Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro

    Ik heb me vorige maand een Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG gekocht. Over het algemeen ben ik zeer content met het lensje, maar ik zou toch nog verder willen gaan.

    Als ik een vlieg trek, krijg ik de ogen niet in detail. Is er iemand die daar een oplossing voor heeft die niet te duur is?

    Een vriendin van me heeft de Canon MP-E65 en ze zegt dat ik deze ook op mijn Nikon zou kunnen gebruiken met een adapter. Enig idee of dit kan en wat de prijzen zijn voor de lens en de adapter?
    Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

  • #2
    Re: Macro

    Werk je MF of AF,post mss eens een voorbeeld.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Macro

      Ik werk momenteel nog met AF. Heb al een paar keer geprobeerd om met MF te werken maar dan krijg ik alleen maar errors, dus snap er niet zoveel van.

      Als je voorbeeldje bedoeld van mijn lens: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=152360
      Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

      Comment


      • #4
        Re: Macro

        Persoonlijk zou ik eerst de lens goed leren kennen ook op MF voordat je er een adapter opzet.
        Macro's maken is gewoon moeilijk en vergt veel oefening.
        Je hebt een heel goede lens en daar moet je echt eerst mee leren werken, leren wat je er uit kunt halen en dan verder experimenteren.

        Marlies
        Groetjes Marlies

        https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: Macro

          Je diafr.is 8,probeer met en kleiner bvb 11,trek desnoods de iso wat op om de sluitersnelheid rond 1/125 te houden.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Macro

            Hi,

            Canon lens op Nikon body ? Omgekeerd gaat wel omdat de canon mount (vating) VEEL groter is.

            Ik zou een balgje of tussenringen gebruiken. Keep it simpel.

            Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Macro

              Ik zou eerst nog veel blijven oefenen met wat je hebt voor je aan iets moeilijks als een MPE-65 begint.

              Comment


              • #8
                Re: Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Ik zou eerst nog veel blijven oefenen met wat je hebt voor je aan iets moeilijks als een MPE-65 begint.
                Yep, want met de MPE-65 heb je wel nog meer vergroting, maar ook natuurlijk nog minder scherptediepte en dat is het probleem waar je naar refereert. Een hoger diafragmagetal geeft je meer scherpte in de diepte...
                Greetz, KAriboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Macro

                  Idem hier , oefenen! Ik heb ook nog niet zo heel lang mijne macro en in het begin dacht ik ook van mmmmm das toch net dat niet maar het lag aan mij. En ik hoop dat ik nog veel beter wordt qua scherpte en dof enz...
                  [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro

                    Met een echt macro objectief kom je niet verder dan 1:1 en voor de ogen van een vlieg zul je een veel grotere vergrotingsfactor nodig hebben.

                    Dat kan met je macro objectief, door er tussenringen tussen te zetten. Alleen, omdat het een tele objectief is, heb je veel afstand nodig.

                    Je zou ook kunnen denken aan een groothoek objectief, omgekeerd op je camera middels een BR-2a of anders "stacket lenses".

                    Op m'n site wel meer uitleg in de macro sectie en via de links in dat artikel zie je ook voorbeelden.
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro

                      Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGirl Bekijk bericht
                      Ik heb me vorige maand een Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG gekocht. Over het algemeen ben ik zeer content met het lensje, maar ik zou toch nog verder willen gaan.

                      Als ik een vlieg trek, krijg ik de ogen niet in detail. Is er iemand die daar een oplossing voor heeft die niet te duur is?

                      Een vriendin van me heeft de Canon MP-E65 en ze zegt dat ik deze ook op mijn Nikon zou kunnen gebruiken met een adapter. Enig idee of dit kan en wat de prijzen zijn voor de lens en de adapter?
                      Met de kenko 2x extender voor de Sigma 105mm kun je macro tot 2:1 vergroting. Ik heb die combinatie ook.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro

                        @Macroshopper: Bedankt, ik zal binnenkort eens proberen om mijn diafragma op 11 te zetten voor te kijken wat een effect het geeft. Maar dit zal mijn probleem van de details van de ogen niet verhelpen of wel?

                        @Hans: Bedankt. Ik heb op je site gelezen dat BR-2a niet op een AF-camera mag. Enig idee misschien hoe groot de tussenlensen zouden moeten zijn om het gewenste effect te krijgen?

                        @Binnenuit: Kan je me via PM een voorbeeldje sturen van wat details je krijgt als je een Kenko 2x extender gebruikt?
                        Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro

                          Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGirl Bekijk bericht
                          Ik heb op je site gelezen dat BR-2a niet op een AF-camera mag.
                          De BR-2A omkeerring werkt zeker en vast wel op een AF-camera! Neem eens een kijkje in deze thread. Het is wel zo dat je je camera dan niet in een automatische stand kunt gebruiken, dus zelf je sluitertijd en diafragma moet kiezen.
                          Nikon D80 en toebehoren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro

                            Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGirl Bekijk bericht
                            @Macroshopper: Bedankt, ik zal binnenkort eens proberen om mijn diafragma op 11 te zetten voor te kijken wat een effect het geeft. Maar dit zal mijn probleem van de details van de ogen niet verhelpen of wel?
                            Als je op 1:1 werkt dan moet je met veel hogere diafragma waarden werken dan f/11. Ik heb ook eens naar je macrofoto's op e site gekeken en deze hebben blijkbaar nogal wat last van bewegingsonscherpte. Misschien ligt daar een belangrijk probleem.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro

                              Zou kunnen zijn. Heb vandaag eindelijk alles manueel kunnen instellen, dus zal het zeker eens proberen de volgende keer om een insect met F11 of hoger te trekken. Bedankt voor alle informatie.

                              Ik ga sparen voor een Kenko TC, alleen nog uitzoeken welke.
                              Nikon D50 - AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5~5.6 G ED - AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4~5.6G ED - Sigma 105mm f/2.8 EX macro DG

                              Comment

                              Working...
                              X