Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron 28-75 onscherp/soft???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tamron 28-75 onscherp/soft???

    All,

    sinds enkele maanden heb ik een d80 met tamron 28-75 lens.

    En sinds die tijd lukt het me niet scherpe foto's te maken...

    OK, ik weet dat 2.8 niet de meest scherpe foto's oplevert, maar vanaf 4 zou je toch zeker een haarscherp beeld verwachten.
    Zelfs mn sony dsc-p8 maakt betere foto's!

    Heb al een aantal dingen geprobeerd:
    - autostand/vari program stand
    - korte sluitertijd
    - vanaf f4
    - niet tot 75mm inzoomen
    - diverse af-veld standen

    Zelfs met statief lijkt het niet te lukken een perfecte foto te maken.

    Ligt dit nu aan mij? Of heb IK dan soms zo'n softe tamron, waar je wel eens iets over hoorde?
    Ik begin een beetje moedeloos te worden....

    Heeft iemand de gouden tip?
    Nikon D80 - Tamron 28-75 - Sigma 70-300 APO - Sigma 500 DG ST

  • #2
    Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

    Uiteraard is er ook een leerkurve om met een DSLR te werken. Dus als je geen andere lenzen hebt is het moeilijk om te zeggen of het aan de lens ligt.

    Post eens een voorbeeld foto met Exif, dan kunnen we zeker mee samen denken of je iets anders moet doen.

    Ga nu met het betere weer ook eens naar buiten en neem een foto met een snelle sluiter 1/500s of zo. Hoe zit het dan met de scherpte?
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

      hoi,

      f4 is nog niet echt een klein diafragma, voor scherpe foto's zal je naar f8, f11 en hoger moeten gaan.
      Je zal dit proefondervindlijk moeten leren, hoe je lens reageert en hoe je je body moet instellen.
      Let er ook wel op dat een DSLR niet direct de scherpste foto's maakt , dit moet je nog wel wat bijwerken in een fotobewerkingsprogramma.

      mvg

      Comment


      • #4
        Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

        vanaf f8 wordt ie wel scherper, maar wat ik nu bemerk is, dat het lijkt alsof op een ander deel van de foto wordt gefocussed dan de bedoeling was.
        Met grotere f merk je dit niet, omdat alles scherp is, maar vooral bij 2.8 is dit heel duidelijk.

        Hoe kan ik foto plaatsen met exif, zodat ik dit kan laten zien?
        Nikon D80 - Tamron 28-75 - Sigma 70-300 APO - Sigma 500 DG ST

        Comment


        • #5
          Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

          Comment


          • #6
            Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

            Oorspronkelijk geplaatst door MOL Bekijk bericht
            vanaf f8 wordt ie wel scherper, maar wat ik nu bemerk is, dat het lijkt alsof op een ander deel van de foto wordt gefocussed dan de bedoeling was.
            Met grotere f merk je dit niet, omdat alles scherp is, maar vooral bij 2.8 is dit heel duidelijk.

            Hoe kan ik foto plaatsen met exif, zodat ik dit kan laten zien?

            Ben je zeker, dat het niet egien is aan de beperkte scherptediepte bij een diafragma van 2.8...

            Zet drie bierflesjes op een rij, zet je op 45 graden, en focus op het tweede flesje... controleer de scherpte
            Of leg een krant op tafel, focus op 1 punt, en kijk of het scherp is op dat punt waar je op gefocust hebt.

            Groeten JO
            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

            Comment


            • #7
              Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

              hoi,

              Waarschijnlijk staat je autofocus ingesteld op scherpstellen dichtstbijzijnd onderwerp of misschien wel in doorlopen, zodat hij continue veranderd van scherpstelpunt.

              Even je handleiding erbij pakken en het desbetreffende hoofdstuk eens doornemen.

              mvg

              Comment


              • #8
                Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                De TS heeft het toch over testen met verschillende AF-punten? Ik vrees een beetje dat het dan toch een back- of frontfocus van lens en of body is en geen user-error, en dat is dan een nadeeltje van het gebruik van niet (body-) merkeigen lenzen, ze zullen de schuld op elkaar steken en mss niet (gratis) willen calibreren.
                Deze Tamron in goede staat is echt niet het scherpst op f8-f11 hoor, haar optimaal diafragma ligt rond f4-f5.6

                Succes ermee, en doe eens een focus testchart (zoeken hier op het forum of elders)

                Koen
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                  Vergelijk eens met wat men zegt over deze lens bij SLRGear.com en photzone.
                  :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                  Comment


                  • #10
                    Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                    heb wat fotos van vanmiddag hier gezet

                    http://http://picasaweb.google.com/marcel.olieman/TestFotoS

                    Op alle foto's is gefocussed op het achterwiel boven de voetbal.
                    Vooral op 2.8 is voornamelijk het wiel links beneden scherp, terwijl daar dus niet op was gefocussed.

                    Kan dit, zoals hierboven opgemerkt, een aanduiding zijn voor backfocus?
                    Ik had al ooit een test gedaan met de bekende testchart, leek toen allemaal OK.
                    Ik neem aan, dat dit ook zou verklaren waarom mijn portret fotos van de kleine ook vaak erg wazig zijn, ondanks dat ik scherpstel op de ogen?

                    Bedankt allemaal voor de reacties...
                    Nikon D80 - Tamron 28-75 - Sigma 70-300 APO - Sigma 500 DG ST

                    Comment


                    • #11
                      Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                      Hallo,

                      Ik had ook een lens die last had van het zogenaamde backfocus probleem en heb deze probleemloos kunnen omruilen.

                      het beste kan je dit testen, zoals eerder gemeld, met een aantal batterijtjes langs een meetlat zo'n 5 à 10 cm uit elkaar te zetten. Gebruik een statief en stel uw toestel in op "A" en kies als diafragme 2.8 op 75mm. Belangrijk is ook het selecteren van AF-C (continue AF) in het menu. Zet de camera zo dicht mogelijk en onder een hoek van +/- 45% bij de middelste batterij en stel scherp via het middelste (enkel) veld. Maak via de zelftimer (of afstandbediening) enkele foto's om trillingen te vermijden. Zorg ook dat er voldoende licht is (flits is niet aan te raden)
                      Denk er ook aan dat het scherpte/diepte veld op f2.8 slecht enkele centimeters bedraagt. Probeer daarom verschillende afstanden tot de middelste batterij.

                      Hier is een voorbeeld :http://www.utklikt.com/Geert/DSC_1041.JPG



                      Succes
                      Geert
                      Fuji S5 Pro - glas van Nikon, Sigma, Tamron en Tokina

                      Comment


                      • #12
                        Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                        De tamron die ik had was op 2.8 al redelijk scherp.

                        Op mijn site www.aestiva.nl (papegaaien sectie en portretten) zijn de meeste foto's met de tamron 28-75 icm met de Canon 30D gemaakt.

                        Ik kan mij niet voorstellen dat de lens het op de Canon veeeeel beter zou doen dan op de Nikon.

                        De meeste foto's heb ik op een diafragma 4.0 of 5.6 gemaakt.

                        Ik zou de lens terugsturen want deze hoort echt op 4.0 haarscherp te zijn.


                        Deze fotograaf gebruikt de Tamron op de D200 en de D70. Hij gebruikt voornamelijk diafragma 2.8 (behalve als hij zijn flitsers gebruikt). http://www.ellofotografie.nl/editorial.html
                        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                          All,

                          heb nog eens wat testjes gedaan om er achter te komen of mn lens soft is, back/front focus issue, of dat het aan mij ligt...

                          http://http://picasaweb.google.com/m...eman/TestFotoS
                          Aantal batterijen op een rij, telkens gefocussed op de middelste, op de tekst "Mignon - AA - AM3"

                          Volgens mij is dit niet scherp genoeg, en bovendien lijkt de focus niet consequent op dezelfde locatie te zijn...

                          Wat is jullie commentaar/advies?

                          txs
                          Nikon D80 - Tamron 28-75 - Sigma 70-300 APO - Sigma 500 DG ST

                          Comment


                          • #14
                            Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                            Wat je heel veel leest in reviews en test zijn de volgende problemen :

                            AF inconsistency (dus niet erg betrouwbaar hé)
                            Unusable at f 2.8
                            Slow and loud AF

                            Kort samengevat heel veel problemen met verkeerde focus.

                            Velen hebben hem al ingeruild tegen een andere lens of omgewisseld wegens technisch probleem met de lens.

                            Misschien een goede raad : koop een deftige nikkor lens op uw D80, gaat ge meer plezier van hebben.
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

                              Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                              Wat je heel veel leest in reviews en test zijn de volgende problemen :

                              AF inconsistency (dus niet erg betrouwbaar hé)
                              Unusable at f 2.8
                              Slow and loud AF
                              Maar je leest ook heel veel positieve lovende reviews over deze lens. Dat de AF eerder traag en behoorlijk luid is, dat kan ik bevestigen, dat heeft mijn exemplaar ook. Maar onbruikbaar op f 2.8 is absoluut niet het geval en AF inconsistency ervaar ik ook niet.
                              Het feit dat je in sommige reviews negatieve ervaringen leest, moet betekenen dat er waarschijnlijk wel links en rechts een minder exemplaar van deze lens tussen zit.

                              Comment

                              Working...
                              X