Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax telezoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax telezoom

    Hallo,

    Als zoomobjectief heb ik momenteel enkel de kit 18-55. Ik sta nu op het punt om een zoom bij te nemen in het telebereik.

    Ik ben nu geïnteresseerd geraakt in een tweedehands oude A-70-210 f4 van pentax.

    Probleem is dan echter dat ik een gat heb tussen 55 en 70 mm. Hopelijk (want ik kijk eigenlijk wel uit naar die aankoop ...) kunnen jullie mij zeggen dat dat helemaal geen probleem is en dat de 'voetenzoom' dat makkelijk kan opvangen

    een alternatief dat wel mooi zou aansluiten is uiteraard de actuele 50-200 f4-5.6..

    Wat denken jullie: het oude MF beestje (70-210) of toch maar wat maar uitgeven voor de nieuwe AF (50-200, die je momenteel voor een 190 euro nieuw kan aanschaffen)??

    Alvast bedankt,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: pentax telezoom

    die f4 is wel aantrekkelijk maar dat wordt handmatig alles scherpstellen (is geen probleem alleen ff wennen) maar ik zou de Samsung variant (50-200) kopen die kost rond de 145 nieuw!

    mvgr Walter
    ~ Canon + weinig glaswerk

    WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

    Comment


    • #3
      Re: pentax telezoom

      He Walter,

      Dank voor je reactie. Manueel scherpstellen is niet echt een probleem, hoewel je precies bij gebruik van een zoom toch vooral naar gebruiksgemak (en dus ook AF) zoekt ...

      Denk je dat er een kwaliteitsverschil is tussen de beeldkwaliteit van de 50-200 (idd, waarom niet van samsung, want 't is hetzelfde product ...) en de oude 70-210. Ik vind persoonlijk de oude lenzen wat warmer (de kit vb. levert nogal koude kleuren op) of denk je dat dat hier verwaarloosbaar is ...?

      mvg
      Yves
      Niet geschoten is altijd mis ...

      Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

      Comment


      • #4
        Re: pentax telezoom

        Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
        Denk je dat er een kwaliteitsverschil is tussen de beeldkwaliteit van de 50-200 (idd, waarom niet van samsung, want 't is hetzelfde product ...) en de oude 70-210. Ik vind persoonlijk de oude lenzen wat warmer (de kit vb. levert nogal koude kleuren op) of denk je dat dat hier verwaarloosbaar is ...?
        Dat gevoel heb ik algemeen tussen nieuwe en oude lenzen. Vandaar dat ik vrijwel alleen maar oude lenzen gebruik.

        Comment


        • #5
          Re: pentax telezoom

          Die 70-210 A f4 (ik heb ze gehad en vond ze niet erg scherp) heeft wel de reputatie van een van de slechtste Pentax zoomlenzen ooit te zijn.

          Comment


          • #6
            Re: pentax telezoom

            Ik heb een vivitar (kiron) serie1 van 70-210mm met macro, razend scherp en een geweldige lens. Mooi bokeh en uiterst fijn in te zoomen. Wel alles handmatig en je moet het gewicht voor lief nemen maar daarvoor krijg je dan ook wel wat.
            Om mee te nemen tijdens langere wandelingen heb ik een tokina 70-200mm die ook heel erg fijn is maar stukken lichter.
            Geef mij maar het oude glas ik vind ze persoonlijk veel warmere foto's maken dan de digitale lenzen.
            Marlies
            Groetjes Marlies

            https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

            Comment


            • #7
              Re: pentax telezoom

              Het gat tussen de 50 en 70 is niet echt een probleem. Maar die 70-210 A is inderdaad niet echt een superlens, maar zaker niet slecht te noemen volgens de test van Chasseur d'Image.
              Maar als je een koopje kunt doen zou ik het zeker overwegen.
              De DA50-200 heeft echter wel een uitstekende reputatie.
              Te veel lenzen en te weinig tijd.
              http://pentaxlenstest.blogspot.com/

              Comment


              • #8
                Re: pentax telezoom

                De 70-210 A van pentax komt uit de splosh database met ** en dat is toch wel goed te noemen. Er kan natuurlijk altijd een slechte lens tussen zitten

                Ratings daarin zijn:

                - SPLOSdb quality rating system = OK, but not particularly notable
                * SPLOSdb quality rating system = very good
                ** SPLOSdb quality rating system = excellent
                (!) SPLOSdb quality rating system = great, exceptional
                (!!) SPLOSdb quality rating system = best of the (!)

                Dit is een rating voor vrijwel alle pentax lenzen die door velen wordt geraadpleegt voordat een lens wordt gekocht

                Als je op zoek bent naar een vivitar series 1 wel oppassen dat je de goede koopt! er zijn namelijk 5 types en de eerste 3 zijn maar goed.

                mvgr Walter
                ~ Canon + weinig glaswerk

                WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

                Comment


                • #9
                  Re: pentax telezoom

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Die 70-210 A f4 (ik heb ze gehad en vond ze niet erg scherp) heeft wel de reputatie van een van de slechtste Pentax zoomlenzen ooit te zijn.
                  Aï ... en ik die dacht een zaakje te kunnen doen. Ik had me vooral gebaseerd op de gebruikerservaringen op Stan's-photography.info en die waren unaniem enthousiast ... Ik kopieer hier hun meningen:

                  70-210 mm f/4.0 A
                  Ralf Engelmann - A good and optically brilliant lens, . . . big compared to modern telezooms.

                  Jerry Houston - . . . It is very convenient to use, and it was made at a time when Pentax lens build quality was about as high as it's ever been.

                  João Vale - . . . a superb lens.

                  David Cook. . . flare is very well controlled.

                  Tom Addison - . . . I have one, I love it. It is heavy and really well built and the optics are very good for a zoom. . .

                  David Collett -. . . it is robust, makes nice pictures and has a constant aperture - what more could one want? . . .

                  Mark Lindamood - . . . found to my great horror, given the reputation of the 70-210, that the 80-200 was clearly sharper at 4.5 than the 70-210 was at 4.0. . .

                  Fred - . . . a sharp, solid lens. . . my most used all-around nature photo lens . . .



                  Wat nu ? Misschien er bij vertellen dat het een SMC-versie is die ik op de kop kan tikken.

                  Alleszins al zeer bedankt aan iedereen voor alle reacties tot nog toe
                  Niet geschoten is altijd mis ...

                  Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: pentax telezoom

                    Alle pentax lenzen (dus vanaf de M's) zijn SMC...
                    De Takumars waren dat nog niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: pentax telezoom

                      Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
                      De 70-210 A van pentax komt uit de splosh database met ** en dat is toch wel goed te noemen. Er kan natuurlijk altijd een slechte lens tussen zitten

                      Ratings daarin zijn:

                      - SPLOSdb quality rating system = OK, but not particularly notable
                      * SPLOSdb quality rating system = very good
                      ** SPLOSdb quality rating system = excellent
                      (!) SPLOSdb quality rating system = great, exceptional
                      (!!) SPLOSdb quality rating system = best of the (!)

                      Dit is een rating voor vrijwel alle pentax lenzen die door velen wordt geraadpleegt voordat een lens wordt gekocht
                      Bedankt voor deze info - effe googelen leerde me dat splos een acroniem is dat staat voor
                      SMC
                      Pentax
                      Lenses &
                      Other
                      Stuff

                      Leuk; deze info had ik nog niet. En bovendien komt de 70-210 f4 er goed uit, hetgeen spoort met de info op stans-photography. Ik denk dat ik ze ga kopen ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
                      Als je op zoek bent naar een vivitar series 1 wel oppassen dat je de goede koopt! er zijn namelijk 5 types en de eerste 3 zijn maar goed.
                      Ik had enige tijd geleden de kans om een exemplaar te kopen van Komine-fabrikaat (de derde in de reeks). Heb spijt dat ik het niet gedaan heb ...
                      Niet geschoten is altijd mis ...

                      Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: pentax telezoom

                        Klopt was een goede lens ik heb nummer 1 en 3 gehad maar ok beide weer verkocht! Ik ben nog op zoek naar een echte prime macro lens.

                        Ik gebruik voornamelijk op dit moment de prime telelenzen en ben van voornemens een 300mm F/2.8 erbij te nemen en mijn A 400 f/5.6 weg te doen!
                        ~ Canon + weinig glaswerk

                        WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

                        Comment


                        • #13
                          Re: pentax telezoom

                          primes zijn altijd beter van kwaliteit dan zoom heb ik gemerkt maar mijn vivitar 1 zal ik zeker nooit wegdoen.
                          Het is namelijk de eerste en een dijk van een lens.
                          hier wat meer info:
                          Groetjes Marlies

                          https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                          Comment


                          • #14
                            Re: pentax telezoom

                            ik weet het het is een goede lens ondanks dat ie oud ie
                            ~ Canon + weinig glaswerk

                            WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

                            Comment

                            Working...
                            X