Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50mm F/2.8 Macro 1:1 MF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50mm F/2.8 Macro 1:1 MF

    Hallo iedereen,

    heb mezelf onlangs een macro objectief aangeschaft... De sigma 50mm F/2.8 macro 1:1 Manual Focus.

    Wat is het probleem nu? Wel, niet echt een probleem, maar het irriteert me wel momenteel. Heb dit objectief nog niet helemaal onder de knie, dus ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft.

    Indien ik in open lucht een macro wil trekken, moet ik mijn iso redelijk hoog zetten en mijn F-nummer zeer laag houden (f/2 a f/4), want anders zijn de foto's veel te donker. Zelfs bij een F/4 in buitenlucht moet ik ongeveer mijn sluitertijd op 1/20 of 1/10 zetten om toch een ietwat 'heldere' foto te bekomen.

    Zet ik bepaalde instellingen verkeerd? Is dit objectief niet lichtgevoelig genoeg? Kan ik dit verhelpen?

    Graag wat deskundig, (maar begrijpbaar) advies...

    Dank u van harte

    Mvg,
    7
    Pentax istDL, 18-55mm, tamron 70-300mm Macro 1:2, sigma 50mm f/2.8 MF macro 1:1

  • #2
    Re: Sigma 50mm F/2.8 Macro 1:1 MF

    Is dat bij donker weer en op hoeveel staat je iso?
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50mm F/2.8 Macro 1:1 MF

      Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
      Is dat bij donker weer en op hoeveel staat je iso?
      Bij bewolkt weer. Iso staat normaal op 200, maar moet hem bij bewolkt weer soms op 400 of zelfs 800 gaan pushen en een zeer lage sluitertijd ( 1/20 of 1/10) hanteren om geen 'zwarte' of te 'donkere' foto's te krijgen,...

      Van zodra ik F-nr hoger zet, op bv 8 of 11, Mja ---> nog tragere shutter
      Last edited by sevendust; 24 maart 2007, 11:47. Reden: Kleine bump ;)
      Pentax istDL, 18-55mm, tamron 70-300mm Macro 1:2, sigma 50mm f/2.8 MF macro 1:1

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 50mm F/2.8 Macro 1:1 MF

        Klein bumpje...
        Pentax istDL, 18-55mm, tamron 70-300mm Macro 1:2, sigma 50mm f/2.8 MF macro 1:1

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50mm F/2.8 Macro 1:1 MF

          Als je je verdiept in macrofotografie, zal je om het zacht uit te drukken snel merken dat vanuit de hand je niet altijd even goede resultaten zal bekomen, zeker omdat je onderwerpen wel eens in donkere hoekjes verscholen zitten

          Als je je succes ratio drastisch wil verhogen, zal je toch moeten investeren in een paar essentiële zaken:

          Statief, liefst een vrij stevig exemplaar zal bewegingsonscherpte drastisch doen afnemen. Als er dan op de camera nog mirror lock up en een draadonstpanner gebruikt kan worden, zal dit trillingen nog verder reduceren wat het resultaat alleen maar ten goede komt. Een macro-rail is ook nog een zeer nuttig accessoire als je steeds wil focussen met het objectief op maximale vergroting. Als je deze investeringen niet wil doen, zal je je toch bij alle bestaande beperkingen moeten neerleggen en moeten vertrouwen op de goede hoge ISO prestaties van je camera Je kan eventueel nog flitsen om je lichtproblemen te omzeilen, maar dan nog ga je vanuit de hand op goed geluk moeten focussen.

          MVG,

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 50mm F/2.8 Macro 1:1 MF

            Als je camera op een "normale" stand staat zoals AV-TV zou de belichting je een goede foto moeten opleveren.

            In de AV stand kies jij het diafragma en de camera neemt automatisch de sluitertijd die een goed belichte foto maakt.

            In TV stand kies jij de tijd en de camera neemt het diafragma dat een goede foto oplevert.

            In de A-stand kiest de camera alles zelf. Deze stand kun je eens kiezen om te kijken of je hier een goede foto mee kunt nemen

            Het enige wat invloed heeft op de eerste twee standen is de belichtingscompensatie.

            Als je de EV correctie op een uiterste waarde hebt staan krijg je ofwel een foto die veel te donker is ofwel een foto die veel te licht is.

            Maar op een goede, normale dag moet je in staat zijn om met deze lens foto's te nemen die normaal belicht zijn, ook zonder statief.

            Of het moet zijn dat je hetgeen dat je wil fotograferen volledig afdekt met je lichaam. Dus dat je je object in je eigen schaduw plaatst.
            Groetjes
            ----JO

            Comment

            Working...
            X