Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm 1.8 defect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm 1.8 defect

    Hallo,

    Al enkele weken deed mijn 50mm 1.8 (Mk.I) moeilijk, regelmatig een err99 als ik ze gebruikte, enz...
    Nu gisteren lijkt ze helemaal de geest te hebben gegeven; de diafragmaring blijft regelmatig hangen. Iemand bekend met dit probleem of een eventuele oplossing? Volgens de site van Etbass is die lens niet meer te repareren. Valt er zelf iets aan te doen?

  • #2
    Re: 50mm 1.8 defect

    Oorspronkelijk geplaatst door Jo3r1 Bekijk bericht
    Hallo,

    Al enkele weken deed mijn 50mm 1.8 (Mk.I) moeilijk, regelmatig een err99 als ik ze gebruikte, enz...
    Nu gisteren lijkt ze helemaal de geest te hebben gegeven; de diafragmaring blijft regelmatig hangen. Iemand bekend met dit probleem of een eventuele oplossing? Volgens de site van Etbass is die lens niet meer te repareren. Valt er zelf iets aan te doen?
    Als je op Google "Canon err99" eens ingeeft dan zal je zien dat het in de meeste gevallen over vuile of door corrosie aangetaste contactpunten op de lens gaat. Je kan deze contactpunten proberen te reinigen met een kleine gom( op sommige potloodeinden zit de ideale gom). Houd wel de lens met de contactpunten omlaag zodat de gomdeeltjes naar beneden vallen en niet in de lens kunnen binnendringen. In veel gevallen is het euvel dan verholpen.Succes!!!!
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: 50mm 1.8 defect

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Als je op Google "Canon err99" eens ingeeft dan zal je zien dat het in de meeste gevallen over vuile of door corrosie aangetaste contactpunten op de lens gaat. Je kan deze contactpunten proberen te reinigen met een kleine gom( op sommige potloodeinden zit de ideale gom). Houd wel de lens met de contactpunten omlaag zodat de gomdeeltjes naar beneden vallen en niet in de lens kunnen binnendringen. In veel gevallen is het euvel dan verholpen.Succes!!!!
      Bedankt.
      De err99 is echter het probleem niet, want ik ken de reden ervoor: het vastgelopen diafragma. Contactpunten zijn al gereinigd.
      Het is dat vastgelopen diafragma waarvoor ik een oplossing zoek, voor zover die bestaat.

      Comment


      • #4
        Re: 50mm 1.8 defect

        ik heb ook een vastgelopen diafragma gehad met mijn 105mm Sigma lens, gelukkig was die nog in garantie.Ik denk dat ik het zelf veroorzaakt had door de lens af te koppelen zonder het toestel uit te schakelen. Ze hebben de lens snel gerepareerd. Dus dat ze "total loss" is denk ik niet, alleen kan het zijn dat de reparatie meer kost dan een nieuwe lens. In dit geval zou ik ze eens aan een doe-het -zelver geven, want zoveel zit er nu ook niet in zo'n 50mm lens. Ik heb een oude analoge canon lens 50mm die zat ook vast, ik heb ze zelf open gemaakt, gewoon een braampje in de geleiding, ze werkt terug uitstekend. krijg je ze niet meer in orde dan kun je ze nog omgekeerd op een andere lens monteren voor macrofoto's.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: 50mm 1.8 defect

          eens horen bij www.rofarepair.nl
          fotowebsite: www.edwinfoto.com
          Lara's website: http://www.houdevelt.com
          fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: 50mm 1.8 defect

            Bedankt voor de reacties.
            Ik zal eens horen bij Rofa, maar, gezien de lage waarde van zo'n lens, denk ik dat het de moeite niet is om zo'n lens te laten maken, zeker als ik vervoerskosten of verzendkosten meereken.

            Comment


            • #7
              Re: 50mm 1.8 defect

              'k zou zeggen, vijs de lens zelf eens open, misschien komen de diafragma-lamellen dan wel terug los. Baat het niet, dan schaadt het niet...
              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

              Comment


              • #8
                Re: 50mm 1.8 defect

                Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
                'k zou zeggen, vijs de lens zelf eens open, misschien komen de diafragma-lamellen dan wel terug los. Baat het niet, dan schaadt het niet...
                Net gedaan, maar geeft niet veel verschil. Soms komen ze wel eens los, maar na een foto is het terug van dat.
                Ach, zal wel zien voor een vervanger, het is nu niet dat het zo'n dure lens is he...

                Comment

                Working...
                X