Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

    zoals de titel het zegt; aanvulling of overlapping in de meeste situaties?

    is de 85mm sneller in AF ?

    Doel: fotografie van familie, kindjes, toch met de bedoeling meer dan lauter een "snapshot".

    thx
    lieven
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

  • #2
    Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

    Ik heb ze beide. Weliswaar van Canon. Het zijn prachtlenzen om kinderkopjes of -gezichtjes te fotograferen. De betere lens is voor mij de 85mm. Ze is scherper dan de 50mm en de kleuren en de wazige achtergrond zijn mooier. Maar op mijn 350D met cropfactor X1.6 wordt de afstand binnen soms wat te klein.
    Het is voor mij geen overlapping. Wel een aanvulling.
    Ook buiten neem ik bij voorkeur de 85mm. Je kan zo vanop comfortabele afstand iemand mooi isoleren van een vaak storende omgeving.
    Met de 1.8 heb je zelden een flits nodig.
    De 50mm is zeer scherp vanaf 2.8. De 85mm al vanaf 2.2.

    Comment


    • #3
      Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

      Ik heb beide lenzen, en op een Full Frame is het een aanvulling want de 85mm is de portretlens op een full frame.

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

        als het voor portretjes van de kinderen is, zou ik voor een 50mm gaan. De 85mm vind ik binnen niet echt bruikbaar door teveel tele. De 85mm gebruik ik meer buiten en in grotere ruimtes.
        Jeroen || OM-D EM-5

        Comment


        • #5
          Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.4: aanvulling of overlapping?

          Op vlak van snelheid autofocus;

          Welk objectief is snelst?

          50mm 1.8 of 85mm 1.4, omwille van de lichtsterkte zou ik denken de 85mm 1.4, maar toch graag jullie mening..
          Photography helps people to see
          -Berenice Abbott-
          BD1050BE

          Comment


          • #6
            Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

            De 50mm is sneller, en in plaats van de 85 1.4 kan je ook de 85 1.8 nemen.
            De qualiteit van de 85 1.8 is nagenoeg het zelfde en volgens sommige mensen en testen beter dan de 1.4 .
            Neem de 1.8 en je houdt geld over voor ander mooi glas
            Je moet ook meenemen, dat een lens vanaf een bepaald diafragma pas echt scherp is, dus daarmee verwaarloos je ook het verschil tussen 1.4 en 1.8
            Het is dus ook situatue afhankelijk
            Last edited by kisja; 1 april 2007, 08:43.

            Comment


            • #7
              Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

              Ik heb vandaag de 50 mm 1.8 gekocht wat een mooie lens top
              nikon d200

              Comment


              • #8
                Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                Ik heb mijn 50/1.4 vervangen door een 85/1.4 en 35/1.4. 50mm en 85mm vond ik te dicht bij elkaar zitten om ze beide te houden.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                  Als 'alternatief' voor de 50 mm gebruik ik - naast de 85 mm 1.8 - de Nikkor 60 mm 2.8 (met het absolute voordeel van het 1:1 macrobereik)
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                    graag jullie mening;
                    Ik heb 2 objectieven; nikkor 50mm 1.8 en de Nikkor 18-200mm VR
                    90% van mijn foto's zijn van mijn zoontje, voor 't grootste stuk binnenshuis.
                    Ik gebruik dus meestal mijn 50mm 1.8.

                    Ik overweeg deze te verkopen en een 85mm F/1.4 te kopen, omdat ik dikwijls het gevoel heb met mijn 50mm 1.8 soms "te dicht" moet gaan om mijn foto te nemen.. en dat ik eigenlijk mijn 18-200mm weinig gebruik.

                    wat denken jullie; de investering waard?
                    Photography helps people to see
                    -Berenice Abbott-
                    BD1050BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                      Ik zou toch de 50 1.8 houden en ipv de 85 1.4 de 85 1.8 kopen. Met het prijsverschil koop je dan nog iets anders leuks bij...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Ik zou toch de 50 1.8 houden en ipv de 85 1.4 de 85 1.8 kopen. Met het prijsverschil koop je dan nog iets anders leuks bij...
                        merci voor je antwoord, maar is het verschil tussen de 85mm 1.4 en de 1.8 niet van die mate dat de 1.4 uitblinkt ten opzichte van de 1.8?
                        Photography helps people to see
                        -Berenice Abbott-
                        BD1050BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Ik zou toch de 50 1.8 houden en ipv de 85 1.4 de 85 1.8 kopen. Met het prijsverschil koop je dan nog iets anders leuks bij...
                          ...ook mijn gedacht. Prijsverschil evt Aanvullen met een 24/2.8 of 35/2. De Sigma 30/1.4 kan natuurlijk ook, alleen daar heb ik geen ervaring mee. Gr, Paul
                          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                            merci voor je antwoord, maar is het verschil tussen de 85mm 1.4 en de 1.8 niet van die mate dat de 1.4 uitblinkt ten opzichte van de 1.8?
                            volgens mij niet nee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Portretlens: 50mm 1.8 versus 85mm 1.8: aanvulling of overlapping?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                              De Sigma 30/1.4 kan natuurlijk ook, alleen daar heb ik geen ervaring mee. Gr, Paul
                              Ik heb er ook geen ervaring mee, maar de review op www.photozone.de is niet van die aard dat ik geneigd zou zijn deze lens te kopen. Ik zou het eerder op een 35/2 houden.

                              Lijkt me een mooie set: 35/2 - 50/1.8 - 85/1.8... Het zou wel eens kunnen, dat de 50/1.8 dan de minst gebruikte van de drie wordt...
                              Last edited by K-2; 24 april 2007, 08:27.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X