Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

    Graag had ik eens wat meningen gehoord van gebruikers van dit objectief.
    Zelf vind ik het objectief prima voor landschapsfotografie, en architectuur, liefst gebruikt met diafragma tussen f8 en f11.
    Wil je echter groepen mensen fotograferen dan vind ik dat je niet beneden de 16 á 18 mm mag werken, daar de vervorming naar de hoeken toe onaanvaardbaar wordt, dit door de lenscorrectie, is dus volledig normaal.
    Daarom deze vraag, voor welk soort fotografie gebruiken jullie deze lens het liefst en waarom ?

  • #2
    Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

    85% landschap - 15% architectuur - 0% mensen
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

      Heb net even al mijn foto's met deze lens doorworsteld en kom op
      55,3 % landschap en 44,7 % architectuur
      We all go a little mad sometimes. Haven't you?
      Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

      Comment


      • #4
        Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        ...
        Wil je echter groepen mensen fotograferen dan vind ik dat je niet beneden de 16 á 18 mm mag werken, daar de vervorming naar de hoeken toe onaanvaardbaar wordt, dit door de lenscorrectie, is dus volledig normaal...
        Interessant statement!
        Ik zit ook al lang te denken aan iets meer groothoek en 12-24 was natuurlijk een potentiële kandidaat, maar ik had al zo een appelflauw vermoeden dat de vervorming op 12-17mm wel eens aanzielijk zou kunnen zijn. Ik ben zo niet voor fisheye-analoge toestanden.
        Als ik dit nu lees en bevestiging hoor van de toch aanzienlijke vervormingen beneden 18mm, gaat mijn goesting precies over en zal ik - voorlopig althans - genoegen nemen met mijn 18-70 kitlens die toch beter is dan velen ons doen geloven. Gelukkig heb ik ze (nog) niet verkocht!
        Last edited by LucD; 22 maart 2007, 18:21.

        Comment


        • #5
          Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

          Als ik dit nu lees en bevestiging hoor van de toch aanzienlijke vervormingen beneden 18mm, gaat mijn goesting precies over en zal ik - voorlopig althans - genoegen nemen met mijn 18-70 kitlens die toch beter is dan velen ons doen geloven.
          En toch zou ik ze niet graag missen, maar het blijft een objectief waarbij je goed moet kijken en een beetje nadenken als je het gebruikt.
          Zo kan je binnenskamers niet zomaar gaan flitsen op 12mm, want geen enkele flits dekt dit gebied af, tenzij je volledig indirect naar achter gaat flitsen, zelfs via een wit plafont is niet aan te raden.
          Maar weidse landschappen iets gepolariseerd belonen dan extra

          Comment


          • #6
            Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

            Dat je met een 12-24mm geen groepen mensen kan fotograferen is wel wat overdreven.Ik heb ze op onze school onlangs nog gebruikt om zo'n 20-tal klasfoto's te maken en ook maar zonder enige vervorming.Het is geen fisheye

            Bij architectuur...kan er tuurlijk wel vervorming optreden al hangt dat af van je positie tegenover het onderwerp.Soms geeft ze redelijk wat vervorming en soms weinig of niks.Het is in elk geval een prima lens.Heb ze gekocht toen ze uitkwam en ongeveer 3,5 jaar gebruikt.Ben er steeds erg tevreden van geweest.Ook volopen op F4 geeft ze al zeer bruikbare beelden.

            Kijk in m'n foto's naar album "Trips to Engeland",oa. al de foto's in kathedraal...zijn uit de hand genomen op F4.
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

              ik heb deze lens net gekocht, maar ze is nog niet toegekomen. Uiteraard is dit geen fisheye hé De 24 mm stand is 36 analoog, waarom zou je hier geen mensen (groepen) kunnen mee fotograferen

              Op de site van roadrunner zie ik alvast veelbelovende beelden die mijn verwachtingen toch al invullen

              Comment


              • #8
                Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                Sta op het punt deze lens aan te schaffen. Vraag mij soms wel af of dit een echte meerwaarde kan zijn naast mijn 17-55.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Sta op het punt deze lens aan te schaffen. Vraag mij soms wel af of dit een echte meerwaarde kan zijn naast mijn 17-55.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Tja, hoe kan nu naast jouw kristalwinkel nu nog iets meerwaarde hebben
                  Het zla idd voor die paar mm's zijn...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                    ik denk dat het ganse idee van een UWA in de range 12-17 net de vervorming is. Een landschap met 3/4 van het beeld de wolkenmassa's (in Vlaanderen geen probleem om die te vinden), een gezicht met een raar perspektief...
                    Het is zeer uitzonderlijk dat je een UWA moet gebruiken 'om er alles op te krijgen', en dan krijg je inderdaad lelijke foto's

                    erik
                    erik, Nikon materiaal

                    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                      Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                      ik heb deze lens net gekocht, maar ze is nog niet toegekomen. Uiteraard is dit geen fisheye hé De 24 mm stand is 36 analoog, waarom zou je hier geen mensen (groepen) kunnen mee fotograferen

                      Op de site van roadrunner zie ik alvast veelbelovende beelden die mijn verwachtingen toch al invullen
                      Ik heb die klasfoto's op 't school gemaakt op 12mm en niemand valt van de foto af of is plots onherkenbaar vervormd.

                      Ik gebruik nu de Sigma 12-24mm (omdat dat de enige breedhoek is in deze range die ik ga kunnen gebruiken op m'n bestelde MKIII) op een 10D en die geeft niks vervorming.Hoop enkel maar dat ze even scherp is als de Nikkor en zo'n mooie kleuren weergeeft maar dat heb ik nog niet kunnen uittesten.
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                        Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                        Tja, hoe kan nu naast jouw kristalwinkel nu nog iets meerwaarde hebben
                        Het zla idd voor die paar mm's zijn...
                        Een topwijn heeft ook nog een meerwaarde als je hem drinkt uit een kristalglas

                        Maar maken die paar mm's dan het verschil ?

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Last edited by enero; 23 maart 2007, 11:12.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                          En maken die paar mm's dan het vershil ?
                          Wel ik ga volgende week 12-24 naast 18-70 vergelijken, en dan bedoel ik op bereik...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            En maken die paar mm's dan het vershil ?
                            5mm verschil in breedhoek is echt een heel verschil.17mm op een x1.5 camera is voor mij eigenlijk geen echte breedhoek meer want dat wordt 25,5mm.Een 12mm wordt 18mm en dan is het 7,5mm winst die je maakt.Die 7,5 extra mm maken in architectuur,landschappen,gewone binnenhuisopnames echt wel het verschil uit.

                            M'n toekomstige MKIII is x1.3 en de 12-24mm start dan ongeveer vanaf 15,6mm.Naar die extra mm in breedhoek kijk ik alvast uit.
                            Danny's Photosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebruikerservaringen Nikon 12-24 f4 AFS

                              Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                              bereik...
                              Dat was eigenlijk ook zo bedoeld.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X