Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

    Na jullie raad heb ik voor mijn 350D een tamron 17-55 gekocht enben er zeer tevreden over. Nu zou ik graag een goede telelens aanschaffen maar kom er niet echt uit welke. Mijn keuze gaat tussen volgende lenzen:
    A. Canon 70-200 F4 IS
    B. Canon 70-300 IS
    Wat raden jullie aan misschien? Ik moet zeker en vast geen zware lens hebben. De lens zou voornamelijk diene om vakantiefoto's te maken en foto's van spelende kindjes... Echt sport is zeker niet de bedoeling. Wat kunnen jullie aanraden, of zijn er nog andere alternatieven waar ik niet direct aan denk?

    Dank je wel!
    Veerle

  • #2
    Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

    Hoe goed die 70-200 ook mag zijn , die 70-300 ga je makkelijker meenemen en dus ook meer plezier aan beleven denk ik.
    Optisch is de andere wel beter denk ik maar qua gebruiksgemak ( grootte, gewicht en bereik ) wint de 70-300.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

      De 70-200 heeft een beperker bereik tot 200 (x1,6) mm en is niet zwart.

      Maar dat kan niet echt een reden zijn om geen 70-200 te kopen.

      EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM => 7,65 x 14,28 cm en 0,63 kg.
      EF70-200mm f/4L IS USM => 7,6 x 17,2 cm en 0,76 kg.

      De 70-200 is dus 20 % groter en weegt 20 % meer.

      Jan.
      Last edited by Jan_10D; 24 maart 2007, 18:50.

      Comment


      • #4
        Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
        De 70-200 heeft een beperker bereik tot 200 (x1,6) mm en is niet zwart.

        Maar dat kan niet echt een reden zijn om geen 70-200 te kopen.

        EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM => 7,65 x 14,28 cm en 0,63 kg.
        EF70-200mm f/4L IS USM => 7,6 x 17,2 cm en 0,76 kg.

        De 70-200 is dus 20 % groter en weegt 20 % meer.

        Jan.
        Hmmm jan dat je de kleur niet belangrijk vindt kan ik begrijpen maar 50% meer bereik lijkt mij toch een reden om voor een lens te kiezen hoor.

        Comment


        • #5
          Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

          Ik zou een lens willen kopen om ook mee op reis te nemen...
          Dit jaar plan ik een vakantie naar Egypte en ze zou dus wel eens in de buurt van zand kunnen komen.
          HEt is inderdaad wel waar dat de 70-300 100mm meer heeft.
          Maar met welke lens ga ik de knapste en meest scherpe foto's kunnen maken?
          Zit er ook verschik van kleur (op foto dan) in beide lenzen?
          Goh het is zo moeilijk om de juiste keuze te maken als je nieuw bent he!

          Comment


          • #6
            Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
            Hmmm jan dat je de kleur niet belangrijk vindt kan ik begrijpen maar 50% meer bereik lijkt mij toch een reden om voor een lens te kiezen hoor.
            Mij zegt het bereik 200 tot 300 mm heel weinig.
            Om van het bereik 320 tot 480 mm (x1,6) maar te zwijgen.

            Maar de 70-200 is met een 1,4 TC nog steeds niet zwart.

            Oorspronkelijk geplaatst door V_ke Bekijk bericht
            Ik zou een lens willen kopen om ook mee op reis te nemen...
            Dit jaar plan ik een vakantie naar Egypte en ze zou dus wel eens in de buurt van zand kunnen komen.
            De 70-200 is veel beter afgeschermd tegen stof.

            Oorspronkelijk geplaatst door V_ke Bekijk bericht
            HEt is inderdaad wel waar dat de 70-300 100mm meer heeft.
            Maar met welke lens ga ik de knapste en meest scherpe foto's kunnen maken?
            De knapste fotos maak je met 1 van beide lenzen. Knappe fotos worden door de fotograaf gemaakt, niet door de lens.

            De technisch beste fotos maak je met de 70-200. Dit is een professionele L lens zowel van constructie als van beeldkwaliteit. Maar dat betekent niet dat de 70-300 slecht is. Alleen niet goed genoeg voor mij.

            Oorspronkelijk geplaatst door V_ke Bekijk bericht
            Zit er ook verschik van kleur (op foto dan) in beide lenzen?
            Met digitaal heeft de kleur van de lens veel minder belang. De witbalans van het fototoestel wijzigt de kleur.

            Oorspronkelijk geplaatst door V_ke Bekijk bericht
            Goh het is zo moeilijk om de juiste keuze te maken als je nieuw bent he!
            Denk je....
            Het wordt nooit eenvoudig.

            Jan.

            Edit:

            Hier zie je beide lenzen (70-200 is wel de versie zonder IS, de IS versie is beter)
            Is the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!


            hier staan voorbeeld fotos met beide lenzen:

            70-200




            70-300


            Last edited by Jan_10D; 25 maart 2007, 00:33.

            Comment


            • #7
              Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

              Iets wat ik nog vergat te zeggen misschien... Ik mag ook wanneer ik wil mijn neef zijn tussenringen gebruiken om macro foto's proberen te maken.
              Hiermee wil ik ook een beetje rekening houden bij de aanschaf.
              Gaat dit een leuk effect geven met een van de lenzen?
              Met mijn tamron moet ik wel heel dicht bij het onderwerp komen.
              Het is dus echt geen eenvoudige keuze he! Ik denk dat het beide goede lenzen zijn...

              Comment


              • #8
                Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

                Ik heb ze beiden gehad, en uiteindelijk ervoor gekozen om de IS te verkopen. Hoe goed de verhalen over de 70-300 IS zijn, deze red het kwa scherpte, kleur, contrast en bouw zeker niet bij de 70-200 4L, ondanks dit ook een goede lens is.
                Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

                  Oorspronkelijk geplaatst door cheetah Bekijk bericht
                  Ik heb ze beiden gehad, en uiteindelijk ervoor gekozen om de IS te verkopen. Hoe goed de verhalen over de 70-300 IS zijn, deze red het kwa scherpte, kleur, contrast en bouw zeker niet bij de 70-200 4L, ondanks dit ook een goede lens is.
                  Ik heb de 70-300 IS een maand geleden eens mogen gebruiken om te zien of het de moeite was als upgrade voor mijn oude EF 75-300 (non-IS)

                  Ze is beter, vooral op 300mm, en ze heeft IS, daarom zou ik de oude 75-300 zeker niet meer kopen (tenzij tweedehands) maar voor de 70-300 IS gaan als lichte en compacte (reis)lens

                  Maar ze heeft niet de scherpte, focussnelheid en contrast die blijkbaar nodig zijn voor fotos van bv vogels

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

                    Ik heb ook een tijdje getwijfeld vroeger om de 70-300 al dan niet te kopen, maar toen heb ik mij de vraag gesteld hoe vaak je het bereik tussen 200 en 300 gaat gebruiken.ALs dat toch maar is om heel sporadisch te gebruiken vind ik persoonlijk dat dat weinig nut heeft. Ik heb dan voor een objectief gekozen die over zijn ganse lengte een groot diafragma heeft.
                    Ik ben ook zeker dat de F4 versie die jij op het oog heb even scherp en contrastrijk is als de versie die ik heb.
                    Wat je ook voor jezelf moet uitmaken is je eens afvragen of je de IS wel echt nodig hebt... Voor de IS betaal je zowat het dubbel van de prijs van de gewone versie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

                      De IS vond ik heel makkelijk. Die is bij de 70-300 ook heel krachtig.


                      Aangezien ik geen vaste hand heb, ontkom ik er dus bij de 70-200 niet aan om een statief te gebruiken.
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

                        Ik heb ook lange tijd getwijfeld en 3rd party lenzen bekeken . Uiteindelijk viel mijn keuze op de 70-200 f4 zonder IS . Qua bouw steekt deze lens toch duidelijk boven de kwaliteit van de standaardlenzen .

                        Het feit dat IS grotendeels enkel nuttig is bij stilstaande onderwerpen en dat ik het in het filmtijdperk ook niet had heeft mij doen beslissen de gewone f4 te kopen en als toetje de Tamron 17-55 voor het prijsverschil met de 70-200 met IS .

                        Groeten,
                        Stefan
                        EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies telelens canon 70-200f4 IS of 70-300 IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan R Bekijk bericht
                          Ik heb ook lange tijd getwijfeld en 3rd party lenzen bekeken . Uiteindelijk viel mijn keuze op de 70-200 f4 zonder IS . Qua bouw steekt deze lens toch duidelijk boven de kwaliteit van de standaardlenzen .

                          Het feit dat IS grotendeels enkel nuttig is bij stilstaande onderwerpen en dat ik het in het filmtijdperk ook niet had heeft mij doen beslissen de gewone f4 te kopen en als toetje de Tamron 17-55 voor het prijsverschil met de 70-200 met IS .

                          Groeten,
                          Stefan
                          Niet alleen kwa bouw, maar ook kwa kwaliteit, scherpte, kleur en contrast.
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                          Comment

                          Working...
                          X