Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens het best geschikt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens het best geschikt?

    Ik wil in de nabije toekomst overstappen van een compactje naar de EOS 400D.

    Eerst een paar opmerkingen / vragen over de 400D.
    - Er zit geen spotmeting op, in hoeverre is dit een groot minpunt?
    - Daarnaast schijnt de zoeker niet echt van super kwaliteit te zijn?

    Door deze puntjes ben ik wel gaan twijfelen of ik de 400D moet nemen. Het liefst zou ik bij Canon blijven omdat ik daar goede ervaringen mee heb.


    Tevens ben ik gaan kijken naar de verschillende objectieven die ik naast de body aan zou willen schaffen. Want ik wil geen body i.c.m. de kitlezen, vanwege het feit dat deze niet echt super zijn (van horen zeggen).

    Ik wil ze vooral gaan gebruiken voor sportfotografie en reizen / landschappen.

    Het gaat om de volgende drie lenzen;
    - EF 70-200 F2.8 L USM
    - EF 70-200 F4 L IS USM
    - EF 70-300 F4-5.6 IS USM

    Welke van deze drie is hiervoor het meest geschikt en is de meest allround lens.

    Als ik bijvoorbeeld kijk naar de eerste twee, qua prijs schelen deze niet veel. Moet je dan enerzijds kiezen voor het IS systeem of anderzijds voor de lichtstrekte?

    Als ik dan sportfoto's wil maken zou je zeggen de lichtstrekte, maar landschapfotografie en reizen zou je voor de IS gaan.

    Verder zou ik nog een groothoeklens erbij willen nemen;
    - EF 17-40 F4 L USM
    - EF-S 17-85 F4-5.6 IS USM
    Deze zou ik dan voor stedenreizen willen gebruiken.

    Het is een hele lap tekst, maar suggesties en alternatieven zijn welkom. Mijn budget voor de twee lenzen ligt rond de 1500 euro en mijn voorkeur gaat uit naar Canon objectieven.

  • #2
    Re: Welke lens het best geschikt?

    Een 400D heeft deelmeting, net zoals een 20D, en daarbij is het meetpunt gewoon wat groter dan bij echte spotmeting. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit de echte spotmeting gemist op mijn 20D.

    De zoeker zal voor de meeste fotografen ook wel voldoen, je zal heus wel zien wat er op de foto komt .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens het best geschikt?

      imv de tele's... als je uit de IS F4 en de 2.8 moet kiezen, dan hangt het wat af van wat je er mee wilt doen... sport/actie/bevriezen zal beter lukken met de 2.8, want IS stabiliseert je onderwerp niet, terwijl 2.8 wel zal helpen je sluitertijd snel te houden, IS doet net het omgekeerde, het aat een langere sluitertijd toe, voor wanneer er weinig licht aanwezig is. IS helpt je ook bij het pannen, het maakt het bv gemakkelijker een voorbijrijdende wagen te volgen. De derde is dan weer een stuk kompacter en lichter, maar heeft geen opening die ovengroot kan blijven over het volledige zoombereik, en ook mindere beeldkwaliteit/bouw dan de L objectieven (maar nog steeds ok hoor).

      ivm groothoek: ga zonder twijfel voor de 17-40L, deze heeft de beste beeldkwaliteit. Als je trouwens een 17-40 hebt, samen met de 70-200, heb je amper 30mm verschil te overbruggen, wat je gerust kan met de voetzoom. Bij mij voldoet deze combo althans toch, iets minder draagbaar maar zeker nog te doen, en vooral topglas met uitstekende beeldkwaliteit.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens het best geschikt?

        Als wandellens denk ik dat de 17-85 ruim voldoet. Natuurlijk is L glas beter, maar heb je daar nood aan? Ik heb deze lens al ruim een jaar en ik heb een paar getwijfeld om ze te vervangen, maar telkens moest ik bekennen dat voor mijn huidige kennis van de fotografie ik geen L-glas nodig heb.

        De drie tele lenzen die je aangeeft zijn alledrie geschikt, maar afhankelijk van je ambities denk ik dat het L-glas hier de beste keus is. Het enige dat mij heeft tegengehouden om een 70-200 L te kopen is uiteindelijk het gewicht en de kleur geweest. Ik ben een week in het bezit van de 70-300 DO en ik ben er zeer tevreden over.
        Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
        Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens het best geschikt?

          Hallo,

          Ik ben nog even verder aan het zoeken geweest. Nu heb ik een paar optie´s.

          Gelet op het feit dat ik sporten ga fotograferen zoals autosport, voetbal, wielrennen en veldrijden, dus vooral buitensport heb ik de volgende mogelijkheden.

          1. 400D met EF 70/200 F4 L IS USM € 1538
          2. 400D met EF 70-200 F 2.8 L USM € 1708
          3. 30D met EF 70-200 F4 L USM € 1468

          Ik heb het liefst de 30D met die 2.8, echter moet ook op mijn budget letten.
          Nu dacht ik, ik kan beter meer uitgeven op de lens dan op de body. Mogelijk in de toekomst overstappen naar de 30D. De 30D is weer wat sneller, dit is makkelijk gelet op de autosport, maar heb ik dan genoeg aan die F4. Kortom, een dillemma.

          Wat denken jullie ervan. Andere alternatieven zijn welkom. Het liefst heb ik Canon lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens het best geschikt?

            Voor veldrijden heb je wel een lichtsterke lens nodig, in de wintermaanden is er veel minder licht, en dan wordt het moeilijk om foto's te maken met een minder lichtsterke lens.
            De 70-200 f2,8 is dan een betere keuze.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens het best geschikt?

              Ik heb toevallig verleden week bij fotokonijnenberg de f4 IS en f2.8 IS uitgebreid getest.Pas na de 3 de f2.8 had ik een (redelijke goede)
              De eerste was zeer SOFT en de 2de had zeer veel chromatic aberrations
              De f4 gaf ongetwijfeld veel scherpere beelden en zo goed als geen chromatic aberrations problemen

              Zowel op een 400D als 30D

              Mvg
              Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

              Comment

              Working...
              X