Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlekje??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vlekje??

    op mijn scherm heb ik op al mijn opnamen een klein vlekje links op het beeldscherm.
    de vraag: zit dat vlekje dan ook links op mijn lens, of juist omgekeerd, dus rechts?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: vlekje??

    Dat vlekje kan op je scherm zitten, op je sensor, of op je lens.

    Zit het op je sensor, dan zit het rechtsonder, want je beeld wordt omgekeerd geprojecteerd.

    Zit het op je lens, dan is het volgens mij een heeeel vaag vlekje.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: vlekje??

      op de censor lijk me niet, omdat de lens er nooit af is geweest, tis de 17-40mm een nogal bolle lens en kan het met het blote oog niet zien.
      heb wel de lens schoongemaakt, maar het zit er nog.
      let wel, het is maar een minuscuul vlekje hoor, maar moet het wel in ps er iedere keer afshoppen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: vlekje??

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        op de censor lijk me niet, omdat de lens er nooit af is geweest, tis de 17-40mm een nogal bolle lens en kan het met het blote oog niet zien.
        heb wel de lens schoongemaakt, maar het zit er nog.
        let wel, het is maar een minuscuul vlekje hoor, maar moet het wel in ps er iedere keer afshoppen.
        grt,bouk.
        toch zou ik eens met een andere lens proberen Bouk, zit het vlekje er dan nog, kan het ook op je sensor zitten,

        mvg,

        Wim

        Comment


        • #5
          Re: vlekje??

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          op de censor lijk me niet, omdat de lens er nooit af is geweest
          En uw 300D is stofdicht ?

          Een vlekje op de lens kan je nooit op een foto zien.

          Het vlekje zit dus acheraan op uw lens, op de sensor of op uw beeldscherm.

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: vlekje??

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            En uw 300D is stofdicht ?

            Een vlekje op de lens kan je nooit op een foto zien.

            Het vlekje zit dus acheraan op uw lens, op de sensor of op uw beeldscherm.

            Jan.
            bedank zo ver, ga het eens proberen met mijn kitlens, als ik die nog kan vinden.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: vlekje??

              trek een foto zonder lens , dan weet je ineens of het op de sensor zit of niet
              www.Klikkerdeklik.be
              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

              Comment


              • #8
                Re: vlekje??

                Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                trek een foto zonder lens , dan weet je ineens of het op de sensor zit of niet
                Ik vermoed dat dit niet de juiste techniek is...Gezien de grote spreiding van de licht invalshoeken, zal een vlekje helemaal "verdwijnen", tenzij het op de fotodioden/gates zelf zit.

                Comment


                • #9
                  Re: vlekje??

                  Als die vlek komt door een stofje op het achterste lenselement, dan zie je dat waarschijnlijk zelf ook wel zitten als je de lens demonteert.
                  Een stofje op de sensor is meestal zo klein dat je het niet ziet.

                  Ik heb tot hiertoe nog nooit een vlek op de foto gekregen door stof op het achterste lenselement, als ik zo'n vlekjes zie op een foto, dan reinig ik altijd de sensor en is het probleem weer opgelost (dat doet mij eraan denken dat ik dringend nieuwe sensor swabs moet bestellen ).

                  Het is dus bijna zeker dat het hier om een stofje gaat dat op de sensor zit.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: vlekje??

                    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Dat vlekje kan op je scherm zitten, op je sensor, of op je lens.

                    Zit het op je sensor, dan zit het rechtsonder, want je beeld wordt omgekeerd geprojecteerd.

                    Zit het op je lens, dan is het volgens mij een heeeel vaag vlekje.

                    Dave
                    Zeg mij het als ik het verkeerd heb, maar als je een vlekje linksboven op 't scherm ziet, dan zit het linksonder op je sensor. Je kijkt namelijk op de voorkant.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: vlekje??

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Zeg mij het als ik het verkeerd heb, maar als je een vlekje linksboven op 't scherm ziet, dan zit het linksonder op je sensor. Je kijkt namelijk op de voorkant.
                      Als je op je schermpje kijkt, kijk je meteen op de achterkant van je sensor, dan is de rechteronderkant ineens linksonder vanuit jouw oog. Maar dat is nog altijd de rechteronderkant van de sensor.
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: vlekje??

                        Om te zien waar de vlekken staan kan je best een wit vlak fotograferen (witte achtergrond op je computer ofzo). Je moet daarvoor je objectief wel in manuele focus mode zetten. Neem ook een zeer klein diafragma (f/22 ofzo) en trek in RAW.
                        Als je de foto overzet moet je in PS "Auto levels" toepassen. De vlekken worden op die manier veel beter zichtbaar.

                        Om te weten of het aan het objectief ligt kan je die test overdoen met een ander objectief. De vlekken die dan op ongeveer dezelfde plek terugkomen zijn plekken op je sensor.

                        Je sensor kan je vrij makkelijk kuisen, maar je moet weten hoe...
                        1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                        Comment


                        • #13
                          Re: vlekje??

                          Ik heb het stof al elke keer met een simpel blaasbalgje met succes van de sensor kunnen verwijderen.

                          Er zijn nog geen swabs aan te pas gekomen...
                          http://depat3103.wix.com/pvanwaesphotography

                          Comment


                          • #14
                            Re: vlekje??

                            Die blaaspeer helpt in noodsituaties wel. Op het vliegtuig mag je methanol zowieso niet meenemen en in het veld zie ik me ook niet meteen m'n sensor mooi kuisen

                            Sensoren zijn echter magnetisch geladen waardoor stof vaak de neiging heeft eraan te "kleven" en dan krijg je het niet weg met een blaaspeer. Ook warmt een sensor op terwijl je een foto trekt. Dat zorgt ervoor dat bepaalde stofdeeltjes na verloop van tijd gaan plakken aan je sensor. Enige manier om die dan goed weg te krijgen is een echte kuisbeurt.

                            Ik gebruik daarvoor trouwens geen echte sensor-swabs maar een methode die een zekere Roland me heeft uitgelegd
                            1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                            Comment


                            • #15
                              Re: vlekje??

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Als je op je schermpje kijkt, kijk je meteen op de achterkant van je sensor, dan is de rechteronderkant ineens linksonder vanuit jouw oog. Maar dat is nog altijd de rechteronderkant van de sensor.
                              Dit zou goed zijn... als de sensor niet omgekeerd zou werken.

                              Sensoren die het beeld rechtop kunnen detecteren moeten nog uitgevonden worden.

                              Jan.

                              Comment

                              Working...
                              X