Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reislens voor Nikon D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reislens voor Nikon D200

    Ik ben op zoek naar een ideale reislens en ik kom er niet goed uit. Mijn bedoeling is om met 1 lens te werken met voldoende bereik en lichtsterkte. Zelf denk ik aan de Nikon 18-200 mm, maar de lichtsterkte( 3.5-5.6) is niet wat ik OOK graag zou willen hebben. Mijn voorkeur gaat (uiteraard) uit naar 2.8 lenzen maar dan zal ik met 2 lenzen moeten werken.
    Heeft iemand ervaring met de Nikon 18-200 mm en is de iets mindere lichtsterkte echt een probleem en binnen welk bereik is de kwaliteit nog echt goed te noemen.
    Op internet heb ik wel enkele testen van die lens gelezen maar ik hoor toch liever de mening van BD ervarings deskundigen.
    AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

  • #2
    Re: reislens voor Nikon D200

    De nikkor 18-200 is al verschillende keren besproken. Dus gebruik de zoekfunctie eens.
    Als ik je signatuur bekijk, dan zal deze superzoom je waarschijnlijk een beetje ontgoochelen.

    Het hangt ook een beetje van je reisdoel af, of de lens bruikbaar is of niet.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: reislens voor Nikon D200

      Als ik je signatuur bekijk, dan zal deze superzoom je waarschijnlijk een beetje ontgoochelen.

      Dat zat ik ook net te bedenken.
      Ik heb ze eens getest gehad, en 't is zeker geen slechte lens, maar niet direct van het niveau van je ander materiaal. Op mijn D50 viel het al bij al nog goed mee, op mijn D200 is het een ander verhaal, daar valt de lens volgens mij toch wel wat door de mand.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: reislens voor Nikon D200

        JePe,

        Je hebt mijn signatuur al bekeken lees ik en ook gezien dat ik de 24-120 Nikon heb. Juist daar draait het een beetje om. Ik vind de mogelijkheden aan het begin en aan het einde van deze lens, als reislens, een beetje te beperkt. Bovendien, ik weet niet hoe het met andere lenzen van dit type is gesteld, ik vind hem niet erg scherp. Hij valt tegen. Sinds kort heb ik de Tamron 28-75 mm 2.8 in mijn bezit en deze is wat scherpte betreft, stukken beter. Een alternatief zou kunnen zijn, dat ik de converter op de Tamron ga gebruiken. Mijn ervaring is dat daardoor de kwaliteit niet of nauwelijk achteruit gaat. Ik mis dan toch nog het bereik richting 200 mm.
        Overigens mijn 14-daagse reis gaat binnenkort naar China.
        (natuurlijk, iedereen wil ook mee............)
        AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

        Comment


        • #5
          Re: reislens voor Nikon D200

          Ik heb de 18 - 200 op een D80, en ben daar tevreden over. De VR functie werkt zeer goed , waardoor je uit de hand tot 1/15 kan werken op stilstaande objecten welliswaar. Met de D80 kan je tevens bij vrij hoge ISO waarden nog zeer degelijke foto's nemen, die 3.5 is dus niet zo een probleem. Ik weet wel niet hoe dat met de D200 en z'n ISO zit.
          Alhoewel !
          Wanneer ik de reis fotos terug bekijk van een aantal jaren geleden met de D50 + 18 - 50 kitlens, mogen die er zeker zijn. De 18 - 200 is optisch wel een beter lens dan een kitlens.
          Wat me echter vooral opvalt is dat ik de 200 mm nergens ooit echt gemist heb en bij reisfotos heb ik het niet aleen over snapshots van de kinderen, maar ook panoramas, gebouwen, beetje makro natuur dingetjes etc.
          Heb me onlangs de 17-50 2.8 van Tamron gekocht, en inderdaad het is absoluut waar wat hier op BD over deze Tamron lenzen verteld wordt.
          Haarscherp, snelle AF, en voor dat geld een zware konkurent voor de dure nikkors, dit natuurlijk voor de gene die zich niet schaamt om niet nikkors op zijn nikon te zetten !!

          Dus klein dilema, ik sleur niet graag te veel gerief mee met vakantie, en die Tamron is een verdomd goed lenske !! En met al die miljoenen pixels kunnen we natuurlijk serieus wat croppen !

          Zal de 18 - 200 zeker niet weg doen, maar weet soms echt niet goed de welke mee te nemen bij een uitstap.

          Voila

          groet
          Marc
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

          Comment


          • #6
            Re: reislens voor Nikon D200

            Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
            JePe,

            Je hebt mijn signatuur al bekeken lees ik en ook gezien dat ik de 24-120 Nikon heb. Juist daar draait het een beetje om. Ik vind de mogelijkheden aan het begin en aan het einde van deze lens, als reislens, een beetje te beperkt. Bovendien, ik weet niet hoe het met andere lenzen van dit type is gesteld, ik vind hem niet erg scherp. Hij valt tegen. Sinds kort heb ik de Tamron 28-75 mm 2.8 in mijn bezit en deze is wat scherpte betreft, stukken beter. Een alternatief zou kunnen zijn, dat ik de converter op de Tamron ga gebruiken. Mijn ervaring is dat daardoor de kwaliteit niet of nauwelijk achteruit gaat. Ik mis dan toch nog het bereik richting 200 mm.
            Overigens mijn 14-daagse reis gaat binnenkort naar China.
            (natuurlijk, iedereen wil ook mee............)

            Ik heb de 24-120 VR als reislens en ben tevreden over de scherpte (het is wel een recent examplaar). Deze lens is prima maatjes met de 12-24 als reiscombinatie. Als compacte tele heb me nu ook een 70-300 VR gekocht, die ook prima voldoet. Dit is mijn combinatie als ik naar ruig terrein ga en geen kilo's wil meesleuren

            Ik heb de 18-200 gehad en terug weggedaan omdat ze ook niet voldeed op de uiteindes (18-24) en (150-200)

            Als je natuurlijk maar 1 lens wil meenemen, dan zal je op zo een superzoom moeten terugvallen (en leven met de compromis) of je beperken in de onderwerpen.

            Je gaat toch geen converter op een 28-75 gebruiken
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: reislens voor Nikon D200

              Om lichtgepakt te trekken en u ook niet teveel zorgen te moeten maken ivm. duur glas, waarbij je toch een relatief bereik wil hebben bij aanvaardbare lichtsterkte, zou ik eerder kiezen voor twee objectieven, bvb. de Nikon kitlens 18-70 en de Sigma APO DG 70-300 Macro. Natuurlijk kan je dit vervangen door vergelijkbare alternatieven.

              Wat altijd nuttig is om ook bij te hebben is de Nikon 50mm f1.8. Zeer licht en toch scherp lichtsterk lensje dat prijs/kwaliteit onovertroffen is.

              Comment


              • #8
                Re: reislens voor Nikon D200

                De ideale allround lens bestaat niet niet voor Canon/Nikon
                Wil je optisch zeer degelijke shoots maken heb je 3 objectieven nodig 10-22 of 12-24/ je hebt al een 17-35 2.8 en oftewel uw 70-200 en/of 70-300 , toch alleszins 10-22 voor China ( veel tempels en gebouwen)
                Canon 30D - 10-22, 17-55,70-300 do,Sigma 150 macro - Panasonic DMC-LX2.

                Comment


                • #9
                  Re: reislens voor Nikon D200

                  Persoonlijk reis ik in dergelijke landen, met grote afstanden te overbruggen, het liefste lichtbepakt, dus met bvb 18-200 en 50 f1.4; maar ja, ik reis meestal met lokaal vervoer (bus, trein...)

                  Off topic
                  Als je een lange treinreis maakt, neem dan zeker ook een (hang)slot en ketting mee om je gerief vast te maken.

                  Terug on topic
                  Let wel op dat je niet te veel moet wisselen, zeker in China want het kan er serieus stoffig zijn.

                  Have a nice tlip

                  Happyboedha
                  Sony A700

                  Comment


                  • #10
                    Re: reislens voor Nikon D200

                    Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment


                    • #11
                      Re: reislens voor Nikon D200

                      Ik zou dan liever gaan voor een groothoek.
                      Als ik op reis ben neem ik twee lenzen mee.
                      De Tokina 12-24 F4 en de Sigma 18-200 F3.5-6.3 voor op mijn D200.
                      En ik betrap me er op dat ik toch meestal met de groothoek werk.
                      En zeer weinig de 18-200 nodig heb.
                      Blijft meestal in mijn rugzak zitten.
                      Denk toch dat je aan een groothoek meer plezier zal hebben.
                      Een 12-150mm lens zou beter zijn, maar die maken ze nog niet?
                      Last edited by jan van ginkel; 23 maart 2007, 20:46.
                      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                      Hier op dit forum.

                      Comment


                      • #12
                        Re: reislens voor Nikon D200

                        Als je echt het minimum van lenzen wil meedragen is de oplossing door jan hierboven beschreven wel de meest geschikte denk ik.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: reislens voor Nikon D200

                          Ik zou ook indien je ze kan bemachtigen, voor de 18-200 VR van Nikon gaan
                          ik vind deze gewoon supper en voor alles bruikbaar
                          NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

                          Comment


                          • #14
                            Re: reislens voor Nikon D200

                            Ik zou ook indien je ze kan bemachtigen, voor de 18-200 VR van Nikon gaan
                            ik vind deze gewoon super en voor alles bruikbaar
                            Dat is inderdaad de meest handige lens, maar als je het ook het betere glas hebt is het moeilijk een keuze te maken wat je nu het best thuislaat anders wordt het sleuren, en dat is nu ook niet de bedoeling

                            Comment


                            • #15
                              Re: reislens voor Nikon D200

                              http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm

                              Mijn ervaring met de 18-200 VR op de D200 zijn zeer goed.
                              Ideale reisgezel...

                              Gedaan met al dat gesleur, alles binnen handbereik....
                              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                              Comment

                              Working...
                              X