Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax M Asahi 1:2 50mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax M Asahi 1:2 50mm

    Ik heb van een vriend een lensje cadeau gekregen.
    Het betreft hier een Pentax M-lens van fabrikant Asahi,
    type 1:2 50mm.
    Wat zijn de plus- en minpunten van deze lens? Kwaliteit?
    Voor welke fotografie kan je deze lens het beste gebruiken?
    Graag jullie adviezen aub.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Pentax M Asahi 1:2 50mm

    Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
    Ik heb van een vriend een lensje cadeau gekregen.
    Het betreft hier een Pentax M-lens van fabrikant Asahi,
    type 1:2 50mm.
    Wat zijn de plus- en minpunten van deze lens? Kwaliteit?
    Voor welke fotografie kan je deze lens het beste gebruiken?
    Graag jullie adviezen aub.
    Pentax 50mm zijn altijd zeer in trek geweest. f2 is nu niet meteen de meest lichtsterke maar ik zou zeggen een goede all-rounder.

    Paul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Pentax M Asahi 1:2 50mm

      50 mm. was vroeger de standaard lens --> gegarandeerde afzet --> dus goede kwaliteit voor een zeer redelijke prijs.

      De 1.7 en 1.4 zijn inderdaad wat lichtsterker, maar deze is allicht net zo fijn(qua contrast, coloriet, scherpte en bokeh).

      Op DSLR met crop 1,5 wordt het dus een 75 mm. wat al richting portretlens gaat. Een leuke allrounder. Mijn 50 mm. is zowat mijn standaardlens geworden ...

      Jij hebt een M-versie dus camera ook op M zetten - diafragma manueel instellen via de ring (ev. permitted maken door instellen in menu) - richten - ontspanknop half indrukkenen - manueel scherp stellen (MF) - belichting instellen door op de AEL knop te drukken (je hoort de sluiter dichtgaan en de belichting wordt gemeten) en dan afdrukken.

      Lijkt omslachtiger dan het is, hoor - met wat oefenen moet dit vlot lukken!
      Niet geschoten is altijd mis ...

      Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax M Asahi 1:2 50mm

        Bedankt voor de info en tips.
        Zal het lensje in het weekend eens uitproberen. Indien de lens zich leent voor portretfotografie is dit leuk meegenomen. Ik was van plan om binnenkort communiefoto's te maken van mijn zoontje.
        Homo Sapiens Pentaxiensis

        Comment

        Working...
        X