Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70 mm sony en 80 mm minolta

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70 mm sony en 80 mm minolta

    Kan dat dat ik geen verschil zie tussen mijn sony zoomlens op 70mm en mijn minoltazoom op 80mm terwijl deze met cropfactor 1,5 toch 120mm zou moeten zijn? Of "zie" ik dat verkeerd??
    Alpha male no more.
    Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
    FB: Joska Joska.

  • #2
    Re: 70 mm sony en 80 mm minolta

    De ene lens is naukeuriger dan de andere hé. Misschien dat ze allebei werkelijk 75mm zijn.

    Comment


    • #3
      Re: 70 mm sony en 80 mm minolta

      Is allemaal mogelijk, maar deze tolerantie is toch veel hoor......
      neem eens enkele proefshots, op statief van een uitgeprinte raster, en neem met beide toestellen de sensor lijn als afstand!!..... niet voorkant lens

      Comment


      • #4
        Re: 70 mm sony en 80 mm minolta

        ik zal dat zo eens testen.
        Maar als ik door de zoeker kijk, zie ik dus een object zo goed als even groot, terwijl ik zou verwachten dat ik bij de 80mm x 1,5 dat object wat dichterbij/groter zou moeten zien....
        Alpha male no more.
        Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
        FB: Joska Joska.

        Comment


        • #5
          Re: 70 mm sony en 80 mm minolta

          Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht
          Is allemaal mogelijk, maar deze tolerantie is toch veel hoor......
          Je zou het verschil eens moeten zien tussen een Canon 28-200 en een 70-200. Op 200mm geeft dat echt veel verschil. Dus even testen is de enige optie.

          Comment


          • #6
            Re: 70 mm sony en 80 mm minolta

            hier effe de resultaten.

            kitlens sony 18/70 op 70 mm



            kitlens minolta 35/80 op 80 mm



            minolta 70/210 op 70 mm



            sony en minolta zijn dus zo goed als gelijk (alhoewel 10 mm verschil)
            de 70 mm op de grotere zoom is dus wel een heel stuk groter.
            Deze simpele broeder begrijpt het niet goed. Is de sony kitlens dan ook een lens met cropfactor 1,5 (of hoe moet ik dat noemen?) En waarom is de grote zoomlens dan ook niet gelijk??

            Hoe het ook zij: ik heb dus eigenlijk een lenske "dubbel": de 35-80 van minolta zit nl ook in mijn Sony 18-70...
            Alpha male no more.
            Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
            FB: Joska Joska.

            Comment


            • #7
              Re: 70 mm sony en 80 mm minolta

              Ik hoop je vragen begrepen te hebben (zo niet, zo jammer).

              Oorspronkelijk geplaatst door Cadfael Bekijk bericht
              Kan dat dat ik geen verschil zie tussen mijn sony zoomlens op 70mm en mijn minoltazoom op 80mm terwijl deze met cropfactor 1,5 toch 120mm zou moeten zijn? Of "zie" ik dat verkeerd??
              Die cropfactor geldt voor beide lenzen. Dus je vergelijkt 70 (x1,5) en 80 (x1,5), hetgeen inderdaad dicht bij elkaar ligt, zeker als je weet hoe (on)nauwkeurig die brandpuntsafstanden zijn.

              Oorspronkelijk geplaatst door Cadfael Bekijk bericht
              Maar als ik door de zoeker kijk, zie ik dus een object zo goed als even groot, terwijl ik zou verwachten dat ik bij de 80mm x 1,5 dat object wat dichterbij/groter zou moeten zien....
              Als je met één oog door een 35mm (kleinbeeldfilm) camera kijkt met een 50 mm objectief, en het andere oog naast de camera kijkt, zie je net hetzelfde beeld (even groot). Bij een digitale SLR camera met een 50 mm lens is dit net zo. Het enige verschil is dat de sensor kleiner is dan een filmbeeld, waardoor maar een stuk van het beeld gebruikt wordt ("cropping"), en je uiteindelijke opname dus schijnbaar (1,5x) ingezoomd is.
              Bij een 80 mm lens heb je een kleine vergroting (60%) als je door de zoeker kijkt, onafhankelijk of je een film-of digitale camera gebruikt. De cropfactor heeft dus geen invloed op hoe groot je dingen ziet in de zoeker.

              Ik hoop dat dit je verder helpt,

              Paul
              BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

              Comment


              • #8
                Re: 70 mm sony en 80 mm minolta

                De brandpuntsafstand van een objectief is normaal gezien enkel juist bij scherpstelling op oneindig !
                Vergelijk deze 2 objectieven eens met een onderwerp op oneindig.
                Het verschil in beeldveld zou dan niet zo groot mogen zijn !

                Comment

                Working...
                X