Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

    Kan er iemand me vertellen of een Tokina 12-24 zonder probleem gebruikt kan worden op volle breedte (12mm dus) op een camera zoals de MKII (N) en de toekomstige III vanwege z'n x1.3.

    De reden dat ik dit vraag is daar ik hoorde van een gebruiker dat z'n Tokina al vignetering geeft met een slim polafilter erop of als de zonnekap een ietssiepietsie niet goed zit en dat op een x1.5 camera (Nikon).Vandaar m'n vraag ivm de MKII (N)... want met de x1.3 geven die camera's iets meer breedhoek.Geeft dat problemen of helemaal niet?

    En kan men eigenlijk de Sigma 10-22mm gebruiken op een EF-body van Canon zoals de MKII(N),III?
    Danny's Photosite

  • #2
    Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

    De enige mogelijkheid zal een Sigma 12-24 zijn vrees ik, vraag eens aan Sugar of HVR, die hebben ze dacht ik zowel op 1.3 als FF
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      De enige mogelijkheid zal een Sigma 12-24 zijn vrees ik, vraag eens aan Sugar of HVR, die hebben ze dacht ik zowel op 1.3 als FF
      Maar op de Sigma kan je geen (pola)filters...gebruiken en dat is wel een zware handicap als je bijv.landschappen fotografeert.Bedankt voor je reply
      Danny's Photosite

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

        Voor landschappen heb nu ook niet direct zo veel breedhoek nodig.

        En landschapsfotografie gaat ook zonder polarisatiefilter (je kan trouwen een drop-in gelfilter gebruiken in de 12-24)
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

          Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
          Voor landschappen heb nu ook niet direct zo veel breedhoek nodig.

          En landschapsfotografie gaat ook zonder polarisatiefilter (je kan trouwen een drop-in gelfilter gebruiken in de 12-24)
          Bedankt voor de info,Tom.Gebruik bij zonnig weer al eens graag een polafilter daar je toch mooiere meer gesatureerde kleuren krijgt.

          Ben aan 't kijken geweest voor een alternatief in de primes (rond de 14mm) en veel krijg ik daar niet gevonden aan een redelijke prijs buiten de oudere Sigma 14/3.5 maar ben niet zeker of die wel gaat werken op een digitale body (schijnt een probleem te zijn met diafragmaoverbrenging en Sigma heeft geen chips meer om ze up to date te brengen).

          Kwam net DEZE SITE tegen en die ziet er wel interessant uit wat betreft info over allerhande breedhoeklenzen (zooms vs primes...) Er staat oa een vergelijking in van de Sigma 12-24mm met de 14mm primes van Canon en Nikon.Ga het eens doorlezen.Het regent toch,dus tijd genoeg vandaag
          Last edited by roadrunner; 18 maart 2007, 09:38. Reden: Info over site bijgevoegd
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

            ik vindt dat ik met mijn 17-40 op de 1d al een aardige breedhoek heb, en als je nog meer wil, kan je de 16-35 overwegen
            ik gebruikte vroeger de 10-22 op mijn 20d en ik moet zeggen dat ik de extra mm's breedhoek niet mis en dat ik dus met mijn 17-40 toekom
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

              Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
              Kan er iemand me vertellen of een Tokina 12-24 zonder probleem gebruikt kan worden op volle breedte (12mm dus) op een camera zoals de MKII (N) en de toekomstige III vanwege z'n x1.3.

              De reden dat ik dit vraag is daar ik hoorde van een gebruiker dat z'n Tokina al vignetering geeft met een slim polafilter erop of als de zonnekap een ietssiepietsie niet goed zit en dat op een x1.5 camera (Nikon).Vandaar m'n vraag ivm de MKII (N)... want met de x1.3 geven die camera's iets meer breedhoek.Geeft dat problemen of helemaal niet?

              En kan men eigenlijk de Sigma 10-22mm gebruiken op een EF-body van Canon zoals de MKII(N),III?

              Ik zou toch TOP optiek zoeken voor een 10 megapixelbody, dus L optiek van het huis.


              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Ik zou toch TOP optiek zoeken voor een 10 megapixelbody, dus L optiek van het huis.


                MVG, Jeff
                Dat begrijp ik,Jeff maar de Sigma start natuurlijk vanaf 12mm en dat is breder dan welke Canonoptiek dan ook (voor gebruik op MK III).Of heb ik er eentje over 't hoofd gezien?

                Zowel HVR als Sugar gebruiken ze respectievelijk op x1.3 en fullframe en zeggen me er content van te zijn.Ik twijfel gewoon nog omdat je op het internet zowel erg positieve dingen leest over deze lens zoals op bovenstaande site als ook reviews die ronduit slecht zijn.Misschien had Sigma in het begin van de produktie van de 12-24mm veel problemen met de kwaliteitscontrole en vandaar de verschillende beoordelingen.Heb wel gelezen dat ze ondertussen de coating al wat aangepast hebben om meer saturatie/contrast te krijgen als compensatie voor het feit dat je geen polafilter kan gebruiken.

                De Sigma 12-24mm gaat 16mm breedhoek geven en de Canon 17-40/4 22mm (de 16-35/2.8 zo'n 21mm en niet echt een groot verschil behalve de lichtsterkte en waarschijnlijk wel de betere lens al lees ik van de 17-40 toch redelijk veel goeds) en dat is een fameus verschil in breedhoekland
                De Sigma 14/2.8 blijkt veel last van flare te hebben en ook weer verschil in kwaliteit tussen de exemplaren...De Canon 14/2.8 is prima maar kost meer dan 2000 Euro.
                Last edited by roadrunner; 18 maart 2007, 19:01.
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                  Dat begrijp ik,Jeff maar de Sigma start natuurlijk vanaf 12mm en dat is breder dan welke Canonoptiek dan ook (voor gebruik op MK III).Of heb ik er eentje over 't hoofd gezien?

                  Zowel HVR als Sugar gebruiken ze respectievelijk op x1.3 en fullframe en zeggen me er content van te zijn.Ik twijfel gewoon nog omdat je op het internet zowel erg positieve dingen leest over deze lens zoals op bovenstaande site als ook reviews die ronduit slecht zijn.Misschien had Sigma in het begin van de produktie van de 12-24mm veel problemen met de kwaliteitscontrole en vandaar de verschillende beoordelingen.Heb wel gelezen dat ze ondertussen de coating al wat aangepast hebben om meer saturatie/contrast te krijgen als compensatie voor het feit dat je geen polafilter kan gebruiken.

                  De Sigma 12-24mm gaat 16mm breedhoek geven en de Canon 17-40/4 22mm (de 16-35/2.8 zo'n 21mm en niet echt een groot verschil behalve de lichtsterkte en waarschijnlijk wel de betere lens al lees ik van de 17-40 toch redelijk veel goeds) en dat is een fameus verschil in breedhoekland
                  De Sigma 14/2.8 blijkt veel last van flare te hebben en ook weer verschil in kwaliteit tussen de exemplaren...De Canon 14/2.8 is prima maar kost meer dan 2000 Euro.
                  Ik heb de Sigma 12-24 HSM ook, en mijn ervaring is dat die ook toch niet houdt van rechtstreeks invallend licht hoor Ik heb zo'n exemplaar uit die beginperiode en die is scherp zat op f8-f11, maar dan wel op APS-C

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Ik heb de Sigma 12-24 HSM ook, en mijn ervaring is dat die ook toch niet houdt van rechtstreeks invallend licht hoor Ik heb zo'n exemplaar uit die beginperiode en die is scherp zat op f8-f11, maar dan wel op APS-C

                    MVG,
                    Gij maakt het me ook weer niet makkelijker hé
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      Ik zou toch TOP optiek zoeken voor een 10 megapixelbody, dus L optiek van het huis.


                      MVG, Jeff
                      Topoptiek? Heb je zelf al met de Sigma 12-24 gefotografeerd?

                      sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                        Gij maakt het me ook weer niet makkelijker hé
                        Ik weet toch dat ik toch onder de indruk was van de scherpte toen ik 'm in het begin op mijn D2x gebruikte, ondanks de negatieve commentaren op vele fora. En nu hou ik die Sigma vanzelfsprekend bij voor wanneer Nikon een betaalbare 35FF uitbrengt. Wanneer dat is laat ik in het midden, maar ik word voorlopig zeker nog niet wanhopig van het wachten

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

                          Bedankt voor de reakties,mannen De Sigma is besteld
                          Danny's Photosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruik van breedhoeklenzen op x1.3 Canon camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                            Bedankt voor de reakties,mannen De Sigma is besteld
                            Je gaat er plezier aan beleven
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment

                            Working...
                            X