Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Imagetank : HD defect, hoe recupereren ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Imagetank : HD defect, hoe recupereren ?

    Hoi,

    vorige week is mijn imagetank uit mijn tas gevallen. De slag moest blijkbaar zo hard geweest zijn, want de Harde schijf heeft het begeven.

    Ik vermoed dat de schrijfkoppen defect zijn (afgebroken). Kent iemand een firma die zich bezig houden met het recupereren van DATA van defecte Harde schijven?


    Hans.
    http://www.sportfotos.be

  • #2
    Ken het antwoord niet zo uit mijn hoofd maar ik zou dat morgen wel terug moeten vinden. Misschien heeft iemand anders tegen dan al wel het antwoord voor jou.

    Het is wel nogal een dure zaak. Dat weet ik nog.

    Comment


    • #3
      Data recovery is een dure zaak. Als het te duur is, dan kan je zelf iets proberen als tenminste de motor van de HD nog werkt. Even je oor er tegen houden tijdens het opstarten. Als hij draait en je hoort tevens een tikkend geluid(=>geeft veel kans op slagen): probeer het volgende houd de harddisk met gestrekt arm omlaag en laat los. Ja je leest het goed laat hem vallen op een harde grond (niet op tegels! en niet op een tapijt). De HD moet wel plat op de grond terecht komen en niet op zijn zijde! Door de slag kunnen de koppen opnieuw los geraken. Bouw de HD opnieuw in en probeer hem te ledigen. Pas op het is niet omdat je gegevens ervan kan lezen dat uw harddisk weer betrouwbaar, ge moet hem nadien zeker vervangen !. Als het niet lukt na een aantal pogingen dan rest er nog één manier, deze heeft wel minder kans op slagen en je zal je harddisk nog slechts één keer kunnen lezen. Enige behendigheid is vereist. Open het desksel van de harddisk. Bouw hem opnieuw in zonder maar iets van het binnenwerk te raken. Start op. Als de schijf (schijven) draaien en de koppen maken schokken om los te komen geef een heel zacht tikje tegen de verste kant van de magnetisch arm van de koppen (de disk werkt als de koppen als gekken over de disk vliegen). Direct als je ziet dat de koppen bewegen, leeg zuigen die disk... Want tijdens het lezen worden de schijf opervlakken onherroeplijk beschadigt. Ik heb deze technieken geleerd van een oude IBM technieker en geloofde er geen snars van maar ondertussen heb ik toch al een groot aantal geslaagde recovery's gedaan van schijven. Pasop als bepaalde bestanden niet leesbaar zijn sla ze over en vooral doe voort.
      Canon 40D + EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM + EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - EF 50mm 1.8 II + 420 EX
      Powershot G3

      Comment


      • #4

        Ik hoop dat de orinele poster een beetje verstand van computers heeft, anders gaat dit denk ik toch niet lukken
        HD recovery door gespecialiceerde bedrijven is inderdaad naar horen zeggen erg duur. Als het toch niet al te belangrijk fotomateriaal is, zou ik zeggen: gewoon nieuwe HD kopen...
        Succes!
        Canon Powershot G3, LA-DC58B, TC-DC58N, WC-DC58N
        Canon Digital Ixus
        ImageTank 20GB
        Canon EOS 50e + batterypack, 20D + batterypack, EF20, EF28-105, EF50, EF70-200 f4, RC1, Speedlight 550EX, Omnibounce, div. filters

        Comment


        • #5
          Hoi,

          bedankt voor de info. Ik weet dat Data recovery zeer duur is. Er staan toch wel zeer belangrijke foto's op die ik wil houden.

          Zal zelf is proberen de technieken toe te passen die hier beschreven werden. Als field engineer in de informatica mag ik toch wel zeggen een beetje handig te zijn in dit soort dingen.

          Toch vrees ik dat het probleem bij de motor zal liggen, want ik hoor de HD helemaal niet draaien.


          als iemand nog tips heeft, laat maar komen. Ik probeer het vanavond of morgen eens.

          Hans
          http://www.sportfotos.be

          Comment


          • #6
            Veusy,

            als fieldengineer IT zou je toch moeten weten dat 1 van de primordiale en levensnoodzakelijke items in de IT het nemen van BACKUPs is (en uiteraard deze van tijd tot tijd testen om te zien of de recovery kant van het verhaal ook werkt).

            Nu dat CD's maar 15 tot 16 BEF kosten, harddisken ook niet echt meer zo duur zijn en we fantastische tooltjes hebben (Ghost, DriveImage,...) is er toch geen enkel excuus meer om het niet te doen?? Ik kan het niet genoeg zeggen: backup, backup en nog eens backup. Er zijn nog al wat klanten of computergebruikers die TE gerust zijn in het feilloos presteren van hun apparatuur en vroeg of laat krijgt iedereen ermee te maken, geloof me (maar ik denk dat je dat zeker weet)

            Ik ken een firma in het Antwerpse en 1 in Engeland die zich met DR bezighouden maar de prijs is enkele honderden tot duizenden EUR per MB/GB, al is het maar om de kosten van hun cleanroom te recupereren.

            Sterkte ...

            mvg,
            Giant Pat
            Do or Do Not - There is no try ...
            www.giantpat.be

            Comment


            • #7
              Moesten alle gebruikers engeltjes zijn, dan zou Giantpat minder werk hebben . Backup is een begin, maar voor goed te zijn moet je opgezette tijden een volledig backup restoren... Hoeveel mensen doen dat ? en zelfs hoeveel bedrijven doen dat ! De restore moet zelfs eens goed nagekeken worden... Als je deze weg volgt kom je uit op een Disaster Recovery plan waarbij IT consulenten staan te springen om mee te helpen (brengt veel geld in het bakje) en staat in veel boekjes theoretisch uitgeschreven. PS: al eens een CDR van vier jaar geleden in uw CD ROM bakje gesmeten ?
              Canon 40D + EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM + EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - EF 50mm 1.8 II + 420 EX
              Powershot G3

              Comment


              • #8
                Originally posted by giantpat
                Veusy,

                als fieldengineer IT zou je toch moeten weten dat 1 van de primordiale en levensnoodzakelijke items in de IT het nemen van BACKUPs is (en uiteraard deze van tijd tot tijd testen om te zien of de recovery kant van het verhaal ook werkt).

                Nu dat CD's maar 15 tot 16 BEF kosten, harddisken ook niet echt meer zo duur zijn en we fantastische tooltjes hebben (Ghost, DriveImage,...) is er toch geen enkel excuus meer om het niet te doen?? Ik kan het niet genoeg zeggen: backup, backup en nog eens backup. Er zijn nog al wat klanten of computergebruikers die TE gerust zijn in het feilloos presteren van hun apparatuur en vroeg of laat krijgt iedereen ermee te maken, geloof me (maar ik denk dat je dat zeker weet)


                idd dat weet ik maar al te goed. Heb al te vaak klanten gehad die hun data kwijt zijn geraakt. En daar geef ik u dus volkomen gelijk in. Maar hier ging het om een imagetank die amper 6 maand. Ik copieerde alles regelmatig over naar PC en dan op CD. Maar sinds begin januari heb ik dit niet meer gedaan.

                Maar ik heb m'n lesje nu wel geleerd. Meteen na een photoshoot, gaat alles op CD !


                Hans.
                http://www.sportfotos.be

                Comment


                • #9
                  That's my boy!!

                  Pas op héé, ik ben niet heiliger dan de paus maar heb zelf ook al eens mijn gat gebrand en op de blaren moeten zitten. Gelukkig is alles goed afgelopen (je ziet er bijna niets meer van hahaha) maar het is en blijft 1 van de gouden regels in de IT. Ik hou mijn hart vast als ik ooit mijn notebook laat vallen ...

                  @hoplahoi: zoals ik al in mijn antwoordje zei moet je de restore van tijd tot tijd testen ... en dat consultants daar veel geld mee verdienen? Tja, je moet jezelf gewoon afvragen hoeveel het je waard is om zo vlug mogelijk terug "up and running" te zijn na een crash en hoeveel je data je waard is (als bedrijf uiteraard). Als je die prijzen naast elkaar legt is de keuze snel gemaakt hoor ...
                  mvg,
                  Giant Pat
                  Do or Do Not - There is no try ...
                  www.giantpat.be

                  Comment


                  • #10
                    Trouwens, ik zou er zelfs nog iets aan willen toevoegen. Ik was daarstraks met een collega over de mogelijkheden bezig van zo een image tank, digibin of x-drive. Het is een fantastisch iets natuurlijk, je gaat op reis naar verre oorden en neemt je camera mee en je draagbaar opslagmedium. Mijn gedachte is dan (ze noemen me niet voor niets af en toe "paranoia Pat ipv Giant Pat"), zou het niet wijselijk zijn om 2 van die apparaten mee te nemen. Stel dat er met 1 iets gebeurd dan heb je nog steeds de andere ... ik weet het, ik weet het, het is misschien overdreven want dan moet je die tweede eigenlijk ook steeds in een andere koffer steken en wat weet ik allemaal ... maar het was maar een idee ...
                    Niet gemakkelijk ...
                    Bij FNAC betalen ze je reis terug als ze je foto's verloren laten gaan maar als je je imagetank laat vallen is ook alles weg natuurlijk ...
                    mvg,
                    Giant Pat
                    Do or Do Not - There is no try ...
                    www.giantpat.be

                    Comment


                    • #11
                      een imagetank of portable met raid 5, da zou pas een oplossing zijn. En duw er dan nog een AIT drive in en je zit goed safe denk ik
                      http://www.sportfotos.be

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by giantpat
                        Trouwens, ik zou er zelfs nog iets aan willen toevoegen. Ik was daarstraks met een collega over de mogelijkheden bezig van zo een image tank, digibin of x-drive. Het is een fantastisch iets natuurlijk, je gaat op reis naar verre oorden en neemt je camera mee en je draagbaar opslagmedium. Mijn gedachte is dan (ze noemen me niet voor niets af en toe "paranoia Pat ipv Giant Pat"), zou het niet wijselijk zijn om 2 van die apparaten mee te nemen. Stel dat er met 1 iets gebeurd dan heb je nog steeds de andere ... ik weet het, ik weet het, het is misschien overdreven want dan moet je die tweede eigenlijk ook steeds in een andere koffer steken en wat weet ik allemaal ... maar het was maar een idee ...
                        Niet gemakkelijk ...
                        Bij FNAC betalen ze je reis terug als ze je foto's verloren laten gaan maar als je je imagetank laat vallen is ook alles weg natuurlijk ...
                        mvg,
                        Giant Pat

                        Dan kun je de lijn blijven verdertrekken : wanneer je camera kapot gaat op je uitgerekend-zo-fantastische safari-reis ben je ook gezien. Dus kun je ook beginnen een reserve mee te sleuren...
                        Er zijn nu eenmaal altijd risico's. De kans dat je HD total loss is en je alle foto's onherroepelijk kwijt bent, is m.i. toch wel heel klein, dus om daarvoor direct een backup bij te houden, vind ik wat overdreven.
                        En als je je tas met al je mooie filmrollekes kwijtspeelt gaat FNAC je ook niet kunnen helpen.

                        Henk

                        Comment


                        • #13
                          Ja, Giantpat is toch heiliger dan de paus want hij kan direct aan zijn vrouw uitleggen waarom hij er nog een extra vrouw op na houdt.
                          Canon 40D + EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM + EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - EF 50mm 1.8 II + 420 EX
                          Powershot G3

                          Comment


                          • #14
                            Het was trouwens maar een bedenking héé gasten ...

                            @veusy: dat zou inderdaad nog eens wat zijn!! en misschien elke avond de foto's uploaden naar je thuis om zeker te zijn hahaha

                            @henkvw: inderdaad, zoals ik al zei (tussen de regels) 100% zeker kun je nooit zijn en pech is pech natuurlijk (**** happens)

                            @hoplahoi: ik denk het niet want als je 2 vrouwen hebt ben je zeker niet heilig. Trouwens, 2 vrouwen nemen dat is juist TEGEN de regels van disaster prevention (one point of faillure)

                            mvg,
                            Giant Pat
                            Do or Do Not - There is no try ...
                            www.giantpat.be

                            Comment


                            • #15
                              Je kan dat laten doen in Gent waar ze je HD in een vaccum diepvries steken en aan sleutelen. Maar het kost iets van een 2000 euro.

                              Je HD zelf repareren zijn fabeltjes, dat kan gewoon niet.

                              cya

                              Comment

                              Working...
                              X