Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens ?

    Hey,

    ik ben op zoek naar een goeie lens, maar ik ben niet echt zeker wat ik moet nemen.

    Enerzijds ben ik sterk geinteresseerd in portretfotografie, maar wil me ook bezig houden met Macro fotografie, en daar komt dan binnenkort ook nog babyfotografie bij

    Helaas moet het ook nog een beetje budgetvriendelijk zijn. Ik heb momenteel een Nikon D70 met 18-55 kitlens en een Tamron 28-200.

    Ik heb al een aantal interessante lenzen bekeken, denk ik toch, maar weet niet goed wat ik moet nemen en wat de voor- en nadelen van eenieder zijn...

    Volgende heb ik bekeken, maar meer info zou welkom zijn:

    Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 Nikon AF
    Tamron SP AF90mm F/2.8 Di Macro 1:1
    SIGMA 70 - 300mm f4,0-5,6 APO Makro Super II Sigma AF
    Tokina 100mm F 2.8 AT X Macro Nikon

    Al bedankt voor jullie feedback...
    Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
    Mijn foto's
    Mijn blogje

  • #2
    Re: Macro lens ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Feb Bekijk bericht
    Hey,
    Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 Nikon AF
    Tamron SP AF90mm F/2.8 Di Macro 1:1
    SIGMA 70 - 300mm f4,0-5,6 APO Makro Super II Sigma AF
    Tokina 100mm F 2.8 AT X Macro Nikon
    Ga voor de Tamron 90/2.8 of de Tokina 100/2.8.
    Die zijn optisch véél beter dan die 2 zooms.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens ?

      Sigma 105mm 2.8 macro ?
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens ?

        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Ga voor de Tamron 90/2.8 of de Tokina 100/2.8.
        Die zijn optisch véél beter dan die 2 zooms.
        Zou ik ook doen, voorlal als je al een 28-200 hebt.
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens ?

          Kan je met een 90mm goed insecten, vlinders enzo fotograferen?

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens ?

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Sigma 105mm 2.8 macro ?
            Uiteraard, de Sigma 105 past ook in dit rijtje, en uit ervaring kan ik zeggen dat het een zeer goede macro en portret lens is.
            Last edited by dleemans; 20 maart 2007, 09:51. Reden: typos
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens ?

              Is dit niet al vrij lang voor portret lens ? Met 1,5 crop kom je toch al op 157,5 mm.

              Ik ben hier niet zo goed in, maar kan je dan enkel gezichten trekken of lukt het ook nog om tot het middel te fotograferen ?

              Correctie: Ik heb enkel gezocht op Tamron en Tokina... de Sigma maar sinds vanmorgen... dus ik gebruik de zoekfunctie wel meestal, maar was deze morgen iets te snel
              Last edited by Feb; 20 maart 2007, 09:32. Reden: Correctie
              Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
              Mijn foto's
              Mijn blogje

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens ?

                Heb je eigenlijk al eens gezocht op dit forum?
                Afgelopen 2 weken zijn er meerdere topics geweest met vragen over macro lenzen.

                Lees die eerst een door, als je dan nog steeds vragen hebt wat ik betwijfel, Kom dan nog een terug met een goede vraag.
                Met vriendelijke groeten,
                Ronald
                www.konings.biz

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door rkonings Bekijk bericht
                  Heb je eigenlijk al eens gezocht op dit forum?
                  Afgelopen 2 weken zijn er meerdere topics geweest met vragen over macro lenzen.

                  Lees die eerst een door, als je dan nog steeds vragen hebt wat ik betwijfel, Kom dan nog een terug met een goede vraag.
                  Ik heb dat zeker al gedaan, tot een kot in de nacht... maar weinig eenduidige antwoorden...
                  Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                  Mijn foto's
                  Mijn blogje

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens ?

                    weinig eenduidige antwoorden??????

                    Om goed macro te kunnen fotograferen heb je een macro lens nodig die 1:1 kan fotograferen. Hoe groter het aantal mm van de lens dus 90 tov 180mm geeft je een grotere werkafstand, handig bij schrikachtige insecten.

                    Bekijk mijn site alle macro's zijn gemaakt met de tamron 90mm.
                    Om terug te komen op je eerste vraag: de tamron 90mm /sigma 105mm is tweedehands wel te vinden binnen budget 200-250 euri tweedehands.

                    ik ben bezig met een sticky topic (als dit tenminste mag van de moderator) over macro het hoe en wat en waarom.

                    verder lees dit eens:
                    art, photo, photography, macrophotography, photograph, picture, pictures, macro, image, nature, insect, bug, closeup, close-up, micro, entomology, technique, tutorial, P&S, poor, reversing


                    Hierin staat alles wel zo'n beetje, wel in het engels.
                    Met vriendelijke groeten,
                    Ronald
                    www.konings.biz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Feb Bekijk bericht
                      Is dit niet al vrij lang voor portret lens ? Met 1,5 crop kom je toch al op 157,5 mm.

                      Ik ben hier niet zo goed in, maar kan je dan enkel gezichten trekken of lukt het ook nog om tot het middel te fotograferen ?
                      Met een 105mm lens op een 1,6x crop body, heb je natuurlijk wel wat plaats nodig, als je meer op de foto wil dan enkel het aangezicht.
                      Als je tot het middel wil fotograferen, ga je wel een redelijke afstand moeten bewaren.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Met een 105mm lens op een 1,6x crop body, heb je natuurlijk wel wat plaats nodig, als je meer op de foto wil dan enkel het aangezicht.
                        Als je tot het middel wil fotograferen, ga je wel een redelijke afstand moeten bewaren.
                        Persoonlijk vind ik dit geen nadeel. Veel mensen houden er niet zo van als met een lens op hun neus zit en dat merk je dan aan de foto's.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door rkonings Bekijk bericht
                          weinig eenduidige antwoorden??????

                          Om goed macro te kunnen fotograferen heb je een macro lens nodig die 1:1 kan fotograferen. Hoe groter het aantal mm van de lens dus 90 tov 180mm geeft je een grotere werkafstand, handig bij schrikachtige insecten.

                          Bekijk mijn site alle macro's zijn gemaakt met de tamron 90mm.
                          Om terug te komen op je eerste vraag: de tamron 90mm /sigma 105mm is tweedehands wel te vinden binnen budget 200-250 euri tweedehands.

                          ik ben bezig met een sticky topic (als dit tenminste mag van de moderator) over macro het hoe en wat en waarom.

                          verder lees dit eens:
                          art, photo, photography, macrophotography, photograph, picture, pictures, macro, image, nature, insect, bug, closeup, close-up, micro, entomology, technique, tutorial, P&S, poor, reversing



                          Hierin staat alles wel zo'n beetje, wel in het engels.

                          Ronald,

                          Bedankt voor de info, het eenduidige ging eerder over portret.... van macro was ik al overtuigd van de 1:1 verhouding. Maar toch ferm bedankt voor de info !
                          Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                          Mijn foto's
                          Mijn blogje

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens ?

                            pas op met portrait fotografie sommige lenzen zijn echt porienvreters en dus heel erg scherp en dan komen je modellen niet echt lekker op de foto.
                            Met vriendelijke groeten,
                            Ronald
                            www.konings.biz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens ?

                              Persoonlijk snap ik het verband tussen een macro lens en een portret lens absoluut niet. Voor mij zijn dat 2 kompleet verschillenden zaken. Een macro lens doet 1:1 en heeft door zijn bouw die 1:1 toelaat een trage AF. Dat is geen probleem want je gebruikt toch meestal MF bij macro. Een portretlens moet net een heel snelle AF hebben. Mijn favoriete portretlens is mijn 70-200 2.8L IS. Dus die 2 proberen te combineren is onzinnig. Je Tamron 18-200 is waarschijnlijk veel beter geschikt voor portretten dan gelijk welke macro lens.

                              Betreft macro : hoe langer hoe beter.
                              Last edited by hvr_oosterzele; 20 maart 2007, 15:47.

                              Comment

                              Working...
                              X