Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij aankoop telelens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij aankoop telelens

    Zoals al aangegeven in de titel ben ik op zoek naar een telelens.

    Op dit moment heb ik geen telelens meer. Ik had een Tamron 28-200 tweedehands aangeschaft maar die heb ik maar weer verkocht wegens nogal tegenvallende resultaten. Op dit moment gebruik ik mijn Tamron 90mm macro i.c.m. m’n 2x teleconverter om toch dergelijke afstanden te kunnen overbruggen.

    Nu zou ik het liefst een goeie telelens willen kopen, een Sigma 70-200 f2.8 ofzo. (die ik ook nog es zou kunnen gebruiken met mn 2x teleconverter) Helaas is dit financieel voorlopig niet echt haalbaar. Tweedehands zou misschien nog een keer kunnen maar ze wordt weinig aangeboden... Een andere optie zou misschien een Tokina ATX AF 80-200 zijn maar ik kan geen (web)winkel vinden die deze verkoopt. (is deze uberhaupt nog wel leverbaar?) Ook deze kom ik tweedehands niet tegen...

    Een andere optie zou zijn om voor voorlopige eerst maar een budget-telelens aan te schaffen, maar welke zou ik dan het beste kunnen kopen? Een Pentax 50-200, een Sigma 55-200 of misschien toch beter een Sigma APO 70-300. Maar haal ik met één van deze lenzen wel een (aanzienelijk) betere kwaliteit dan met zo'n Tamron 28-200 of met m'n 90mm + converter, of kan ik dan net zo goed mn huidige combi blijven gebruiken?

    Ik had overigens ook nog gezocht naar oudere Pentax telelenzen, maar ik wil wel graag AF....

    Mijn vragen zijn dus eigenlijk concreet:
    - Wat is een reële prijs voor een tweedehands Sigma 70-200 f2.8?
    - Wie weet bij welke (web)winkel ik eventueel de Tokina 80-200 zou kunnen kopen?
    - Wanneer de Sigma 70-200 of de Tokina 80-200 niet gaat lukken, zou het dan zin hebben om voor voorlopig een budgetlens te kopen of kan ik dan net zo goed m’n 90mm macro blijven gebruiken icm m’n teleconverter?
    - Weet heeft eventueel andere ideeën of opties voor mij?
    Last edited by MarkEL; 12 maart 2007, 14:17. Reden: Heb een poging gedaan mijn vragen iets te verduidelijken...
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Hulp gevraagd bij aankoop telelens

    Niemand die mij kan helpen met het maken van een keuze?

    Mijn vragen zijn dus eigenlijk concreet:
    - Wat is een reële prijs voor een tweedehands Sigma 70-200 f2.8?
    - Wie weet bij welke (web)winkel ik eventueel de Tokina 80-200 zou kunnen kopen?
    - Wanneer de Sigma 70-200 of de Tokina 80-200 niet gaat lukken, zou het dan zin hebben om voor voorlopig een budgetlens te kopen of kan ik dan net zo goed m’n 90mm macro blijven gebruiken icm m’n teleconverter?
    - Weet heeft eventueel andere ideeën of opties voor mij?
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd bij aankoop telelens

      dag

      een deel antwoord op je vragen:
      de sigma APO 70-300 F4-5.6 krijgt veel lovende kritieken van BD-ers.
      De lens is niet te zwaar, heeft een interessant zoombereik, focust snel, en is optisch OK.
      Nieuwprijs +/- € 250. Tweedehands te vinden voor rond de € 150.
      let wel op: als je een up-to-date lens wilt, neem zeker de APO versie.

      groetjes
      Filip

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd bij aankoop telelens

        De Sigma 70-200 is idd. een buitengewoon goed objectief dat zodanig beroemd is dat hier geen verdere uitleg meer nodig is.
        Wel heb ik ergens gelezen dat het met een 2xTC ietsje soft zou tekenen (op volle opening)?
        Met de 1.4TC zou het perfect zijn.

        Als je eerder in de zgn. budgetklasse wil, is de Sigma 70-300 APO DG Macro een zeer goede keus.
        Een collega BD-er heeft hier enkele dagen geleden ongeveer dezelfde vraag gesteld.
        Om zijn (en uw) vraag met beelden te beantwoorden, heb ik gisteren enkele onbewerkte opnamen gepost in de rubriek "Dieren":

        Hierbij mijn eerste foto's die nu eens niet in de vrije natuur werden opgenomen. Ik post deze foto's hier niet direct om hun fotografische waarde, maar om beginnende fotografen aan te tonen dat men ook met een niet zo dure tele-zoom (Sigma 70-300 APO DG Macro) toch redelijk behoorlijke opnamen kan maken. Deze beelden komen zo


        Ik heb natuurlijk ook beter glasmateriaal, maar ik gebruik deze lens wanneer ik lichtgepakt wil stappen en/of wanneer ik geen risico's wil nemen met mijn duurder glas...
        Dit, samen met de kitlens, is ruim voldoende voor algemeen wandelgebruik. Ik prefereer nog steeds deze combinatie boven een superzoom zoals bvb. een 18-200.

        PS: de semi-macro functie (1:2) is een bijkomende bonus

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd bij aankoop telelens

          Zoals LucD hierboven net heeft vermeld was ik diegene die ongeveer dezelfde vraag stelde.

          Ik kon een 70-200 2,8 voor weinig (€300) kopen, toen ik ging kijken bleek ook waarom hij hem voor weinig weg deed.
          De lens zag er helemaal puntgaaf uit, zonder beschadigingen, maar toen ik hem op mijn K10D zette bleek er nogal het enige mis te zijn met de lens, waardoor ik 'gelukkig' af heb gezien van de lens.
          Dit is voor mij weer een wijze les, waarom je, indien je een dure aankoop doet nooit blind op de aanbieding van de verkoper moet afgaan, en dit is waarom ik ook bijna altijd de spullen zelf ophaal zodat ik kan 'testen'.

          Blijft voor mij over de keuze tussen de DA 50-200 van Pentax en de 70-300 Apo van Sigma.

          Ik ga binnekort naar een winkel waar ze beide lenzen hebben en ga ze zelf uit proberen, dan zal ik aan de hand van mijn eigen bevindingen en de dingen die op dit forum gezegd zijn mijn keuze proberen te maken.

          Heeft er iemand ervaring met een Pentax converter om van de 50-200, kan namelijk niets vinden op internet hierover.

          Ben blij met de foto's door Luc gepost, dit zijn mooie platen. (Luc, op welke mm's heb je deze 3 foto's geschoten) Allemaal op 300? En hoe ging het scherpstellen boven de 200 mm. Ik zie aan de lucht dat het een onbewolkte dag was met goed licht. Heb je ook ervaring met scherpstellen op 300 mm op bewolkte dagen?

          Betreffende de Tokina 80-200 2.8, deze hebben ze bij kamera-express.nl wel in hun lijst staan, echter niet op voorraad. Voor € 555,-

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd bij aankoop telelens

            Heeft er iemand ervaring met een Pentax converter om van de 50-200, kan namelijk niets vinden op internet hierover.
            Ik heb het zelf niet geprobeerd maar weet eigenlijk wel zeker dat dit niet gaat werken. Op 200mm heeft de Pentax al een max diafragma van 5.6. Met bijv. een 2x teleconverter wordt de maximale diafragma dan 11, want met zo'n converter verlies je 2 stops licht. Autofocus zal dan absoluut niet meer werken en door het verlies van licht denk ik dat manueel focus ook erg lastig wordt.

            Ben blij met de foto's door Luc gepost, dit zijn mooie platen. (Luc, op welke mm's heb je deze 3 foto's geschoten) Allemaal op 300?
            In de exif is te zien dat Luc deze idd op 300mm heeft gemaakt. En ik moet zeggen dat ik het ook best wel behoorlijke goede resultaten vind. Ik zit er dan ook sterk aan te denken om de Sigma aan te schaffen (totdat ik ooit het geld heb om een 70-200 f2.8 te kopen, maar dat zal nog wel ff duren....)


            De lens zag er helemaal puntgaaf uit, zonder beschadigingen, maar toen ik hem op mijn K10D zette bleek er nogal het enige mis te zijn met de lens, waardoor ik 'gelukkig' af heb gezien van de lens.
            Wat was er precies mis met deze lens dan? (weet ik ook weer waar ik eventueel op moet letten )

            Betreffende de Tokina 80-200 2.8, deze hebben ze bij kamera-express.nl wel in hun lijst staan, echter niet op voorraad. Voor € 555,-
            Ik zie hem op de site van Kamera-express niet meer staan hoewel die op www.kieskeurig.nl nog wel wordt aangegeven. Ik heb deze lens op de site van Tokina ook niet meer kunnen vinden dus ik denk dat ze niet meer wordt geleverd
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd bij aankoop telelens

              Citaat: Wat was er precies mis met deze lens dan? (weet ik ook weer waar ik eventueel op moet letten )

              Ben zelf nog niet zo'n ervaren fotograaf, maar de lens maakte vreemde geluiden met het scherpstellen (op mijn K10D dan) en de foto's die er wel uit kwamen waren niet scherp. Had mijn laptop bij, en daar zag ik het op. Op de display van m'n camera was niet goed te zien of ze wel of niet helemaal scherp waren.
              Maar in ieder geval hoort een 70-200 2,8 lens op en top te zijn, wat deze duidelijk niet was.

              Citaat: In de exif is te zien dat Luc deze idd op 300mm heeft gemaakt.

              Bij mij op de computer was de foto clickable, maar als ik klikte kreeg ik niet de foto en/of exif te zien (foutmelding: adres ongeldig)

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd bij aankoop telelens

                @ gekkehuus73,
                Zoals Agent-orange reeds terecht opmerkte, idd. alledrie op 300mm genomen.
                De EXIF kan je bvb. ook zien door de "ID Exif Button" plug-in voor Internet Explorer te installeren (gratis te downloaden). Aanklikken en er komt een drop-down venstertje met de basis Exifs.

                Scherpstellen boven 200mm gaat net zo goed als beneden 200mm. Natuurlijk is dit geen razendsnelle AF omdat er geen (HSM) motor in het objectief zit, maar met de D70 en de D200 gaat het toch behoorlijk snel. Je hoort dan natuurlijk ook wel de AF-motor van de camera even zoemen...

                Ik beweer dus niet dat deze lens "top" is, maar ik heb ze bewust en uitsluitend gekocht als meeneem-lens voor waar ik mijn duur glas niet wil of niet kan meenemen en opteerde voor deze lens samen met de Nikon kitlens 18-70mm, ipv. bvb. een 18-200 superzoom om (relatief licht) te gaan stappen.
                En, zoals reeds eerder gezegd, bijkomend voordeel is dat je ook semi-macro (1:2) hebt...

                Voor specifieke doeleinden (natuurfotografie, macro,...) gebruik ik natuurlijk ander materiaal...

                Comment

                Working...
                X