Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USM op macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USM op macro?

    Ik droom al een tijdje van een macrolens en heb nu de kans om voor een mooie prijs een canon 100mm macro f/2.8 te kopen, de versie zonder usm. En net dat laatste doet me twijfelen: is die usm nuttig of niet? Want als die lens op mijn toestel zit ga ik ook wel eens niet-macro trekken en dan vraag ik me af of mijn focus afschuwelijk traag gaat zijn (ook al limiteer ik hem dan boven 1:2) of daarentegen het een aanvaardbare snelheid zal hebben.
    (Ik ga ze morgen testen, dus snelle antwoorden zijn erg welkom)
    http://peliculiar.lalunerouge.net

  • #2
    Re: USM op macro?

    usm speelt bij macro minder een rol als het op snelheid aankomt (denk ik). In elk geval is het bij sigma zo (hsm), die zijn niet persé sneller te noemen. Doorgaans zijn die objectieven zonder usm/hsm wel niet zo stil bij het focussen.

    Comment


    • #3
      Re: USM op macro?

      Als je ze morgen zelf kan testen, dan merk je ook wel of de AF snel genoeg is voor jou.

      Zelfs met USM is een macrolens niet snel, omdat er over een veel groter bereik scherpgesteld moet worden. Door de limiter-switch te verzetten kan je wel iets sneller focussen, maar verwacht daar ook geen mirakels van. Een Macrolens koop je nooit omwille van de snelheid, de scherpte is veel belangrijker.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: USM op macro?

        Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
        usm speelt bij macro minder een rol als het op snelheid aankomt (denk ik). In elk geval is het bij sigma zo (hsm), die zijn niet persé sneller te noemen. Doorgaans zijn die objectieven zonder usm/hsm wel niet zo stil bij het focussen.
        De Sigma 150mm f2,8 is inderdaad ook niet snel, maar dat ze minder geluid maakt bij het scherpstellen is inderdaad ook wel een voordeel. Ik kan mij voorstellen dat sommige beestjes niet blijven zitten als een lens wat teveel lawaai maakt (ik zet gewoonlijk zelfs het AF-piepgeluidje uit als ik op insectenjacht ga).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: USM op macro?

          Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
          usm speelt bij macro minder een rol als het op snelheid aankomt (denk ik). In elk geval is het bij sigma zo (hsm), die zijn niet persé sneller te noemen. Doorgaans zijn die objectieven zonder usm/hsm wel niet zo stil bij het focussen.


          En waarom niet allebei, volgens de review van de Canon EF-100mm 2.8 Macro USM is deze niet alleen scherp maar ook nog snel:
          "On top of that the USM implementation in this lens is excellent - compared to conventional macro lenses in this range it is a speed daemon here and a near silent one".


          mvg,
          2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

          Comment


          • #6
            Re: USM op macro?

            De EF 100mm 2.8 macro USM is inderdaad ook best te gebruiken als tele

            Wat wel kan gebeuren is dat je de AF een beetje in de goede richting moet helpen met de hand (het is een echte USM) als je van macro naar oneindig gaat, de focuslimiter is hier nutteloos

            Eens op het goede spoor is de AF snel

            Comment


            • #7
              Re: USM op macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
              "On top of that the USM implementation in this lens is excellent - compared to conventional macro lenses in this range it is a speed daemon here and a near silent one".
              Dat van die speed daemon moet je zien ten opzichte van andere macro lenzen.
              In z'n klasse is die inderdaad de snelste, maar wanneer je die vergelijkt met een "normale" USM lens dan is die traag.
              Kleine focus veranderingen kan die supersnel corrigeren, hier voel je duidelijk de USM, bij grote focus veranderingen of wanneer de lens gaat "hunten" (zoeken achter z'n focuspunt) dan merk je al vlug dat "snel" plots heel traag wordt.

              Het is een prima lens die ook voor portret te gebruiken is, maar zoals Palombian al schreef; soms moet je ze een beetje in de goede richting helpen.

              Mvg
              Patrick
              Wat je niet probeert, dat weet je niet...

              Comment


              • #8
                Re: USM op macro?

                Alvast heel hard bedankt voor de snelle reacties allemaal.
                Ik heb de kans om de usm tweedehands te kopen, dus dat scheelt wel wat ten aanzien van een nieuwe. Vandaar ook mijn vraag in die richting. Uiteraard is usm beter (is ook, L ook, ...) maar ik heb nu de keuze niet.
                Het wordt vanavond testen en zien wat het doet.
                http://peliculiar.lalunerouge.net

                Comment


                • #9
                  Re: USM op macro?

                  Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
                  Dat van die speed daemon moet je zien ten opzichte van andere macro lenzen.

                  Euh...ik dacht dat dit duidelijk was of niet? Ik dacht van wel....
                  ...compared to conventional macro lenses in this range...

                  De vergelijking met andere "normale" USM lenzen gaat hier al niet op want das net als appels met peren vergelijken. Kortere macro lenzen zijn iets sneller dan de langere das hier al gezegd geweest.


                  mvg,
                  2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

                  Comment

                  Working...
                  X