Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan DSLR-bezitters.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje aan DSLR-bezitters.

    Niet dat ik hierbij hoor, (droom, droom), maar ik vroeg mij af welke flash jullie aangekocht hebben en waarom ?
    Over lenzen is hier al heel wat geschreven, maar de flash interesseert mij ook. Het zou handig zijn indien we alle flash-toestellen van de BD DSLR-bezitters in 1 topic kunnen herbergen. Dank u.

  • #2
    Originally posted by TWIN
    Niet dat ik hierbij hoor, (droom, droom), maar ik vroeg mij af welke flash jullie aangekocht hebben en waarom ?
    Nikon SB-28DX.
    Reden: zat mee gebundeld in een special offer. Ben heel tevreden over deze flits. De SB-80DX is nog beter en ook duurder, maar heb nog niet voorgehad dat ik iets niet kon dat met de 80 wel had gekunnen.

    Henk

    Comment


    • #3
      henk, sta op het punt een 50 of 80 aan te schaffen, prijsverschil is toch bijna 200 euro, volgens Grobet is voornamelijk het richtgetal dat deze meerprijs bepaald. Ik moet zeggen als ik het zo bekijk dat indien ik indirect wil flitsen, ik de 80 wel de voorkeur geef omdat je een stop extra kwijt bent als je indirect werkt, geeft wel een zachtere belichting.

      Dus ofwel een Nikon SB50 of een Nikon SB80 ...

      Philippe

      Comment


      • #4
        Twin,
        ik ben de gelukkige bezitter van een Canon D60 en heb als flits de 420EX gekocht. Ik had een prachtige Sigma-kloon van de 420EZ (maar een keer of 10 gebruikt) maar dan lappen ze mij natuurlijk doordat gewone flitsers niet werken op digitale toestellen).
        Had graag een 550EX gehad maar budgetair was dat niet te verantwoorden eigenlijk (sterker en meer mogelijkheden (oa een IR slave sturingseenheid).
        mvg,
        Giant Pat
        Do or Do Not - There is no try ...
        www.giantpat.be

        Comment


        • #5
          Hallo TWIN,

          Heu ... waarom zou je er niet bij horen?

          Ik heb een Metz 45 Cl-4 met een Metz sca adapter voor Olympus en eentje voor Canon.
          De "sca" adapters zorgen ervoor dat de flits "merkonafhankelijk" gebruikt kan worden en je enkel een andere sca adapter dient aan te schaffen.
          Ik wel wel geen Olympus camera meer - maar toch de "Oly" sca gehouden omdat die de mogelijd biedt de 45 CL-4 als "slave-flits" te gebruiken.

          Als "hoofdflits" gebruik ik de Canon 550EX - een "juweeltje" .
          Maar met de Canon sca-adapter kan ik dus ook de Metz blijven gebruiken met de D60 (zonder eTTL welliswaar).
          En als ik de Oly sca adapter gebruik voor de Metz kan die dus als slave flits gebruikt worden samen met de Canon 550EX ...

          Ingewikkeld? Misschien een beetje, maar het werkt perfect
          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by PhilleG2
            Dus ofwel een Nikon SB50 of een Nikon SB80 ...
            Voor zover ik weet is het verschil tussen de 50 en 28 veel groter dan het verschil tussen de 28 en 80 ! Ik heb in elk geval nog nergens iemand een 50 zien aanraden, wel een 28 of 80 met de voorkeur voor 80.
            Dus als je tussen de 50 en 80 twijfelt zou ik zeker voor een 80 gaan, maar die kost dan ook wel het dubbele.

            Henk

            Comment


            • #7
              Hallo Twin,

              Ik heb een Metz 54 MZ3 flitser gekocht om in combinatie te gebruiken met de Fuji S2. Jaja heeft al aangegeven wat de voordelen van Metz/adapter systeem biedt. Daarbij komt ook dat Metz-flitsers aantrekkelijk geprijsd zijn! Ik ben heel tevreden over deze combinatie.

              Jan
              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Originally posted by PhilleG2
                henk, sta op het punt een 50 of 80 aan te schaffen, prijsverschil is toch bijna 200 euro, volgens Grobet is voornamelijk het richtgetal dat deze meerprijs bepaald.
                GNs (100ISO, 35mm) : SB80: 38, SB28: 36, SB50: 22.
                Toch wel redelijk verschil tussen de 50 en 28/80.

                Comment


                • #9
                  Ik gebruik ook een 420EX op mijn D60.
                  Reden: Ik gebruikte ze al op mijn G1 en ze voldoet nog prima.
                  Natuurlijk had ik liever een 550EX maar je kan niet alles hebben...
                  Gert 5D mark III

                  Comment


                  • #10
                    Vandaag gekocht Nikon SB-80DX
                    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                    www.langenacker.nl

                    Comment


                    • #11
                      Twin,

                      Voor mijn D30 gebruik ik 1 of 2 550 EX-en samen met de transmitter ST-E2 die de flitsers draadloos infrarood aanstuurd. Het is geweldig plezierig om hiermee te experimenteren. Verder gebruik ik tijdens het flashen ook nog wel materiaal om de keiharde schaduwen te verzachten, zoals een zelfgemaakte softbox, een flitsparaplu en een reflektiescherm. De foto van de link hieronder is genomen met 1 flitser en een reflektiescherm.

                      http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=750057

                      Groetjes, Suske
                      Mijn plaatjes op 500px...

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt aan allen voor de snelle reacties !
                        @ Jaja: Ik had begrepen dat die SCA-adapters juist dienden om TTL te meten ? Heb ik het dan zo verkeerd begrepen ???
                        Je koopt dus best weer een dedicated flash ???

                        Comment


                        • #13
                          Hallo TWIN,

                          Da's de theorie, die eTTL ondersteuning, maar in de praktijk valt dat dus bij Canon zwaar tegen. Nu, manueel (bv aperture mode) werkt prima, maar het is dus niet volledig automatisch ...
                          En in mijn geval werkt de Canon 550EX dus een stuk "makkelijker", maar met de Metz + sca heb ik ook prima resultaten behaald ...

                          Jaja

                          Originally posted by TWIN
                          Bedankt aan allen voor de snelle reacties !
                          @ Jaja: Ik had begrepen dat die SCA-adapters juist dienden om TTL te meten ? Heb ik het dan zo verkeerd begrepen ???
                          Je koopt dus best weer een dedicated flash ???
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            werk met D1 met oude sb26,gewoon op A-mode,het gebeurt wel eens dat ik ietsje moet "bijlichten",maar is meestal goed.desnoods histogram even bekijken

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jamonadap
                              Hallo Twin,

                              Ik heb een Metz 54 MZ3 flitser gekocht om in combinatie te gebruiken met de Fuji S2. Jaja heeft al aangegeven wat de voordelen van Metz/adapter systeem biedt. Daarbij komt ook dat Metz-flitsers aantrekkelijk geprijsd zijn! Ik ben heel tevreden over deze combinatie.

                              Jan
                              Jan, Perfect met S2, maar D100 werkt niet goed hiermee, mede daarom kiezen toch vele voor Fuji S2 Pro.

                              Comment

                              Working...
                              X