Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief om vrachtwagen te fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief om vrachtwagen te fotograferen

    Een vraagje, welk type lens is het best geschikt om trucks mee te fotograferen? Canon EOS 30D gaat mijn toestel worden

    Ook als het er meerdere zijn (9 naast elkaar) welke lens heb je dan nodig om ze er mooi op te krijgen? Bedoeling is om deze 9 erna eventueel op A1 formaat te laten drukken?
    Last edited by Franciskine; 23 maart 2007, 23:57. Reden: Titelaanpassing

  • #2
    Re: vrachtwagen fotograferen

    Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
    Een vraagje, welk type lens is het best geschikt om trucks mee te fotograferen? Canon EOS 30D gaat mijn toestel worden

    Ook als het er meerdere zijn (9 naast elkaar) welke lens heb je dan nodig om ze er mooi op te krijgen? Bedoeling is om deze 9 erna eventueel op A1 formaat te laten drukken?
    Dat hangt sterk af van :

    - hoever sta je eraf ?
    - rijden de trucks of staan ze stil ?
    - is het binnen of buiten ?

    Mvg,
    TravelToy.
    www.christian-bailleul.be | Blog

    Comment


    • #3
      Re: vrachtwagen fotograferen

      trucks staan stil en buiten

      afstand dat ik er af sta kan vrij gekozen worden, ben immers mede eigenaar

      enigste is dat ik ze er echt alle 9 op wil,

      Comment


      • #4
        Re: vrachtwagen fotograferen

        Als je zo ver kan gaan staan als je wil zou ik denken aan een gewone 50mm 1.8 of 1.4, dit zal normaal het meest natuurlijke perspectief geven en een optimale scherpte voor een lage prijs.

        Als je meer vrijheid wil (zoom) een canon 24-70 2.8 (zéér goed, zeer duur) of Tamron 28-75 2.8 voor wat minder geld en toch zeer goede kwaliteit.

        Groeten
        Koen
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: vrachtwagen fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
          trucks staan stil en buiten

          afstand dat ik er af sta kan vrij gekozen worden, ben immers mede eigenaar

          enigste is dat ik ze er echt alle 9 op wil,
          Dan kan je ook een plaats uitzoeken waar je zelf ver genoeg achteruit kan om ze allemaal in beeld te krijgen.
          Met een extreme breedhoek (10-20 of iets dergelijks) moet je niet zo ver achteruit, maar dan moet je wel rekening houden met heel veel vervorming. Het zal dus beter zijn om een niet al te brede lens te gebruiken, en zelf verder van de vrachtwagens te staan tijdens het fotograferen.
          In dat geval kom je ook toe met de kitlens van de 30D.

          Als je scherpere beelden wil, dan zal je toch wat meer geld moeten uitgeven aan beter glas.
          Dan is bijvoorbeeld een Canon 17-40 f4 L een heel goede keuze. In dat bereik zijn er nog wel meer lenzen die heel goed presteren, de ene al wat duurder dan de andere .
          De Canon EF-s 17-55 f2,8 IS zou ook een heel goede keuze kunnen zijn, maar die is veel duurder dan de 17-40 f4 L.
          Ik heb die 17-55 eind vorige week besteld, maar ik denk dat ze niet in voorraad was (ze is nog niet geleverd), en daarom kan ik er op dit ogenblik zelf nog niet veel meer over zeggen. Voorlopig zal ik de 17-40 f4 L nog moeten blijven gebruiken.

          Sigma en Tamron hebben ook nog een paar lenzen in dat bereik, en daar zitten er ook heel goede bij, tegen een lagere prijs dan de Canon-lenzen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: vrachtwagen fotograferen

            als je toch plaats genoeg hebt, lijkt mij de tamron 28-75 zeer geschikt voor je taak
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: vrachtwagen fotograferen

              als je de afstand vrij kan kiezen zou ik inderdaad niet tè groothoekig gaan, dan krijg je idd vervormingen. Een "speciale" lens acht ik niet nodig, let gewoon op je compositie, probeer bvb om ze van niet tè hoog te trekken, ga bvb op je knieën zitten (of liever nog: gebruik een statief, dan heb je tijd om te denken en te proberen hoe je het gaat doen), en neem de foto vanuit een licht kikkerperspectief. Zo zien de camions er nog imposanter uit.
              In een geval als dit is het echt niet de lens die de foto maakt...

              Comment


              • #8
                Re: Objectief om vrachtwagen te fotograferen

                Als jullie nu is allemaal wat meer moeite deden hé, dan zou je zelf een antwoord weten op die vraag.

                Ik heb deze vraag al onder velerlei vormen zien verschijnen hier op het forum.


                - wat is beste lens voor honden
                - wat is beste lens voor katten
                - wat is beste lens voor auto's
                - wat is beste lens voor moto's
                - wat is beste lens voor schoonmoeders
                - wat is beste lens voor grootvaders
                - wat is beste lens voor kinderen
                - wat is beste lens voor bloemen
                - wat is beste lens voor ............

                Alles hangt af van de openingshoek van je lens en dus van de afstand.
                Als leiddraad in het kort samengevat

                Van 12 mm tot 24 mm Extreme groothoek geeft veel tot zeer veel vertekening .
                Van 24 mm tot 40 mm matige groothoek, beperkte vertekening
                Van 40mm tot 55 mm Het standaardobjectief voor een kleinbeeld camera.
                Van 60 tot 135 mm de lichte tele geeft zeer weinig vertekening geschikt voor portretten.
                Van 200mm tot 300mm middelzware tele geeft de indruk dat alles heel dicht bij mekaar staat, dus de onderlinge afstanden van de objecten in je beeld lijken kleiner te worden.
                Indien het brandpunt nog langer wordt is dit effect ook nog sterker zichtbaar.


                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Objectief om vrachtwagen te fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Als jullie nu is allemaal wat meer moeite deden hé, dan zou je zelf een antwoord weten op die vraag.

                  Ik heb deze vraag al onder velerlei vormen zien verschijnen hier op het forum.


                  - wat is beste lens voor honden
                  - wat is beste lens voor katten
                  - wat is beste lens voor auto's
                  - wat is beste lens voor moto's
                  - wat is beste lens voor schoonmoeders
                  - wat is beste lens voor grootvaders
                  - wat is beste lens voor kinderen
                  - wat is beste lens voor bloemen
                  - wat is beste lens voor ............
                  MVG, Jeff

                  Ah, toch nog ene die hetzelfde denkt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectief om vrachtwagen te fotograferen

                    17-40mmL.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectief om vrachtwagen te fotograferen

                      mijn excuses omdat ik deze andere topics dan niet vond

                      en aan vanslycken, bedankt voor de tip van kikkerperspectief, zo gaan ze er idd imposanter uitzien

                      Comment

                      Working...
                      X