Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over een MC lens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over een MC lens.

    Via een tweedehands site heb ik me een "MC tele rokkor-PF 135 f/2.8" gekocht. Een koopje dacht ik, want ik was er vrij zeker van dat deze lens ook op mijn Sony Alpha100 ging passen en dat deze lens manueel zou te bedienen zijn.

    Niet dus

    Achteraan steekt de diafragma-pin (of hoe noem je zoiets) er veel te ver uit.
    Voor ik er echter met de ijzerzaag opzit dan ook de volgende vraag: zou het eigenlijk wel mogelijk zijn om deze lens pasbaar te maken?

    Indien niet, iemand interesse in een mooi 35 a 40 jaar oud MC lensje ?

  • #2
    Re: Vraagje over een MC lens.

    Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
    Via een tweedehands site heb ik me een "MC tele rokkor-PF 135 f/2.8" gekocht. Een koopje dacht ik, want ik was er vrij zeker van dat deze lens ook op mijn Sony Alpha100 ging passen en dat deze lens manueel zou te bedienen zijn.

    Niet dus

    Achteraan steekt de diafragma-pin (of hoe noem je zoiets) er veel te ver uit.
    Voor ik er echter met de ijzerzaag opzit dan ook de volgende vraag: zou het eigenlijk wel mogelijk zijn om deze lens pasbaar te maken?

    Indien niet, iemand interesse in een mooi 35 a 40 jaar oud MC lensje ?

    Hi,

    Niet ongebruikelijk dat je de pin moet afknippen om de lens te laten passen, toch even checken:

    a)Als je de pin wegknipt, past het objectief dan zeker?
    b)Als je de pin wegknipt, kan je het diafragma dan nog bedienen ?
    c)Kan je de pin niet indrukken en vastkleven, en werkt het diafragma dan nog ?

    Veel plezier met de minolta, er gaat niets boven klassiek glas.
    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over een MC lens.

      a) Daar ben ik vrij zeker van, maar dat zou ik dan wel eerst nog eens heel goed bekijken voor ik aan de operatie begin.
      b) Het diafragma is instelbaar met een diafragmaring op de lens. Dat zou dus ook al moeten lukken.
      c) De pin zit heel stevig vast. Misschien dat er schroefdraad opzit zodat ik hem kan losdraaien, maar ik betwijfel het.

      De lens heeft maar 12.50 Euro gekost maar toch zou ik het zonde vinden om ze te verprutsen. Eenmaal de pin eraf is, is er geen weg terug.

      Waar ik echter het meeste voor vrees is dat het gebruik van een (op die manier) aangepaste lens problemen zou kunnen opleveren voor mijn camera.
      Gaan er hier geen conflicten optreden die schade aan de camera zouden kunnen geven?

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over een MC lens.

        Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
        Waar ik echter het meeste voor vrees is dat het gebruik van een (op die manier) aangepaste lens problemen zou kunnen opleveren voor mijn camera.
        Gaan er hier geen conflicten optreden die schade aan de camera zouden kunnen geven?
        Die verhalen heb ik hier wel eens meer gehoord.

        Als de spiegel vrij op en neer kan klappen en er is geen metaal-metaal contact met de electronische contacten op je body, is er niets aan de hand.

        Ik gebruik practisch exclusief zulke lenzen op een 5D en dan had die het al lang moeten opgeven.

        De prijs prestatie die je uit zulke lenzen haalt, daar kunnen de plastic zooms alleen van dromen.

        Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over een MC lens.

          Bedankt voor de hulp Paul.

          Slecht nieuws: Ik heb het net nog eens wat meer in detail bekeken en de lens heeft een kleinere diameter van bajonet-vatting.

          Dus, zelfs al gaat de pin eraf dan nog kan de lens nooit passen.
          Gedoeme hé

          Weeral iets voor op E-bay.

          Alhoewel, ik heb daarnet zitten zoeken in oude threads en er zouden dus wel adapters te verkrijgen zijn die MC/MD lenzen compatibel maken met een AF-camera. Op E-bay zijn ze te vinden voor een 70 Euro.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over een MC lens.

            Fotokoch verkoopt verschillende adaptorringen.
            Misschien is er HIER eentje dat voor ju past. ?

            Grrotejs
            Skitch
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over een MC lens.

              Bedankt voor de link Skitch, maar ik zie er eerlijk gezegd niet direct een MC/AF adapter tussenzitten.

              Op E-bay heb ik dus het volgende gevonden:
              http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...ype=osi_widget

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over een MC lens.

                Zou dit echt de moeite lonen om die investering te doen?

                Zo'n 135 f/2.8 in AF versie kost al snel zo'n 250 a 300 Euro (als ik me niet vergis) maar die MC/MD lenzen zijn echt overal te vinden voor de figuurlijke "appel en een ei".

                Niemand moet die blijkbaar hebben.

                Hoe gemakkelijk werkt dat eigenlijk in de praktijk zo'n MC/MD lens?
                Ik had het graag zelf uitgetest voor 12.50 Euro maar het zit weer eens niet mee .

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over een MC lens.

                  Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                  Zou dit echt de moeite lonen om die investering te doen?

                  Zo'n 135 f/2.8 in AF versie kost al snel zo'n 250 a 300 Euro (als ik me niet vergis) maar die MC/MD lenzen zijn echt overal te vinden voor de figuurlijke "appel en een ei".

                  Niemand moet die blijkbaar hebben.

                  Hoe gemakkelijk werkt dat eigenlijk in de praktijk zo'n MC/MD lens?
                  Ik had het graag zelf uitgetest voor 12.50 Euro maar het zit weer eens niet mee .
                  Als je graag oude lenzen wil gebruiken op je Minolta, gan dan voor M42 lenzen. M42 adapters voor Minolta AF zijn te vinden op Ebay, net als massa's M42 lenzen.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over een MC lens.

                    Als je graag oude lenzen wil gebruiken op je Minolta, gan dan voor M42 lenzen.
                    In feite was dat de reden waarom ik die MC-lens gekocht heb. Om te zien of die oudere manuele lenzen iets zouden zijn voor mij.
                    Meer uit nieuwsgierigheid naar het (goede?) oude gevoel van de vroegere fotografie.

                    Ik weet dus niet of ik oude lenzen wil gebruiken op mijn Sony.
                    Het schijnt dat je er tamelijk wat ervaring moet mee hebben, zeker met die hele oude. Omdat bij die stok-oudjes bvb. het diafragma niet aangepast wordt (naar de instelling) wanneer je klikt maar reeds vooraf. Bij f/22 bvb. kijk je dan ook echt door een piepklein gaatje. Of heb ik dat verkeerd?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over een MC lens.

                      Tja, er zijn er al veel voor u geweest met de vraag of de minolta MC en MD lenzen of de Minolta AF camera's passen.

                      Makkelijk is het alleszins niet, maar het kan. De lens tot film/sensorvlak afstand van de MC/MD lenzen (dus de manuele lenzen, voor s- en x-reeks camera's) is verschillend van de AF-lenzen. Er is dus altijd een converter nodig [adapterring met len(s)(zen)] om de beeldcirkel framevullend te maken.

                      Minolta zelf maakte een adapter het was tevens een teleconverter (denk x1.4, maar ben niet zeker), nadeel zeldzaam en heel duur). Anderen (cfr, ebayveiling) hebben ook adapters gemaakt, maar de kwaliteit is een vraagteken. Omdat er een lens nodig is in de adapterring kan het zijn dat er niet veel overblijft van de rokkor-kwaliteit.
                      Je mag altijd proberen, maar of het sop de bonen waard is...?

                      Trouwens een zeer goed lensje die 135/2.8, gebruik die nog steeds met veel plezier

                      Tip, mss een goedkope minolta S (S-7, Srt-101, Srt-303,...) of X (X-700, X-500,X-GM,...) body aankopen (10-25€ of zo) en gewoon af en toe lekker analoog werken ??
                      Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
                      CAnon EOS 10D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje over een MC lens.

                        Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                        In feite was dat de reden waarom ik die MC-lens gekocht heb. Om te zien of die oudere manuele lenzen iets zouden zijn voor mij.
                        Meer uit nieuwsgierigheid naar het (goede?) oude gevoel van de vroegere fotografie.

                        Ik weet dus niet of ik oude lenzen wil gebruiken op mijn Sony.
                        Het schijnt dat je er tamelijk wat ervaring moet mee hebben, zeker met die hele oude. Omdat bij die stok-oudjes bvb. het diafragma niet aangepast wordt (naar de instelling) wanneer je klikt maar reeds vooraf. Bij f/22 bvb. kijk je dan ook echt door een piepklein gaatje. Of heb ik dat verkeerd?
                        Dat was zo met de MC (meter coupled, pin op diafragmaring om de ingebouwde lichtmeter aan te sturen) lenzen, dat waren de Rokkor lenzen (dus compositie met diafragma open, daarna lens dichtdraaien tot gewenste apertuur en schieten). Daarna had je de Auto-Rokkor (v.a. eind jaren 50,met diafragmapin en dus automatisch werkend diafragma) en dan de MC-lenzen en uiteindelijk de MD (extra pinnetje op diafragma ring voor P-modus van later X camera's).
                        Canon EOS 5; Minolta X-700 & XM; Salyut-S; Doka
                        CAnon EOS 10D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje over een MC lens.

                          Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                          In feite was dat de reden waarom ik die MC-lens gekocht heb. Om te zien of die oudere manuele lenzen iets zouden zijn voor mij.
                          Meer uit nieuwsgierigheid naar het (goede?) oude gevoel van de vroegere fotografie.
                          Voor actiefotografie zijn die oude lenzen niet aangewezen natuurlijk, vanwege MF (Hoe deden ze dat vroeger dan eigenlijk ?). Maar voor alles wat niet (teveel) beweegt, geen probleem. Het gaat natuurlijk een beetje trager vanwege MF, maar ik vind het geweldig leuk. Bovendien heb je 100% controle over het punt waarop je focust.
                          Die oude lenzen presteren verbazend goed en de bouwkwaliteit is gewoon fenomenaal (vb Pentax Takumars). Zo maken ze nu geen lenzen meer, of ze zijn onbetaalbaar.


                          Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon
                          Ik weet dus niet of ik oude lenzen wil gebruiken op mijn Sony.
                          Het schijnt dat je er tamelijk wat ervaring moet mee hebben, zeker met die hele oude. Omdat bij die stok-oudjes bvb. het diafragma niet aangepast wordt (naar de instelling) wanneer je klikt maar reeds vooraf. Bij f/22 bvb. kijk je dan ook echt door een piepklein gaatje. Of heb ik dat verkeerd?
                          Je zit natuurlijk met stop-down metering, da's een nadeel. Bij genoeg omgevingslicht valt dat echter goed mee, zeker bij een lichtsterke lens.
                          Maar als je een beetje handiger wordt, of op statief werkt, focus je eerst met de lens open, draai daarna pas aan de diafragmaring, en shoot.

                          Ik heb mezelf een M42 adapter voor Canon EOS met focusbevestiging aangeschaft. Is wel duurder dan een "domme" adapter, maar je krijgt dus wel focusbevestiging, en dat werkt zeer goed, zelfs to F/8.0 op mijn Pentax 50/1.4.
                          Enkel staat er in de exif altijd 50mm en F/2.0, maar je kan niet alles hebben
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje over een MC lens.

                            Hi,

                            Volledig akkoord met de vorige posters.

                            Die MFocus en manuele diafragmainstelling kan je wel gewoon worden.

                            Een bijkomend voordeel is dat je nooit met 500 foto's thuiskomt en dus minder werk hebt nadien dan de "happysnappers". Zo heet dat namelijk.

                            En focussen op (traag) bewegende onderwerpen valt ook wel mee.

                            Hi, Kan niet alle foto's tonen, maar deze kerel was vandaag behoorlijk actief...:love: DPaul


                            Paul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment

                            Working...
                            X