Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-200

    Ik ben nieuw hier, dus het is allemaal misschien even zoeken....

    Ik werk al 30 jaar met de oude AIS objectieven van Nikon, ook op digitaal.
    De laatste aanwinst echter is een 18-200 VR die stilaan cult-allures begint aan te nemen omwille van zijn beperkte beschikbaarheid maar goed.

    Ik ben nogal zuinig op mijn materiaal en iedere lens heeft een beschermfilter en/of polfilter, dus bij deze moet dat ook.

    Mijn vragen : een UV of skylightfilter of wat dan ook zie ik enkel als beschermkap maar ik ben dan ook weer niet van plan om er een stuk vensterglas voor te schroeven, de 18-200 bevat heel wat hoogwaardig glas waarvan ik het effect niet wil te niet doen, aan de andere kant wil ik me ook niet bezondigen aan "overkill". Na enig zoekwerk voel ik mezelf wegzinken in een moeras van informatie en verkoopspraatjes. Wie geeft me een suggestie voor een beschermfilter dat op maat is gesneden voor dit soort lens ?

    Tweede vraag betreft een polfilter. Van vroeger (F2, EL, FT2) weet ik dat deze vanaf 28 mm en lager voor vignettering zorgen. EL en FT2 logen in de zoeker dan nog eens dubbel ivm de F2's. Nu is 18 mm op D1/2 sensorformaat nogal vergelijkbaar met 28 mm op 24/36. Kan ik hier dezelfde vodden verwachten of mag ik mijn hoop stellen op wat ze "dunne" polfilters noemen ?
    Natuurlijk kan ik een winkel binnenstappen maar hier in het Brugse liggen de 72 mm niet echt te grabbel laat staan dat ik in staat ben om het resultaat te overschouwen op de display onder TL-lampen. Bovendien kom ik graag ietwat beslagen op het ijs.

    Voor de rest wil ik niet nalaten om iedereen te feliciteren met de -zacht gezegd- hoogwaardige kwaliteit van dit forum, het is meestal duizelingwekkend goed.

    PaulM

  • #2
    Re: Nikon 18-200

    Dag Paul

    Ziehier mijn bescheiden mening.
    Heb er een Cokin UV opzitten, zie eigenlijk weinig of eigenlijk geen verschil op fotos voor die erop stond en nu. Dus een paar tientallen euros bescherming op een 700 euro lens in niet overbodig. Een UV filter van een degelijk merk is zeer hoogwaardig glas en niet zomaar vensterglas !! Doordat er een filter opzit blijft het eigenlijke glas altijd gloednieuw. Zonnekap bied ook bescherming, maar je lens blijft "bloot" en je moet er dus altijd rechtstreeks aanzitten om te kuisen.
    Zat vorige week op het strand met de kinderen, en was heel blij dat een filter op zat !!!


    Groet
    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 18-200

      Bijkomend nog dit:

      Voor bescherming, beter een UV dan een skylight filter.

      Voor een digitale camera: altijd een circulaire polarisatiefilter!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 18-200

        Ik heb op de 18-200 een gewoon 'dik' UV-filter en gebruik op deze lens ook een 'dikke' pola, niet gelijk natuurlijk. Op mijn Sigma 10-20 is alleen voor de laatste mm een slimme nodig.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 18-200

          Misschien is dit iets.



          Ik gebruik de UV filters,geen problemen
          Grt,
          Hexagon

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 18-200

            Ik zou je een Nikon UV aanraden. Deze is zeer dun ("slim"), duurzaam en haalt de optische kwaliteit van je lens niet naar beneden.
            Nadeel: wat duurder dan de rest.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 18-200

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Ik zou je een Nikon UV aanraden. Deze is zeer dun ("slim"), duurzaam en haalt de optische kwaliteit van je lens niet naar beneden.
              Nadeel: wat duurder dan de rest.
              Ik werk eveneens met zo'n Nikon uv-filter (zeer tevreden over). 'n Kleine opmerking : alles wat je voor je objectief schroeft haalt de kwaliteit naar beneden. Ik weet dat je niet mag overdrijven met deze stelling ... je ziet het verschil meestal niet.
              Black & White Photography : www.bertvanpaepegem.be

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 18-200

                Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                Bijkomend nog dit:

                Voor bescherming, beter een UV dan een skylight filter.

                Voor een digitale camera: altijd een circulaire polarisatiefilter!
                Waarom is een circulaire pol. filter beter dan een UV bij een digitale camera, ik dacht dat polarisatiefilters altijd een klein beetje licht afnemen, beetje donkerder dus .

                groet
                Marc
                Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 18-200

                  Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                  Waarom is een circulaire pol. filter beter dan een UV bij een digitale camera, ik dacht dat polarisatiefilters altijd een klein beetje licht afnemen, beetje donkerder dus .

                  groet
                  Marc
                  Dit heb ik toch nooit geschreven....!
                  Je interpreteeert mijn antwoord blijkbaar totaal verkeerd.
                  Een polfilter is toch helemààl géén beschermingsfilter ...

                  TS vroeg A. filter voor bescherming; B info ivm. polfilter.
                  Dàt is waarop ik heb geantwoord...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 18-200

                    Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                    Dit heb ik toch nooit geschreven....!
                    Je interpreteeert mijn antwoord blijkbaar totaal verkeerd.
                    Een polfilter is toch helemààl géén beschermingsfilter ...

                    TS vroeg A. filter voor bescherming; B info ivm. polfilter.
                    Dàt is waarop ik heb geantwoord...
                    juist, sorry niet goed gelezen !!

                    Bye
                    Marc
                    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 18-200

                      Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                      ik dacht dat polarisatiefilters altijd een klein beetje licht afnemen, beetje donkerder dus .

                      groet
                      Marc
                      zeg maar "licht afnemen" en niet een beetje
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 18-200

                        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        zeg maar "licht afnemen" en niet een beetje
                        Ja, inderdaad, maar ik wil het toch niet meer missen.
                        Ik heb nog een dubbele polfilter gebruikt bij heel fel licht, in sneeuw, bij zonsverduisteringen edm als een soort regelbare ND-filter. Gek is wel dat als ze kwasi loodrecht opeen staan de kleur wel sterk naar monochroom blauw zweemt. Met software moet dat tegenwoordig makkelijk weg te werken zijn, hoewel het bij de zonsverduistering in 99 een bijzonder welkom effect gaf.

                        verder nog allemaal bedankt voor alle suggesties ivm mijn eerste vraag

                        Paul

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 18-200

                          Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                          Bijkomend nog dit:

                          Voor bescherming, beter een UV dan een skylight filter.
                          Nee hoor, beter een zonnekap .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 18-200

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Nee hoor, beter een zonnekap .
                            De zonnekap is toch altijd vanzelfsprekend...

                            TS had echter zeer specifieke vragen over welk soort filter.

                            Vermits sommigen, zoals ook TS, blijkbaar nog steeds twijfelen ts. UV en skylight, gaf ik dus even deze hint ivm. het beste type van "beschermingsfilter"...

                            Comment

                            Working...
                            X