Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-200

    Ik ben nieuw hier, dus het is allemaal misschien even zoeken....

    Ik werk al 30 jaar met de oude AIS objectieven van Nikon, ook op digitaal.
    De laatste aanwinst echter is een 18-200 VR die stilaan cult-allures begint aan te nemen omwille van zijn beperkte beschikbaarheid maar goed.

    Ik ben nogal zuinig op mijn materiaal en iedere lens heeft een beschermfilter en/of polfilter, dus bij deze moet dat ook.

    Mijn vragen : een UV of skylightfilter of wat dan ook zie ik enkel als beschermkap maar ik ben dan ook weer niet van plan om er een stuk vensterglas voor te schroeven, de 18-200 bevat heel wat hoogwaardig glas waarvan ik het effect niet wil te niet doen, aan de andere kant wil ik me ook niet bezondigen aan "overkill". Na enig zoekwerk voel ik mezelf wegzinken in een moeras van informatie en verkoopspraatjes. Wie geeft me een suggestie voor een beschermfilter dat op maat is gesneden voor dit soort lens ?

    Tweede vraag betreft een polfilter. Van vroeger (F2, EL, FT2) weet ik dat deze vanaf 28 mm en lager voor vignettering zorgen. EL en FT2 logen in de zoeker dan nog eens dubbel ivm de F2's. Nu is 18 mm op D1/2 sensorformaat nogal vergelijkbaar met 28 mm op 24/36. Kan ik hier dezelfde vodden verwachten of mag ik mijn hoop stellen op wat ze "dunne" polfilters noemen ?
    Natuurlijk kan ik een winkel binnenstappen maar hier in het Brugse liggen de 72 mm niet echt te grabbel laat staan dat ik in staat ben om het resultaat te overschouwen op de display onder TL-lampen. Bovendien kom ik graag ietwat beslagen op het ijs.

    Voor de rest wil ik niet nalaten om iedereen te feliciteren met de -zacht gezegd- hoogwaardige kwaliteit van dit forum, het is meestal duizelingwekkend goed.

    PaulM

  • #2
    Re: Nikon 18-200

    Dag Paul

    Ziehier mijn bescheiden mening.