
      't Was echter omdat de 2de lens (die op mijn 10D niet werkt) wel altijd zonder problemen op mijn vader zijn 350D heeft gewerkt, dat ik vermoedde dat er nog 'iets' kon zijn dat ik over het hoofd gezien had ...
      Er zal dan inderdaad niks anders opzitten dan een nieuwe lens te kopen, vrees ik.
      Gr, Hilde.
      http://www.hpgraphics.be

      Comment


      • #4
        Re: Canonlens werkt niet op Canon 10D

        Oorspronkelijk geplaatst door HildeP Bekijk bericht
        't Was echter omdat de 2de lens (die op mijn 10D niet werkt) wel altijd zonder problemen op mijn vader zijn 350D heeft gewerkt, dat ik vermoedde dat er nog 'iets' kon zijn dat ik over het hoofd gezien had ...
        Er kan ook wel een probleem zijn met de combinatie van deze lens en deze 10D.

        Dus als je een nieuwe lens koopt, test onmiddelijk of de nieuwe lens wel goed werkt op deze 10D.

        Jan.

        Comment

        Working...
        X