Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma macro's(nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma macro's(nikon)

    Hi all,
    Sorry dat ik jullie dit aan doe, een onderwerp wat vast al 100x voorbij is gekomen...
    Zelf wil ik een macrolens voor mijn Nikon D50...
    De Sigma MACRO 105mm F2.8 EX DG spreekt me erg aan maar aangezien ik er weinig van ken vroeg ik me af hoe ver je van je voorwerp minimum moet staan en van hoe ver je nog een degelijke macrofoto kan nemen? Graag zou ik niet té dicht bij het voorwerp komen omdat ik het liefst dieren fotografeer en deze niet makkelijk blijven zitten.
    Heeft iemand deze lens op zijn D50?En voorbeelden ervan?waarvoor gebruiken jullie ze hoofdzakelijk?
    Als 2de grote vraag, vroeg ik me af of deze lens ook "lichtopslorpend" is?
    Ik wil deze hoofdzakelijk hier tijdens de zomer gebruiken, maar vind het toch belangrijk dat ik op donkerdere plaatsen(jungle) deze lens optimaal zou kunnen gebruiken!

    Een andere die mijn aandacht trekt is de Sigma AF 150mm F/2.8 EX DG Macro (1:1) HSM...Een aardige duidt duurder, maar is deze ook daadwerkelijk zoveel beter?(heeft iemand deze?) Als ik erover lees lijkt deze het uit de hand veel beter te kunnen doen met weinig licht?...

    Ik ben voornamelijk op zoek naar mensen die deze lenzen hebben en me het resultaat ervan kunnen tonen. Ik doe mijn best de technische kant van de lenzen onder de knie te krijgen, maar het aanbod is oneindig en ik raak er maar niet wijs uit...Daarom kan ik het best met het zien van een resultaat besluiten of dit een goede keuze zou zijn...

    Alvast bedankt!
    Vriendelijke groeten,
    Willem

  • #2
    Re: Sigma macro's(nikon)

    Op http://www.digitalstreet.nl vond ik ze overigens voor een redelijke prijs(denk ik toch )

    Comment


    • #3
      Re: Sigma macro's(nikon)

      De Sigma 150 f/2.8 en de Nikkor 105 VR f/2.8 ( de canon macro's ken ik niet ) zijn het beste wat je momenteel op de markt vindt voor nikon macrofotografie.
      Je wil iets verder van de beestjes zitten, dan is de Sigma 150 jouw lens. Er bestaat ook een Sigma 180 f/3.5, ook beregoed maar meer voor op statief dan uit de hand.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma macro's(nikon)

        Ik kan alleen maar uit ervaring spreken over de Sigma 150 en wat ik dan te zeggen heb is... die lens zal ik niet snel terug wegdoen! Voor de donkere plekjes heb ik indertijd er de sigma ringflash bijgekocht, maar als ik eerlijk ben heb ik die nog nie dikwijls nodig gehad. Kwestie van werkafstand, bestaat er hier ergens een thread waar een tabelletje instaat, maar ik kan het niet direct vinden. Als ik het vind, dan pas ik aan

        Je vroeg naar voorbeelden...de volgende foto's zijn gemaakt met de Sigma 150
        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=112148
        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=112285
        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=125777

        [edit:]
        180mm haalt 1:1 op 46cm
        150mm haalt 1:1 op 38cm
        105mm haalt 1:1 op 31cm
        50mm haalt 1.1 op 19cm

        Peter
        Last edited by Dippie; 12 maart 2007, 20:52. Reden: gevonden!

        Comment


        • #5
          Re: Sigma macro's(nikon)

          Ik heb de Nikkor 105mm/2.8Vr.

          Kijk hier voor wat foto's die ik ermee gemaakt heb, ben heel tevreden ovder deze lens:


          --
          I found a great domain name for sale on Dan.com. Check it out!

          Comment


          • #6
            Re: Sigma macro's(nikon)

            Ik begrijp helemaal niets van jouw begrip "lichtopslorpend".
            Bedoel je dat sommige macrolenzen geen constant diafragma hebben bij de macro stand?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Sigma macro's(nikon)

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Ik begrijp helemaal niets van jouw begrip "lichtopslorpend".
              Bedoel je dat sommige macrolenzen geen constant diafragma hebben bij de macro stand?
              Zoals ik al zei ben ik nieuw in deze wereld,zéker die van de lenzen.
              Ik heb nu enkel de 18-55mm kitlens..en ik merk dat deze erg makkelijk onderbelicht raakt(en dus véél licht nodig heeft,zeker als je uit de losse hand scherp wil trekken). Ik volg dit subforum sporadisch en dan lees ik dat er lenzen zijn die bij minder licht nog altijd erg goede kwaliteit leveren...Om het makkelijk te maken, ik vroeg me dus af of de genoemde macrolenzen ook erg veel licht nodig hebben of bijvoorbeeld ook bij het duister inzetbaar zijn(zonder flash).
              Alvast bedankt,
              Willem

              Comment


              • #8
                Re: Sigma macro's(nikon)

                Oorspronkelijk geplaatst door Dippie Bekijk bericht
                Ik kan alleen maar uit ervaring spreken over de Sigma 150 en wat ik dan te zeggen heb is... die lens zal ik niet snel terug wegdoen! Voor de donkere plekjes heb ik indertijd er de sigma ringflash bijgekocht, maar als ik eerlijk ben heb ik die nog nie dikwijls nodig gehad. Kwestie van werkafstand, bestaat er hier ergens een thread waar een tabelletje instaat, maar ik kan het niet direct vinden. Als ik het vind, dan pas ik aan

                Je vroeg naar voorbeelden...de volgende foto's zijn gemaakt met de Sigma 150
                http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=112148
                http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=112285
                http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=125777

                [edit:]
                180mm haalt 1:1 op 46cm
                150mm haalt 1:1 op 38cm
                105mm haalt 1:1 op 31cm
                50mm haalt 1.1 op 19cm

                Peter
                Stuk voor stuk parels van foto's! Nu, die 38cm bij de 150mm, moet je dit rekenen van je body zelf, of van waar je lens eindigt?..Als ik het juist heb is dit van je body?Dus kan je tot een 20cm van het object komen?

                Hartelijk dank!
                Vriendelijke groeten,
                Willem

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma macro's(nikon)

                  Ik heb de Sigma 150mm f2.8 APO DG HSM Macro en ben er bijzonder tevreden over. Deze gaat nooit weg!
                  Bijzonder voordeel is ook de interne scherpstelling (eveneens in de 180) waarbij de tubus niet uitschuift zoals bij vele andere macrolenzen.
                  Met de 1.4x en de 2x APO DG TC's bereikt men resp. de macrobereiken van 210mm f4.0 (mét even snelle AF) en 300mm f5.6 met MF (wat geen probleem is voor macro waar men toch vaak MF toepast).
                  Zeer flexibele lens dus en perfect combineerbaar met de TC's zonder al te veel lichtverlies...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma macro's(nikon)

                    Je kan ook kiezen voor de Sigma 105mm met de Kenko Teleplus pro 300 extender 2x. Dan kun nog van een grotere afstand fotograferen.
                    Zie link: http://img297.imageshack.us/img297/6...kikkersxw4.jpg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma macro's(nikon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Je kan ook kiezen voor de Sigma 105mm met de Kenko Teleplus pro 300 extender 2x. Dan kun nog van een grotere afstand fotograferen.
                      Zie link: http://img297.imageshack.us/img297/6...kikkersxw4.jpg

                      "nog grotere afstand dan..."
                      wat neem je als vergelijkingspunt?

                      Nadeel van de 105mm vind ik de uitschuivende tubus en de iets mindere afwerking dan bvb. de 150mm (of de 180mm)...
                      Je moet ze beiden tegelijk in de hand hebben om te begrijpen wat ik bedoel...
                      Persoonlijke visie natuurlijk!
                      Last edited by LucD; 12 maart 2007, 23:55.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma macro's(nikon)

                        Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht

                        "nog grotere afstand dan..."
                        wat neem je als vergelijkingspunt?

                        Nadeel van de 105mm vind ik de uitschuivende tubus en de iets mindere afwerking dan bvb. de 150mm (of de 180mm)...
                        Je moet ze beiden tegelijk in de hand hebben om te begrijpen wat ik bedoel...
                        Persoonlijke visie natuurlijk!
                        Daar heeft u gelijk in: ik heb ze beiden in de hand gehad en de 150mm heeft zeker vele voordelen zoals de interne scherpstelling. Maar je moet voor je doel een afweging maken. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de compacte 105mm en een extender: je moet al dat zware glas ook nog vele kilometers meeslepen door natuurgebieden. Daarbij gebruik ik de 105mm ook als ideale portretlens.
                        Als je uit de hand fotografeert -wat bij macro soms noodzakelijk is- telt het gewicht en het brandpunt ook als belangrijke factor om hem stil te houden.
                        Met een extender heb je dan ook nog de keus tussen 105 of 210 mm.
                        Last edited by Binnenuit; 13 maart 2007, 18:17.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma macro's(nikon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Er bestaat ook een Sigma 180 f/3.5, ook beregoed maar meer voor op statief dan uit de hand.
                          dat moet je mij toch eens uitleggen!
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma macro's(nikon)

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                            dat moet je mij toch eens uitleggen!
                            Glenn, ge zijt ne jonge sterke kerel, niet iedereen heeft zo'n vaste hand als jij hoor Ik heb de Sigma 180 ook gehad, niks dan goeds over die lens, maar ik vond ze te zwaar om los uit de hand te gebruiken . . . ben ook geen 20 meer he
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma macro's(nikon)

                              Alvast bedankt allen!
                              Helpt me erg hard om jullie ervaringen hier te lezen.
                              Ik ben helemaal verkocht aan de 150mm...maar vrees dat het door het budjet de 105mm zal worden...
                              Laat de discussie rustig verder zijn gang gaan want wie weet bedenk ik me nog wel

                              Comment

                              Working...
                              X