Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-55 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-55 lens

    Ik weet niet of het hier in het juiste topic zit maar hoop hier toch een goed antwoord te krijgen.

    Ik ben van plan een Canon EOS 30D te kopen, nu body alleen kost hij 999 en met een 18-55 lens bij voor 1099. Kan ik hier verkeerd mee doen om de kitlens erbij te nemen?

    Ik was ook van plan om hierbij een Canon 24-70 UMS f 2.8 te kopen, is dan die kitlens een goede zaak of beter voor de body alleen gaan en die extra 100 euro voor kaart of tas en dergelijke gebruiken?

    Alvast bedankt voor de reacties

  • #2
    Re: 18-55 lens

    Je zou natuurlijk eerst meer moeten kunnen zeggen over de 18-55mm lens. Welk type, welk diafragma. Nu denk ik niet dat je voor 100 Euro een heel hoogstaande lens kunt krijgen, gratis kaas zit meestal in een muizenval. Maar moest het dan toch, wonderen zijn de wereld nog niet uit, een kwalitatief sterke lens zijn, zou ik het dan enkel bij die lens houden en eventueel met het geld dat je voorzien had voor de 24-70mm in de plaats een telelens aanschaffen van 70-200. Wanneer je in het bezit bent van een 24-70mm 2.8 lens, dan zal je nog maar weinig de 18-55mm gaan gebruiken. Ik zou die 100 euro (4000fr)dus besteden aan andere zaken.

    Comment


    • #3
      Re: 18-55 lens

      De 18-55 kitlens is juist dat: een kitlens. Best bruikbaar, maar de kwaliteit is niet alles. Maar als je over het budget beschikt om er een 24-70 2.8 aan te kopen, heb je meer mogelijkheden.

      Waar ga je die 24-70 voor gebruiken? Ga je later overstappen op een 5D? Zoniet zou ik beiden laten vallen en gaan voor de 17-55 F/2.8 IS USM. Dan bespaar je gelijk enkele honderden euros, waar je later nog een mooie tele mee kunt bijkopen.

      De 24-70 is op de 30D niet echt een handige lens, tenzij voor concertfotografie of voor portretten. Ze is niet echt breed genoeg om als all-round lens te dienen op een body met 1.6x cropfactor en ze is ook niet echt tele om beestjes te trekken.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #4
        Re: 18-55 lens

        Als je een toestel van dergelijke kwaliteit koopt, dan zou ik ook gaan voor een lens prijs/kwaliteit. Ligt het bereik van de kitlens je goed, opteer dan voor v.b.: Een Tamron 17-50 mm 2.8 !! DII, van zeer goede kwaliteit en grote scherpte Ik heb ze zelf, voor 400 € aan huis geleverd!

        Comment


        • #5
          Re: 18-55 lens

          De 5D is naar de toekomst een mogelijkheid ja, maar ben beginnende hobbyist die iets meer van zijn foto's vraagt dan de gemiddelde mens die foto's neemt.

          Waarom is de 24-70 op een 30D een onhandige lens?

          Mijn bedoeling is dat ik portretfoto's en algemene foto's op een feest en dergelijke kan maken, vandaar dat ik met de 24-70 zou starten. Later komt hier zeker en vast de 70-200 f2.8 bij, dat staat nu al vast. Misschien schaf ik ze me nu samen met de aankoop van mijn camera al aan.

          Wat is het grote verschil tussen de 24-70 en de 17-55 waar jij over spreekt?

          Dank alvast

          Comment


          • #6
            Re: 18-55 lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
            De 5D is naar de toekomst een mogelijkheid ja, maar ben beginnende hobbyist die iets meer van zijn foto's vraagt dan de gemiddelde mens die foto's neemt.

            Waarom is de 24-70 op een 30D een onhandige lens?

            Mijn bedoeling is dat ik portretfoto's en algemene foto's op een feest en dergelijke kan maken, vandaar dat ik met de 24-70 zou starten. Later komt hier zeker en vast de 70-200 f2.8 bij, dat staat nu al vast. Misschien schaf ik ze me nu samen met de aankoop van mijn camera al aan.

            Wat is het grote verschil tussen de 24-70 en de 17-55 waar jij over spreekt?

            Dank alvast
            De 24-70 heeft een zoom-range die "allround" genoemd wordt op een camera met een sensor ter grootte van een 35mm film, een zogezegde "full frame" sensor. De 5D heeft zo'n sensor. Een 30D heeft een kleinere sensor, waardoor je minder beeldhoek hebt, waardoor een lens met een 24-70 zoomrange zich gedraagt qua beeldhoek als een lens met een zoomrange van 38-112mm op FF. Niet echt handig dus. Je zal breedhoek missen voor foto's binnenskamers, waar ik met m'n 24mm op de 5D al breedhoek mis.

            Geloof me, de 17-55 heeft een veel bruikbaardere range, ook F/2.8, en IS voor dezelfde prijs als die 24-70.

            Maak je geen zorgen om het gat tussen 55 en 70 als je d'r een 70-200 bij past. Dat gat ga je niet missen. En ook voor portretten voldoet die 17-55 uitstekend.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: 18-55 lens

              Binnen is een lens die op 24mm (of 28) begint in veel gevallen al te "lang" om gemakkelijk te kunnen werken met een niet full-frame camera (zoals de 30D bijvoorbeeld), daarom is het aan te raden dat je een lens hebt die op 17 of 18mm begint.

              Ik heb ook net de EF-s 17-55 f2,8 IS besteld, zodra die geleverd is kan ik er meer over vertellen. Die lens zal de 17-40 f4 L vervangen omdat ik geregeld een lichtsterkere lens nodig heb.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: 18-55 lens

                Dit omwille van de cropfactor versta ik dan, deze is toch 1,6 als ik me niet vergis.

                Hoe dan ook je hebt me overtuigd om voor de 17-55 lens te gaan, als ik deze in rekening breng met de cropfactor is deze mss wel beter zoals je me verteld. En deze lens blijft ook handig voor op een 5D (als deze er ooit komt).

                Hoe dan ook bedankt, van oorspronkelijk een Nikon D80 of D200 te kopen met een 24-200 lens ben ik nu geneigd om mezelf een Canon EOS 30D te kopen met 17-55 f2.8 en 70-200 f2.8 lens te kopen.

                Nog 1 vraag misschien, is die IS belangrijk/nuttig op een 17-55 lens? Bij een 70-200 lens heb ik me toch laten wijsmaken dat dit zeer handig kan zijn.

                Alvast bedankt groovbird

                Aan black bandit, waar heb je ze besteld?

                Comment


                • #9
                  Re: 18-55 lens

                  Ik heb ze gehad, en heb ze gemakkelijk verkocht gekregen met mijn overstap.

                  Eerlijk gezegd, Canon mist nog een 24-70 2.8L IS, maar wie weet komt die er ooit wel

                  Dave
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: 18-55 lens

                    Ik wacht trouwens op de Cashback aktie van Canon voor deze lens. Het zou ingaan op 1 april 2007 en levert een korting op van 50euro op bestaande prijzen. Hopelijk dan


                    Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht

                    Hoe dan ook je hebt me overtuigd om voor de 17-55 lens te gaan, als ik deze in rekening breng met de cropfactor is deze mss wel beter zoals je me verteld. En deze lens blijft ook handig voor op een 5D (als deze er ooit komt).
                    Deze lens is NIET te gebruiken voor de 5D. De Canon 5D heeft geen EF-s baljonet. De EF-s 17-55/2.8 is alleen te gebruiken op een camera met EF-s vatting zoals 20D, 30D, 400D etc.
                    Last edited by Blord; 19 maart 2007, 17:02.
                    Groetjes, Blord

                    Canon 7D en wat lenzen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 18-55 lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Krimel Bekijk bericht
                      Aan black bandit, waar heb je ze besteld?
                      Hier heb ik ze besteld: http://www.sdcard.be/Nederlands/Begin.htm .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: 18-55 lens

                        Ik ga nu zaterdag kijken, als het goed in de hand ligt wordt het deze

                        Canon Eos 30d
                        Canon 17-55 f2.8 IS lens
                        Canon EF 70-200mm f2.8L IS USM Image Stabilizer Lens (Includes ET86 Lens Hood) en *Canon Lens Equipment (deze echter meer naar de toekomst toe)

                        Is deze combinatie ook geschikt om trucks te fotograferen dan?

                        Wat is het verschil tussen een EF-s en EF dan en kan een EF vatting dan op een 30D gebruikt worden? Zou het wel jammer vinden om nu lenzen te kopen die ik dan later bij een upgrade van camera ni meer zou kunnen gebruiken.
                        Last edited by Krimel; 19 maart 2007, 17:27.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 18-55 lens

                          Een EF-lens past op elke Canon.

                          Een EF-s lens past op een 300D/350D/400D/20D/30D..., op elke Canon met 1,6x cropfactor dus.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X