Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

    Ik heb een Nikon D50 met een VR 24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF en een Nikon 50mm f/1,8D.

    Deze zomer willen we in Bourgogne de romaanse gebouwen uitgebreid bezoeken en fotograferen (abdij van Fontenay, basiliek van Vezelay, Hospice Dieu, .....)

    Voor binnenfotografie (zonder flits) zou ik graag algemene foto's willen maken maar ook scherpe detailfoto's van objecten hoog op de zuilen.
    Voor buiten hetzelfde maar dan kan je wel flitsen.

    Vraagjes
    - Zijn mijn lensen geschikt voor deze doelen ?

    - Ik weet dat ik een groothoek zal nodig hebben. Is een 18-200 VR dan een lens die al mijn tekorten aan lensen ineens oplost ?

    Dank je.
    m.v.g.
    Fons
    Nikon D50, 50mm 1/8, AF-S VR 24-120mm

  • #2
    Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

    Voor binnen is een Sigma 10-20 geweldig en een statief meenemen. Op een andere vakantie kwam ik aan een 18-200 te kort voor in kerken ed., wel goed opletten dat de lens heel gauw perpectivisch gaat vervormen als de camera niet goed wordt vastgehouden.



    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

      Dank je HJANSSEN

      Zoals je weet staan de zuilen van de basiliek van Vezelay vol figuren en in het voorportaal van de basiliek staat een groot 'timpaan' vol afbeeldingen.

      Hiervan zou ik graag heel gedetailleerde foto's hebben. Welke lens doet dit het beste ?

      fons
      m.v.g.
      Fons
      Nikon D50, 50mm 1/8, AF-S VR 24-120mm

      Comment


      • #4
        Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

        Je hebt de 50, iets beters en goedkopers is er niet.
        De 24-120 is van betere kwaliteit dan de 18-200.
        Altijd geld: meer zoom is minder kwaliteit.
        Gezien je set, wees er blij mee.
        Wil je uitbreiden: 105 micro VR, 2 keer meer detail dan bij de 50mm, en desnoods tot 1:1 echte macro.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

          je hebt behoefte aan meer groothoek, een 12-24 F/4 (Tokina of Nikkor) sluit perfect aan bij je 24-120. Die sigma 10-20 ken ik niet maar geeft precies mooie resultaten.

          Zoals hjanssen aanhaalde, je kan binnen perfecte foto's nemen zonder flash maar je moet een statief hebben. (of zo een klein tafelstatief dat je ergens op een stoel of bank kan zetten). Als je een foto van de plafond wil nemen, dan kan je toestel gewoon op timer zetten en op de grond leggen (de vloer dient dan wel als statief). Je moet dan wel wat gokken voor je compositie.

          Als je meer tele wil dan je 120mm, koop dan echte tele en geen superzoom.
          Die Nikkor 70-300 VR is licht lenske dan je door de VR prima uit de hand kan gebruiken (waarschijnlijk niet meer in een donker kerk)
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

            Oorspronkelijk geplaatst door fobieke Bekijk bericht
            Zoals je weet staan de zuilen van de basiliek van Vezelay vol figuren en in het voorportaal van de basiliek staat een groot 'timpaan' vol afbeeldingen.
            Dit is een kompleet verkeerde voorstelling van zaken...ik weet niet eens af van het bestaan van de kerk.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

              @ hjanssen Nu inmiddels wel denk ik en je gaat volgens mij echt niet voor schut als je het wel geweten had.

              In ieder geval: om gedetailleerde en scherpe foto's te maken aan de buitenzijde lijkt flitsen mij het ergste wat je kunt doen, ook helemaal niet nodig want de baseliek ligt meestal in de volle zon.
              120mm is meestal te kort om van afstand details te krijgen, verder is iedere lens natuurlijk bruikbaar omdat je een statief zou kunnen gebruiken en een kleine lensopening.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

                Beste Hans Braakhuis, wat bedoel je juist met:

                Wil je uitbreiden: 105 micro VR, 2 keer meer detail dan bij de 50mm, en desnoods tot 1:1 echte macro.
                Dit begrijp ik niet goed, bedoel je meer detail in close-up, en macro toestanden of bedoel je in resolutie zoals scherpte?

                Van die 70-300 heb ik ik eigenlijk niet veel goed gelezen , die is op 300mm op zijn slechtste en ze is niet lichtsterk f/4.5-5.6.
                Grootste diafragma op 300mm is dus 5.6 (zoals de 18-200), maar deze is op 300mm dus ook niet zo scherp.
                Dus ze is enkel bruikbaar met veel licht en op 300mm waarvoor je ze koopt is ze niet super scherp.
                Opassen ermee zou ik zeggen.
                Ik heb de nikkor 18-200 er ben er eigenlijk zeer tevreden over, natuurlijk geen pro diafragma, maar zeer tevreden.

                Groetjes,
                Happy photographing.

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door fobieke Bekijk bericht
                  Dank je HJANSSEN

                  Zoals je weet staan de zuilen van de basiliek van Vezelay vol figuren en in het voorportaal van de basiliek staat een groot 'timpaan' vol afbeeldingen.

                  Hiervan zou ik graag heel gedetailleerde foto's hebben. Welke lens doet dit het beste ?

                  fons
                  Sorry, maar even off-topic :
                  Als je na al dat fotograferen eens de gastronomische toer opwil, dan is er in St.Père S/Vezelay één van de beste restaurants van Frankrijk nl. "Les Frères Meneau". Zeker doen als de portemonee het vermag.

                  Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

                    Allen dank voor de reacties.

                    Ik heb hieruit begrepen dat ieder op zijn eigen (verschillende) manier foto's zal maken. Ik ga dus vooral veel experimenteren met de lensen die ik heb. En ja ik ga eerst uitkijken voor een groothoek en later voor een tele-lens.

                    Aan PolCallens : Ik ben al in St Père geweest maar niet in het restaurant. Google eens naar Restaurant l' Espérance. Val niet om van de prijzen.

                    Fons
                    m.v.g.
                    Fons
                    Nikon D50, 50mm 1/8, AF-S VR 24-120mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door BeAware Bekijk bericht
                      Van die 70-300 heb ik ik eigenlijk niet veel goed gelezen , die is op 300mm op zijn slechtste en ze is niet lichtsterk f/4.5-5.6.
                      Grootste diafragma op 300mm is dus 5.6 (zoals de 18-200), maar deze is op 300mm dus ook niet zo scherp.
                      Dus ze is enkel bruikbaar met veel licht en op 300mm waarvoor je ze koopt is ze niet super scherp.

                      Groetjes,
                      Happy photographing.

                      Ik heb wel over de Nikkor AF-S 70-300 VR f/4.5-5.6.
                      Heb je daar al eens reviews overgelezen
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn mijn objectieven geschikt voor ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door fobieke Bekijk bericht
                        Allen dank voor de reacties.

                        Ik heb hieruit begrepen dat ieder op zijn eigen (verschillende) manier foto's zal maken. Ik ga dus vooral veel experimenteren met de lensen die ik heb. En ja ik ga eerst uitkijken voor een groothoek en later voor een tele-lens.

                        Aan PolCallens : Ik ben al in St Père geweest maar niet in het restaurant. Google eens naar Restaurant l' Espérance. Val niet om van de prijzen.

                        Fons
                        Al bezocht bij enkele van onze gastronomische snoepreisjes.

                        l'Espérance; Georges Blanc-Vonnas; La côte St Jacques- Joigny; Lameloise -Chagny-en-Bourgogne; Les Crayères-Reims, vroegere eigendom van Gerard Boyer. De allerbeste volgens ons is Georges Blanc, zonder twijfel. Is ook een zeer bijzondere locatie. Bijna gans het dorpscentrum is eigendom van de man.
                        Mijn vrouw en ik hebben ooit eens 3 van deze fonkelende sterren aangedaan tijdens dezelfde reis. Kan je verzekeren dat je daarna liever voor een tijdje stoemp met saucissen eet.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment

                        Working...
                        X