Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extender voor canon 100mm macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extender voor canon 100mm macro?

    Hoi,
    Heeft er iemand weet of er een extender bestaat om de 100mm 2.8 macro van canon een grotere vergrotingsfactor te geven? In combinatie met body canon 400D.
    De extenders van canon 1.4 en 2x zijn niet geschikt volgens canon support

  • #2
    Re: Extender voor canon 100mm macro?

    Volgens de site van Sigma werkt hun 1.4 (omdat het in de lens stekende deel iets minder breed is)
    De Kenko's enz die niet uitsteken zouden ook moeten gaan

    Ik heb deze lens maar ik heb het niet geprobeerd

    Het kan misschien wel zin hebben om bij macro iets verder van het onderwerp te komen, maar om van een tele 100mm een 140 te maken, dat lijkt me niet levensnoodzakelijk
    Het kost ook relatief veel, beter dat geld sparen voor een langere lens

    Comment


    • #3
      Re: Extender voor canon 100mm macro?

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

      maar om van een tele 100mm een 140 te maken, dat lijkt me niet levensnoodzakelijk
      Het kost ook relatief veel, beter dat geld sparen voor een langere lens
      Het is niet de bedoeling om meer tele te maken maar om de vergrotingsfactor te vermeerderen. Nu is dat 1:1, maar met de sensor van de 400d is daar nog een verloop.
      Ik zal mis zijn met die extenders, die zullen ook geen vergrotingsfactor geven.
      Misschien iemand ervaring met close-up lenzen 250D,500D?

      Comment


      • #4
        Re: Extender voor canon 100mm macro?

        Volgens de objectievenlijst van Canon kan de afbeeldingsmaatstaf verkleinen tot 1.39 met de tussenring EF 25

        Over het effekt van een extender spreek ik mij niet uit

        Comment


        • #5
          Re: Extender voor canon 100mm macro?

          Je kan een teleconvertor gebruiken op je 100mm macro om de vergroting op te drijven.
          Ik gebruik bvb de Tamron 2X. Nadeel is echter dat je twee stops verliest en bij donkere onderwerpen wordt het al vlug problematisch om manueel scherp te stellen.
          Tussenringen ( bvb van Soligor) vind ik een beter idee.

          Mvg
          Patrick
          Wat je niet probeert, dat weet je niet...

          Comment


          • #6
            Re: Extender voor canon 100mm macro?

            Ik gebruik op mijn 100mm macro van pentax wel eens een tussenring en dat gaat prima mits je er maar niet teveel tussen zet.
            B.v. 12 of 20mm niet meer.
            Het scherpstellen wordt wel moeilijker maar met statief goed te doen en je verliest natuurlijk licht.
            Tussenringen zijn ook niet zo duur.Ikheb er van panagor en ze zijn bovenverwachting goed.
            Verder gebruik ik wel eens close-up filters, ik heb ook hier de ervaring dat +1, +2 Of +4 wel gaan maar met de +10(macro) wordt het scherpstel gebied wel erg klein.
            Voordeel lichtverlies heb je niet.
            Ze zijn ook goed te betalen.
            Ik heb ze gekocht via fotofilter.nl en het merk wat ze daar verkopen bevalt mij persoonlijk erg goed.
            Veel succes
            Marlies
            Groetjes Marlies

            https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

            Comment


            • #7
              Re: Extender voor canon 100mm macro?

              Heb inderdaad van canon de volgende mail gekregen:

              ""De Tussentubussen worden tussen objectief en de camerabody gemonteerd, waardoor het object op veel kortere afstanden dan voorheen kan worden schergesteld en er een hogere vergrotingsfactor ontstaat.
              Wij hebben in ons assorriment 2 EF-tussentubussen de EF12 II met een vergrotings factor 1,19-0,12.
              En de EF25 II met een vergrotings factor van 1,39-0,26.

              Natuurlijk kunt u ook een close uplens gebruiken.
              De vergrotingsfactor van de 250D is 1,41-0,41 en voor de 500D is dit 1,21-0,20.
              Wel willen wij u als tip meegeven dat het beeld beter is met de EF-Tussentubus als met een close-up lens.""

              Heeft iemand een iedee of dit een wezenlijk verschil zou maken met de tussentubussen?

              Comment


              • #8
                Re: Extender voor canon 100mm macro?

                Oorspronkelijk geplaatst door lionhart Bekijk bericht
                Heeft iemand een iedee of dit een wezenlijk verschil zou maken met de tussentubussen?
                Met een tubus is er geen kwaliteisverlies, er zit immers geen glas in, het zijn gewoon holle ringen. Met een converter of een closeuplens is er wel kwaliteitsverlies, alhoewel dat bij een goede converter minimaal is.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Extender voor canon 100mm macro?

                  oké, maar wat ik wil weten is of de vergrotingsfactor de moeite zou zijn om er een tussentubus bij te steken.
                  M.a.w. Body 400D tubus EF 25 II en dan de EF 100 mm 2.8
                  Geeft daar iemand voobeelden van?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extender voor canon 100mm macro?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lionhart Bekijk bericht
                    oké, maar wat ik wil weten is of de vergrotingsfactor de moeite zou zijn om er een tussentubus bij te steken.
                    M.a.w. Body 400D tubus EF 25 II en dan de EF 100 mm 2.8
                    Geeft daar iemand voobeelden van?
                    EF 100 macro = 1:1
                    EF 100 macro + EF12II = 1:1,19-0,12
                    EF 100 macro + EF25II = 1:1,39-0,25
                    Het tweede cijfer zal de vergroting zijn op de maximale afstand waarbij er nog scherpgesteld kan worden als er een tussenbus gemonteerd is.

                    Deze informatie komt uit Canon magazine 2005/2006, dat ik onlangs weer teruggevonden heb .

                    De EF 100 f2,8 macro staat niet in de lijst van de objectieven die compatibel zijn met een extender van Canon zelf. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een extender van een ander merk wel werkt.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extender voor canon 100mm macro?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lionhart Bekijk bericht
                      oké, maar wat ik wil weten is of de vergrotingsfactor de moeite zou zijn om er een tussentubus bij te steken.
                      M.a.w. Body 400D tubus EF 25 II en dan de EF 100 mm 2.8
                      Geeft daar iemand voobeelden van?
                      Ik weet niet of ik hier fotos mag posten, maar hier gaan we dan:

                      Foto 1: Sigma 105 Macro op kortste focusafstand (dus 1:1)


                      Foto 2: Sigma 105 Macro + 25mm tube op kortste focusafstand


                      Er is dus duidelijk een behoorlijke vergroting te zien in de 2de foto (en neen, foto 2 is geen crop uit foto 1 )
                      Voor de geinteresseerden, het zijn fotos van een Pentax Takumar 35/3.5 .
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Extender voor canon 100mm macro?

                        De sigma teleconverters 1.4 en 2.0 passen allebei op deze lens.
                        Tussenringen als set zijn veel handiger en goedkoper dan één enkele tussenring van Canon. Ik gebruik een setje van Soligor van 125 euro( 12,20,36mm). Op een ef 100mm2.8 geeft een complete set tussenringen ong. een vergroting van 2:1. Tussenringen voorkomen verlies van beeldkwaliteit(scherpte ,contrast). Er gaat wel wat licht verloren.

                        Teleconverters doen wel afbreuk aan de beeldkwaliteit( extra lagen glas) .Er gaat ook wel wat licht verloren......maar je kan nog steeds scherpstellen op oneindig. Bij het gebruik van tussenringen gaat de scherpstelling op oneindig verloren( bij macrowerk is scherpstellen op oneindig niet nodig). Als je enkel wat vergroting wil winnen voor macro is een set tussenringen optisch de beste oplossing.Tussenringen zijn zonder problemen op alle objectieven te gebruiken.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Extender voor canon 100mm macro?

                          Tussenringen geven meer vergroting omdat de minimale focusafstand verkort.
                          Converters geven meer vergroting op dezelfde focusafstand omdat een converter hetzelfde doet als een cropfactor.

                          Een 1:1 macro op een cropbody wordt een 1.6:1. Doe daar nog een 2x converter bij en dat wordt een 3.2:1.

                          Ik heb zelf geexperimenteerd met een 2x extender (converter), dan een 25mm extension tube en dan het objectief. Dan heb je gelijk geen last meer van dat vooruitstekend deel en kan je zowat elk objectief (ik gebruikte eens een 50 1.4) daarop steken.

                          Nadeel van een converter: je veliest scherpte.
                          Nadeel van een extension tube: je gebruikt je objectief op kortere focusafstanden dan waar het objectief voor gemaakt is, dus krijg je meer kleurfouten in je beeld.

                          Daarom ook dat een goeie macro beter is dan een objectief met extension tube. Maar het is ook duurder.

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #14
                            Re: Extender voor canon 100mm macro?

                            Dat word hier moeilijk kiezen om niet teleurgesteld te zijn...
                            Foto's zijn naruurlijk een goede maatstaf, alhoewel ik het vergelijk liever zou zien bij een insect met vele haartjes of pluisjes, pootjes,sprieten...

                            Mag ik jullie allen danken voor de info

                            Comment


                            • #15
                              Re: Extender voor canon 100mm macro?

                              Hallo, mag ik eens vragen wat een extender doet met de DOF? Ik snap bovenstaande prima hoor maar als je een 2x extender gebruikt raak je 2 stops kwijt mbt belichting, is de DOF ook gelijk minder geworden??

                              Groet

                              Ed
                              ---------------- Ik doe niet meer mee

                              Comment

                              Working...
                              X