Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

    Ik zie soms hele mooie graffitti die (veelal illegaal) op publieke plaatsen is aangebracht.
    Als ik nu die graffitti fotografeer en de beelden later gebruik voor composities, montages en artwork allerlei, heb ik toestemming van de de graffitti-artiest nodig ? Ben ik hem/haar auteursrechten verschuldigd ?

    Gegroet,
    Tom.
    Last edited by trbt555; 20 maart 2007, 11:22. Reden: dikke vingers

  • #2
    Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

    Als iemand me een kilo cocaïne verkoopt en ik betaal die niet, kan hij me dan voor de rechtbank dagen?

    Comment


    • #3
      Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
      Als iemand me een kilo cocaïne verkoopt en ik betaal die niet, kan hij me dan voor de rechtbank dagen?
      Ik begrijp wat je bedoelt maar je vergelijking gaat niet op.
      Het kopen van cocaïne is illegaal. Het fotograferen van graffitti niet.

      T.

      Comment


      • #4
        Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
        Ik zie soms hele mooie graffitti die (veelal illegaal) op publieke plaatsen is aangebracht.
        Als ik nu die graffitti fotografeer en de beelden later gebruik voor composities, montages en artwork allerlei, heb ik toestemming van de de graffitti-artiest nodig ? Ben ik hem/haar auteursrechten verschuldigd ?

        Gegroet,
        Tom.
        Die wat illegaal spuiten zullen zeker geen auteursrechten hebben gekocht op hun werken hoor

        Comment


        • #5
          Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

          Ik denk niet dat je je daar veel zorgen moet om maken, veelal staat er op dezelfde plek een paar maand later al weer wat anders over gesprayed.
          En er is ook geen patent mee verbonden of zo. Wel indien die graffitti als uithangbord van een zaak wordt gebruikt, dan zou ik toch even de zaak binnenstappen.
          Website http://www.kristofpattyn.be

          a lotta canonstuff

          Comment


          • #6
            Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

            Ik denk dat je je voor foto's van illegaal geplaatste graffitti niet zal moeten verantwoorden. Wanneer die persoon auteursrecht claimt, dan zullen zijn kosten een stuk hoger zijn dan zijn winst.

            Bovendien zou ik dit beschouwen als foto's van openbare plaatsen waar niet nadrukkelijk een copyright op rust (zoals het atomium enzo). Die foto's mag je toch ook gewoon commercieel gebruiken, niwaar? Ik veronderstel dat ik niet de toelating van de landschapsarchitect nodig heb om foto's van het lokale park te verkopen.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

              Ik vind dit een fascinerende vraag.
              Het al dan niet illegaal aangebracht zijn van de grafitti doet m.i. niet terzake.
              Als ik een grote poster maak van één van mijn foto's, en ik plak die 's nachts illegaal op het Atomium, dan kan ik veroordeeld worden voor vandalisme en wie weet wat nog allemaal, maar het auteursrecht van die foto blijft bij mij.
              Als iemand op zijn beurt een foto neemt ENKEL van mijn foto en die naar eigen goeddunken publiceert, dan schendt hij/zij mijn auteursrecht. Ongeacht of ik mijn foto op illegale wijze publiceerde.
              In welk opzicht zou graffitti anders zijn ?



              Tom.
              Last edited by trbt555; 20 maart 2007, 12:26. Reden: dikke vingers

              Comment


              • #8
                Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                Ik begrijp wat je bedoelt maar je vergelijking gaat niet op.
                Het kopen van cocaïne is illegaal. Het fotograferen van graffitti niet.
                Toch wel! Je zegt het zelf; graffiti spuiten op veelal illegale plaatsen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                Ik vind dit een fascinerende vraag.
                Het al dan niet illegaal aangebracht zijn van de grafitti doet m.i. niks terzake.
                Als ik een grote poster maak van één van mijn foto's, en ik plak die 's nachts illegaal op het Atomium, dan kan ik veroordeeld worden voor vandalisme en wie weet wat nog allemaal, maar het auteursrecht van die foto blijft bij mij.
                In welk opzicht zou graffitti anders zijn ?
                Jij kan waarschijnlijk bewijzen dat het jouw foto is d.m.v. het RAW-bestand.
                Hoe kan je bewijzen dat een graffiti jouw werk is?

                Comment


                • #9
                  Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                  Hoe kan je bewijzen dat een graffiti jouw werk is?
                  u naam der onder zetten
                  o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                    Als ik een grote poster maak van één van mijn foto's, en ik plak die 's nachts illegaal op het Atomium, dan kan ik veroordeeld worden voor vandalisme en wie weet wat nog allemaal, maar het auteursrecht van die foto blijft bij mij.
                    Inderdaad. Maar als ik een foto maak van jouw foto op het atomium, dan denk ik niet dat jij nog aanspraak kan maken op dat auteursrecht. Als dat het geval is, dan mag je van niks nog een foto maken zonder toestemming van alle mogelijke auteurs.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                    Als iemand op zijn beurt een foto neemt ENKEL van mijn foto en die naar eigen goeddunken publiceert, dan schendt hij/zij mijn auteursrecht. Ongeacht of ik mijn foto op illegale wijze publiceerde.
                    In welk opzicht zou graffitti anders zijn? Tom.
                    Graffiti is in de eerste plaats anders omdat het een ander medium is. Als er een kunstwerk in de straat staat en ik maak er een foto van, dan tast ik geen enkel auteursrecht aan wanneer ik een foto van dat kunstwerk verkoop. Vergelijk de grafitti wat dat betreft met het (illegaal geplaatste) kunsterk in de straat. Dat "in de straat" is er wel belangrijk in. Wanneer dat kunstwerk zich in een museum bevindt, is dat wat anders.

                    Ter illustratie voor Nederland (maar ik vermoed dat het in België gelijkaardig is):
                    Kunstwerken zoals standbeelden of afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Een foto maken van een schilderij, of een standbeeld natekenen, mag dan niet zonder toestemming van de kunstenaar. Dat is een verveelvoudiging. Nu zijn zulke kunstwerken vaak op of aan de openbare weg te vinden. In dat geval mag het kunstwerk wel worden gefotografeerd, nagetekend enzovoorts, mits het maar gaat om een afbeelding van het werk "zoals het zich aldaar bevindt" (art. 18 Auteurswet 1912).
                    bron: http://www.iusmentis.com/auteursrech...openbarekunst/
                    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                      Als je op de knop van uw camera duwt heb je geen copyright hé. Dat kan je naderhand aankopen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door anexco Bekijk bericht
                        u naam der onder zetten
                        Dus: ik zie een mooie graffiti, ga mijn spuitbus halen, en zet mijn naam eronder. De graffiti is dan van mij. Juist?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                          Dus: ik zie een mooie graffiti, ga mijn spuitbus halen, en zet mijn naam eronder. De graffiti is dan van mij. Juist?
                          Nee, maar de kans is groot dat de arm der wet je op z'n minst zal laten opdraaien voor de reinigingskosten

                          Comment


                          • #14
                            Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                            Ik vind dit een fascinerende vraag.
                            Het al dan niet illegaal aangebracht zijn van de grafitti doet m.i. niet terzake.
                            Als ik een grote poster maak van één van mijn foto's, en ik plak die 's nachts illegaal op het Atomium, dan kan ik veroordeeld worden voor vandalisme en wie weet wat nog allemaal, maar het auteursrecht van die foto blijft bij mij.
                            Als iemand op zijn beurt een foto neemt ENKEL van mijn foto en die naar eigen goeddunken publiceert, dan schendt hij/zij mijn auteursrecht. Ongeacht of ik mijn foto op illegale wijze publiceerde.
                            In welk opzicht zou graffitti anders zijn ?



                            Tom.
                            Indien de artiest rechten wil, zal hij/zij ze dan ook niet moeten vermelden, net als ieder ander?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Graffitti fotograferen : wat met auteursrecht ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                              I...
                              Ter illustratie voor Nederland (maar ik vermoed dat het in België gelijkaardig is):
                              Kunstwerken zoals standbeelden of afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Een foto maken van een schilderij, of een standbeeld natekenen, mag dan niet zonder toestemming van de kunstenaar. Dat is een verveelvoudiging. Nu zijn zulke kunstwerken vaak op of aan de openbare weg te vinden. In dat geval mag het kunstwerk wel worden gefotografeerd, nagetekend enzovoorts, mits het maar gaat om een afbeelding van het werk "zoals het zich aldaar bevindt" (art. 18 Auteurswet 1912).
                              bron: http://www.iusmentis.com/auteursrech...openbarekunst/
                              Ik volg je daarin maar ik schreef duidelijk : als er iemand een foto ENKEL van mijn illegaal gepubliceerde foto maakt, dus niet de omgeving, en die vervolgens publiceert, wordt mijn auteursrecht geschonden.

                              Zodan, als ik graffitti fotografeer, niet de brug of de muur waarop, en ik gebruik die beelden in een eigen montage of compositie, dan schend ik het auteursrecht van de graffitti artiest, toch ?

                              Tom.

                              Comment

                              Working...
                              X