Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

    Voor mijn volgende trip richting Noorwegen zou ik me volgende objectieven willen kopen :

    Nikon 70-200 f/2,8 AF-S VR
    Nikon 300 f/4,0 AF-S (de f/2,8 variant is me te duur)

    Hierbij zou ik de Nikon TC-14 E II willen kopen. Die zou op beide objectieven perfect moeten werken.

    MAAR

    Ik twijfel nog over het nemen van filters om de objectieven te beschermen. Welke (merken/types) kan ik best nemen of welke juist niet ?

    Als er iemand ervaring heeft met filters op deze objectieven, dan hoor ik het graag.

    Mvg,
    TravelToy.
    www.christian-bailleul.be | Blog

  • #2
    Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

    Ik zou zeggen B+W 010 UV filters.

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

      HOYA pro
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

      Comment


      • #4
        Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

        Op dit soort lenzen zeker niet besparen op de filters.
        de Nikon UV LC37C of B&W UV 010 MRC

        Je lens keuze verbaast me. Waarom niet de 70-200 + TC1.7
        De 300mm F/4 is wel een toplens maar het bereik van beide lenzen ligt kort bij mekaar.

        Wat is je doel, Rune voor de papegaaiduikers ?

        Vergeet zeker de groothoek + polar filter niet (voor als je wil postkaarten maken)
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          Op dit soort lenzen zeker niet besparen op de filters.
          de Nikon UV LC37C of B&W UV 010 MRC

          Je lens keuze verbaast me. Waarom niet de 70-200 + TC1.7
          De 300mm F/4 is wel een toplens maar het bereik van beide lenzen ligt kort bij mekaar.

          Wat is je doel, Rune voor de papegaaiduikers ?

          Vergeet zeker de groothoek + polar filter niet (voor als je wil postkaarten maken)
          Jepe,

          Runde staat zeker op de planning.

          Wat betreft de lenzen :

          - ik denk teveel aan beeldkwaliteit in te boeten met de 1,7 tov de 1,4
          - ik wil de 1,4 vooral gebruiken op de 300, omdat meer mm's niet in mijn budget passen en ik vrees dat 300 vaak te kort zal zijn (zeker voor de zeehonden)

          Mvg,
          TravelToy.
          www.christian-bailleul.be | Blog

          Comment


          • #6
            Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

            Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
            Jepe,

            Runde staat zeker op de planning.

            Wat betreft de lenzen :

            - ik denk teveel aan beeldkwaliteit in te boeten met de 1,7 tov de 1,4
            - ik wil de 1,4 vooral gebruiken op de 300, omdat meer mm's niet in mijn budget passen en ik vrees dat 300 vaak te kort zal zijn (zeker voor de zeehonden)

            Mvg,
            TravelToy.
            Juist, het is Runde !
            Was er 2 jaar geleden ook, spijtig genoeg slecht voor 1 dag. Maar ik ga zeker terug.

            Daar was 400mm ook te kort hoor, behalve voor een grote jager die op 5m van mij aan het broeden was.

            Ik vind de 70-200 + 1.7 dik OK.
            Maar je hebt gelijk de AF-S 300 + Tc 1.4 is een prima combinatie. Een 1.7 zou ik op deze lens niet gebruiken. Je weet toch dat de statefbeugel van deze lens op niks trekt.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
              Juist, het is Runde !
              Was er 2 jaar geleden ook, spijtig genoeg slecht voor 1 dag. Maar ik ga zeker terug.

              Daar was 400mm ook te kort hoor, behalve voor een grote jager die op 5m van mij aan het broeden was.

              Ik vind de 70-200 + 1.7 dik OK.
              Maar je hebt gelijk de AF-S 300 + Tc 1.4 is een prima combinatie. Een 1.7 zou ik op deze lens niet gebruiken. Je weet toch dat de statefbeugel van deze lens op niks trekt.
              Is de beeldkwaliteit van 70-200 + 1,7 dezelfde als de 300 + 1,4 ? of zal de prime het toch beter doen ?

              Oei, 400 te kort Was die te kort voor de zeehonden of voor de Puffins, want ik dacht dat die laatsten redelijk goed te benaderen waren ?

              Tja, die statiefbeugel ... op sommige sites lees ik dat het echte brol is, op andere sites lees ik dat mensen er in de praktijk niet veel van merken en op nog andere sites is er zelfs sprake van dat deze zou gewijzigd zijn. Ik zal het moeten ondervinden wanneer ik ze gebruik. Er is alvast een beetje budget voorzien voor een andere beugel.

              Mvg,
              TravelToy.
              www.christian-bailleul.be | Blog

              Comment


              • #8
                Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                Is de beeldkwaliteit van 70-200 + 1,7 dezelfde als de 300 + 1,4 ? of zal de prime het toch beter doen ?

                Oei, 400 te kort Was die te kort voor de zeehonden of voor de Puffins, want ik dacht dat die laatsten redelijk goed te benaderen waren ?

                Tja, die statiefbeugel ... op sommige sites lees ik dat het echte brol is, op andere sites lees ik dat mensen er in de praktijk niet veel van merken en op nog andere sites is er zelfs sprake van dat deze zou gewijzigd zijn. Ik zal het moeten ondervinden wanneer ik ze gebruik. Er is alvast een beetje budget voorzien voor een andere beugel.

                Mvg,
                TravelToy.
                Ik heb de 300/4 AFS, 70-200/2.8 VR en de TC 14EII.

                Mijn bevindingen:
                1) 300/4 AFS en 70-200/2.8 VR zijn allebei razendscherp. De 70-200 VR heeft de mooiste bokeh, maar de 300/4 AFS is de scherpste. In de praktijk nauwelijks verschil merkbaar en afhankelijk van de omstandigheden.

                2) De 300/4 AFS met TC 14E geeft nog altijd schitterende resultaten, uit de hand werken wordt wel moeilijk. De 70-200/2.8 VR + TC 14E geeft zeer goede resultaten, maar moet toch zijn meerdere erkennen tegenover de 300/4 AFS.
                Ik gebruik de TC14E alleen maar als het echt nodig is op de 70-200 VR.

                3) De statiefring van de 300/4 AFS is inderdaad niet van de allerstabielste.
                De eerste serie objectieven was vervaardigd met een nog slechtere statiefring; vandaar de gemengde reacties. Ik heb er eentje van na 2002, met een betere statiefring. Toch vind ik hem nog altijd niet super. Ik heb uiteindelijk het probleem opgelost met een stukje kurk te plaatsen tussen de ring en de lens. De stabiliteit is een heel stuk beter.
                Graag zou ik ook een andere statiefring hebben, doch ik vind de prijs wel wat hoog van de alternatieve aanbieders.
                http://www.kirkphoto.com/lenscollars.html
                http://www.reallyrightstuff.com/lens...cus/index.html
                https://www.isarfoto.com/cms.php/_p:...BURZYNSKI.html

                De laatste in de rij; BURZYNSKI schijnt de allerbeste te zijn. Deze ring wordt vervaardigd in een klein atelier in Oost-Duitsland (familiebedrijf). Dit bedrijfje werkt alleeen op bestelling en via een exclusieve verdeling van ISAR foto in Duitsland. De prijs bedraagt 148€ + 20€ verzending naar België. Kirk wordt verdeeld via Nikonians en RRS rechstreeks in Amerika. De prijzen liggen dicht bij elkaar.

                Hopelijk helpt dit een beetje.
                Last edited by Leopard; 21 maart 2007, 07:41.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                  Let op:
                  met de f4 300mm AFS werkt alleen de TC-14 E II geheel automatisch. Met de 17 en 20 varianten past alles wel maar je hebt geen AF.

                  Voor de 70/200 AFS VR maakt het allemaal niet uit, alle 3 werken.

                  Voor vogels heb je meestal iets rond de 400 a 500mm nodig.

                  Filters: Nikon NC filters
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                    Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                    Is de beeldkwaliteit van 70-200 + 1,7 dezelfde als de 300 + 1,4 ? of zal de prime het toch beter doen ?

                    Oei, 400 te kort Was die te kort voor de zeehonden of voor de Puffins, want ik dacht dat die laatsten redelijk goed te benaderen waren ?

                    Tja, die statiefbeugel ... op sommige sites lees ik dat het echte brol is, op andere sites lees ik dat mensen er in de praktijk niet veel van merken en op nog andere sites is er zelfs sprake van dat deze zou gewijzigd zijn. Ik zal het moeten ondervinden wanneer ik ze gebruik. Er is alvast een beetje budget voorzien voor een andere beugel.

                    Mvg,
                    TravelToy.
                    Met een 70-200 + 1.7 Tc zit je op 340 F/4.8
                    Met een 300 + 1.4 Tc heb je een 420mm F/4

                    Scherpte en snelheid zijn 'zeker' hetzelfde (ik heb ze nooit samen gehad dus ben niet zeker). Maar bereik is voor jouw belangrijk dus de 300mm is een must.

                    De tip van Vantje moet je zeker toepassen om bewegingsonscherpte te voorkomen. Ik begrijp niet dat Nikon, dat ze zoiets leveren op deze lens.

                    I.v.m. Rune. waarschijnlijk heb ik het verkeerde pad naar boven gevolgd.
                    Ik kwam boven de broedende kolonies uit, maar die zaten zeker 50m (of meer) dieper op de kliffen. Dus het was noppens, bij de terugkeer was het telaat om nog een andere toer te doen.

                    PS : er is daar ook een koppel visarenden.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                    Let op:
                    met de f4 300mm AFS werkt alleen de TC-14 E II geheel automatisch. Met de 17 en 20 varianten past alles wel maar je hebt geen AF.

                    Filters: Nikon NC filters
                    Dat staat misschien in de boekskes maar dit is niet waar. De AF-S 300 F/4 werkt perfect met alle TC- ?? II. Zelfs met de 2.0 blijft de AF behouden.
                    De lens is dan wel traag maar focust perfect (zeker als er voldoende licht is)
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                      Met een 300 + 1.4 Tc heb je een 420mm F/4
                      Het gaat hier wel over de 300mm f4 hé JePe
                      Nikon 70-200 f/2,8 AF-S VR
                      Nikon 300 f/4,0 AF-S (de f/2,8 variant is me te duur)
                      Dus met de 1.4 Tc 420mm f5.6, wat zeker niet zo heel lichtsterk meer is, bij voldoende licht zeker niet het probleem, maar bij wat minder licht

                      Filters: Kies zeker voor de nieuwe NC filters van Nikon er zit namelijk reeds meer dan voldoende UV filtering voor je ccd
                      Deze nieuwe NC filters zijn blijkbaar dezelfde als degene die tegenwoordig vast in de duurdere objectieven als de 300mm f2.8 en de 200-400 zitten ingebouwd, deze kan je ook demonteren, maar Nikon raad aan dit alleen te doen als je foto's neemt waarbij felle lichtbronnen worden meegefotografeerd.
                      Last edited by Guest42; 21 maart 2007, 16:46.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Het gaat hier wel over de 300mm f4 hé JePe

                        Dikke vingers bij het typen en slecht in wiskunde
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                          @ allen,

                          bedankt voor de info.

                          De 70-200 VR en de 1,4 teleconverter komen er al zeker. De 300 f/4 AF-S is nog een twijfelgeval. Moest hier nu (binnen min of meer zelfde budget) een VR versie van zijn, dan twijfelde ik geen seconde, maar nu ...

                          Mvg,
                          TravelToy
                          www.christian-bailleul.be | Blog

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                            Waarom geen 80-400 VR. Is ook een prima lens
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-200 VR, 300 f/4 en 1,4 extender

                              Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                              @ allen,

                              bedankt voor de info.

                              De 70-200 VR en de 1,4 teleconverter komen er al zeker. De 300 f/4 AF-S is nog een twijfelgeval. Moest hier nu (binnen min of meer zelfde budget) een VR versie van zijn, dan twijfelde ik geen seconde, maar nu ...

                              Mvg,
                              TravelToy
                              Toch niet twijfelen hoor; de 300/4 AFS is waanzinnig scherp.
                              Het is de allerscherpste lens dat ik ooit bezat (vaststeling na zo'n 17 jaar kopen en verkopen...). Op #2 staat mijn 50/1.8 AF.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X