Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens

    Hallo

    Heb momenteel een canon 350 met een canon 18-55 0.28m/0.9ft lens en een sigma 18-200 1:3.5-6.3
    Nu is mijn vraag het volgende:welke lens raden jullie mij aan voor macro opnamen wil namelijk graag spinnen en andere kleine insekten vastleggen
    Zie op het forum telkens van die leuke beelden maar zelf lukt het niet zo zuiver om in détail te gaan.
    Graag enkele nuttige tips hier om trend zouden welkom zijn
    Gr Will

  • #2
    Re: Macro lens

    Geef een globaal budget en de goede adviezen komen vanzelf
    Succes
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens

      Hello@all, Ik heb eergisteren een Canon 400D gekocht. Ik heb een vraag ivm. macro objectieven. Ik weet precies wat ik ermee wil doen (nu in het begin) dus heb ik een concrete vraag hierover. Graag had ik het advies van enkelen die er wat van af weten want ik weet er niets over! Voordien: Ik heb al enkele treads over
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens

        Hoi
        Wat betrefd het prijskaartje voor een lens dat is vrij simpel
        zoooooooooooooooooowijnig mogelijk
        Mag gerust een tweedehandse lens zijn
        De lens moet enkel voldoen voor bloemetjes vlinders en beitjes en kleine insekten als spinnen denk dat er voor macro diverse lenzen zijn weet echter niet welke goed is
        kan geen 1.000 euro spenderen voor een lens zodoende.......
        Grt Will

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens

          eventueel overwegen om met
          tussenringen te werken?
          budgetvriendelijk én realistisch.
          zie RUPSELKOPKE's laatste macro-post

          en anders is er de canon 100f2.8 macro usm
          en de sigma 105f2.8 ex dg macro

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens

            Echt goedkoop : manueel werken

            Voorzetlenzen (eBay) die je voor een bestaand (meestal standaard prime) schroeft.

            Tussenringen die je tussen bv een 50 mm en je toestel plaatst.

            Volledige manuele macrolenzen.

            Omkeren van bv een 50 mm lens, bestaat ook een ring voor.

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens

              Sigma 105/2.8 of Tamron 90/2.8 zijn zeker tweedehands te vinden voor een paar honderd euro.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens

                Ben een beetje leek wat betreft tussenringen wat zijn de toepassingen daar van gaat dit vergroten ofzo!!!!!!
                heb net gekeken naar de canon 50-1.4 die kan ook dienst doen voor portret
                dan is dit een dubbelslag ??????????????
                Kan mijn sigma 18-200 dan geen dienst doen of is een zoemlens niet geschikt
                Grt Will

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens

                  jawel, zoomlens is zeker ook geschikt.

                  gebruik van tussenringen zorgt er voor
                  dat je véél dichter bij je onderwerp kunt/moet
                  komen. nadeel is dan natuurlijk dat je met
                  een beperkt werkveld zit. je moet de ringen er
                  terug van tussen halen als je iets van verder af
                  wil fotoraferen.

                  als ik me niet vergis heb je evenveel mm tussenring
                  nodig als brandpuntafstand om op één op één te komen
                  (1cm onderwerp = 1cm op sensor) en bij 50mm lens is
                  dat best te doen.

                  bij een zoomlens ga je door te zoomen je werkveld
                  verleggen, vrij handig voor bv insecten die al eens
                  gaan opvliegen als je té dichtbij komt.

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens

                    Het goedkoopste zijn close-up filters. Je kan ze van verschillende merken bestellen ( hoya,tiffen,B+W, raynox). Dit zijn vergrootglazen in een ring die je vooraan op je lens kan schroeven zoals een filter. Er zijn er van verschillende sterktes die je apart of in verschillende combinaties kan gebruiken. Sommige merken (B+W) verkopen ze apart, andere merken verkopen ze in setjes van 3( hoya,tiffen).

                    Hier een voorbeeld van 2 HOYA close-up lensjes( allebei sterkte +4)op een Canon 18-55 kitlens.


                    Het nadeel van deze goedkopere lensjes is dat ze vaak op de rand een vervormd beeld geven. En de kwaliteit op gebied van scherpte is wat minder dan een echte macrolens.Zeker als je meerdere lensjes op elkaar stapelt. Hoe meer lagen glas hoe slechter de scherpte.

                    Nikon en Canon maken heel goeie voorzetlenzen met weinig kwaliteitsverlies....maar deze exemplaren zijn bijna zo duur als een setje tussenringen.

                    Tussenringen zijn ook een oplossing. Rond 100-130 euro koop je een driedelige set. Deze zijn bruikbaar op de meeste objectieven ( zowel zoom als prime lenzen). Ze maken dat je korter dan normaal kunt focussen wat resulteerd in meer vergroting. Hoe korter de gebruikte lens....hoe sneller je vergroting wint. Een nadeel is dat er wat verlies is aan licht omdat je deze tussen lens en body plaatst.Hoe verder je objectief verwijdert staat vd body hoe minder licht er op de sensor geraakt.

                    De duurste oplossing is een echt macro-objectief.......maar waarschijnlijk ook de handigste. Alvast de gemakkelijkste manier en ze zijn ook nog eens bruikbaar als goeie portretlenzen. Rond de 100mm is een goeie keuze.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens

                      Omkeerring voor €12,50 bij Fotoshop Aalten.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens

                        Ik heb geprobeert met een voorzetlens van sony op mijn canon 18-55
                        Kon enkel manueel het toestel gebruiken en het resultaat laat te wensen over
                        Op marktplaats staat een canon 50-1.8 te koop met ijzere vitting voor 160 euro de plastieke versie kost nieuw bij Konijn 95 euro wat denken jullie
                        grt Will

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens

                          ik denk vooral dat je er moet van uit gaan dat macro = manual focus.
                          ik denk vooral dat jij denkt dat het vanzelf gaat.

                          geef jezelf wat tijd te wennen aan macro (met de voorzetlens)
                          want dat de kwaliteit te wensen overlaat ligt denk ik niet zozeer
                          aan het gerief, dan wel aan het manneke. (zie rupselkopke's resultaat
                          met een voorzetlens).

                          wat de 50f1.8I of 50f1.8II betreft: beide zijn goed.
                          maar in jouw geval zou ik toch voor de nieuwe gaan.

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens

                            Bedankt voor de reaktie
                            ga deze week eens naar Konijn is vlak bij de deur en test even de 50 1.4 en de 50 1.8 kijken wat de dofste achtergrond geeft
                            Zal zeker oefenen met de voorzetlens van mijn sony je weet maar nooit
                            grt Will

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens

                              .....
                              Last edited by NeQo; 9 april 2010, 18:56.

                              Comment

                              Working...
                              X