Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek

    Goeiedag allemaal,

    Voor indoorconcerten gebruik ik mijn lichtsterke EF 85mm F1.8 en voor ietwat zoom schafte ik me onlangs de EF 70-200mm L aan.

    Voor outdoor landschapsfotografie zou ik nu echter een groothoek willen bijkopen. Ik dacht aanvankelijk aan de EF 17-40mm L, doch wegens budgetbeperkingen dacht ik eerder aan een sigma-modelletje maar zelfs na het lezen van de fredmiranda-reviews geraak ik er niet meer echt wijs uit...

    oh ja..maximum budget van € 450..

    Groetjes,
    Gaab
    Gaab
    EOS 30D Canon EF 70-200mm 1:4 L USM + Canon EF 85mm F1.8 USM + Tokina 12-24mm F4

  • #2
    Re: Groothoek

    Tokina ATX 12-24 /4.0 ? Past ook in je budget.
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek

      Ik zie dat je'm zelf ook gebruikt. Ben al eens bij Fredmiranda gaan kijken maar staat ie niet tussen blijkbaar...op Pbase staan een aantal samples en ziet er niet slecht uit moet 'k zeggen..nu wordt het helemaal verwarrend
      Gaab
      EOS 30D Canon EF 70-200mm 1:4 L USM + Canon EF 85mm F1.8 USM + Tokina 12-24mm F4

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek

        Ben zelf af gegaan op testen in NL, Du en Eng vakbladen, en daar kwam hij/zij gewoon als "beste" uit, wat optisch en mechanisch betreft. En dat deze ook nog een hele goeie aanbieding is. Heb dit al vaker verteld en toen kreeg ik de Sigmanianen, Canonianen en Nikonianen over me heen hoeveel die testen al dan niet waard zijn... In de winkel bij vergelijk tussen de Sigma 10-22 en de Tokina 12-24 ging mijn twijfel gewoon weg. Tokina voelde ook degelijker aan. Hoop nu niet dat ik hiermee de discussie weer heb aangewakkerd. Succes
        Gr, Paul
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek

          Geen erg Paul...ervaringen/smaken zijn uiteraard altijd persoonlijk..daarover kun je moeilijk discussiëren! Het is gewoon altijd interessant om al die ervaringen uit te wisselen en tegenover elkaar te zetten..als hobbiefotograaf weet je tegenwoordig gewoon niet meer waar te beginnen!

          alvast bedankt!
          Gaab
          EOS 30D Canon EF 70-200mm 1:4 L USM + Canon EF 85mm F1.8 USM + Tokina 12-24mm F4

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek

            Oorspronkelijk geplaatst door gaab Bekijk bericht
            als hobbiefotograaf weet je tegenwoordig gewoon niet meer waar te beginnen!

            Niet alleen als "hobbiefotograaf"

            Nog even iets voor je gevonden.
            www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=29780 - 78k -
            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek

              Zelfs Zoom-nl Remco zegt dat het een goei lens is

              Nee, alle gekheid op een stokje..in het topic dat je aanhaalt werpt ook iemand even op dat al te vaak wordt doorgedreven op het verschil tussen een 10mm en een 12mm...bovendien zou het moeilijk 'hanteerbaar' zijn voor de doorsnee gebruiker..

              is zulke groothoek werkelijk zo moeilijk hanteerbaar/werkbaar?
              Gaab
              EOS 30D Canon EF 70-200mm 1:4 L USM + Canon EF 85mm F1.8 USM + Tokina 12-24mm F4

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek

                Er wordt volgens mij inderdaad teveel op die twee mm doorgedreven.
                In het analoge tijdperk was 20mm al een supergroothoek. In jouw geval (factor 1.6x) dus reken maar om. Of je die 2mm mist? Als je geen vergelijk heb, niet. Op jouw tweede vraag dit; persoonlijk vind ik het heerlijk om foto's te zien (voorbeelden National Geo) waar je je bv als kijker in de foto waant.
                Dit komt doordat de fotograaf veelal met een groothoek tussen de mensen staat en dikwijls gewoon personen half uit beeld plaats. Verder moet je leren om niet te overdrijven met het "vertekende" perspectief. Als je eenmaal gewend raakt en ervaren wordt in het gebruik van een "supergroothoek" gaat er wereld voor je open! Kijk ook eens op de site van bijvoorbeeld NG. Zelf ben ik heel wat jaren lid van het NG magazine en heb daar uiteindelijk het meest van geleerd en mijn stijl door ontwikkeld.
                Tot zover maar weer.
                M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek

                  Nog vergeten, www.magnumphotos.com
                  M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek

                    Ik dacht aan zo'n groothoek omdat ik ook enorm van zulk soort foto's houd maar dit vergt blijkbaar toch een wat professionelere omgang... Misschien is een zoom tussen de 24mm en de 70mm (vanwaar mijn telelens begint) dan interessanter voor mij?

                    Al leunt mijn 'gut-feeling' aan bij mijn liefde voor de 'hoe breder hoe leuker'
                    Gaab
                    EOS 30D Canon EF 70-200mm 1:4 L USM + Canon EF 85mm F1.8 USM + Tokina 12-24mm F4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek

                      Ik heb zelf de Sigma 10-20 en ook weleens de Tokina 12-24 gebruikt, dat stukje tussen 10 en 12 is veel(bij de test nog versterkt doordat de Tokina op een Canon zat dus: 15 mm en 19mm ipv 18 als die op een Nikon had gezeten). De kwaliteit van de Tokina is iets beter bij tegenlicht, maar ik zou de 2mm niet willen missen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek

                        Ik ben zéér tevreden van de Tokina 12-24. Een aanrader.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek

                          Hier worden ze allemaal besproken



                          Ik heb de Canon EF-S 10-22 tot mijn volle tevredenheid,
                          maar volgens deze meneer is de Tokina ook zeer goed

                          Volgens mijn (3 maand) ervaring kan je wel zonder 10mm, 12 is nog zeer breed

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek

                            Oorspronkelijk geplaatst door gaab Bekijk bericht
                            Ik dacht aan zo'n groothoek omdat ik ook enorm van zulk soort foto's houd maar dit vergt blijkbaar toch een wat professionelere omgang... Misschien is een zoom tussen de 24mm en de 70mm (vanwaar mijn telelens begint) dan interessanter voor mij?

                            Al leunt mijn 'gut-feeling' aan bij mijn liefde voor de 'hoe breder hoe leuker'

                            Zeg vriend, ge kunt nie alles tegelijk hè Maar ben niet gevreesd voor die zoals jij dat noemt "professionele omgang". Je leert nog iets heel belangrijk met het fotograferen met zo'n supergroothoek, nl "dichterbij je onderwerp moeten" en je daar dan ook meer deel van uit maakt. Samen met je huidige mooie spullen en je bent 't menneke . Een tweede evt 2e handse body in de toekomst vind ik nuttiger dan een body met zo'n 6 lenzen. Merendeels wordt dan waarschijnlijk toch niet gebruikt en da's weer zonde. Ga voor die Sigma of Tokina, en leer te werken met wat je hebt.
                            Gr, Paul
                            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek

                              Oorspronkelijk geplaatst door gaab Bekijk bericht
                              Misschien is een zoom tussen de 24mm en de 70mm (vanwaar mijn telelens begint) dan interessanter voor mij?
                              Ik heb een EF 24-85 3.5-4.5 USM (tweedehands van een BD-er )
                              Zeer goede lens voor zijn geld

                              Comment

                              Working...
                              X