Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

    Ik heb onlangs een Nikkor 50mm 1:1.8 gekocht en vraag me af waarvoor dat oranje en wit topje dient op de zijkant van de lens .
    Heeft dat een functie, ik veronderstel van wel, maar ik weet niet welke .
    Kan iemand daarover raad geven ?
    Alvast dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

    Dat knopje dient ter blokkering van de diafragmaring op f22.
    Zoals je zal zien is het getal 22 ook oranje, als je nu het diafragma via de camera wil instellen (hand of automatisch), moet je, je diaframa op f22 zetten, om te voorkomen dat je dit per vergissing zou verstellen kan je dit vast zetten met het bewuste knopje.
    Mocht je toch je diafragma op bv f5.6 zetten en de automatische instelling van je camera vraagt f16 dan zal je foto overbelicht zijn.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

      Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
      Mocht je toch je diafragma op bv f5.6 zetten en de automatische instelling van je camera vraagt f16 dan zal je foto overbelicht zijn.
      Bij de DSLR's (D50 e.d.) kan je zelfs in de automatische standen (Auto, P, A, S e.d.) niet met de lens werken als het diafragma niet ingesteld staat op f22
      Nikon D80 en toebehoren.

      Comment


      • #4
        Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

        Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
        Bij de DSLR's (D50 e.d.) kan je zelfs in de automatische standen (Auto, P, A, S e.d.) niet met de lens werken als het diafragma niet ingesteld staat op f22
        Is dat ook zo met mijn toestel D70S ?

        Comment


        • #5
          Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

          Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
          Is dat ook zo met mijn toestel D70S ?
          Ja, je moet maar eens proberen: zet het diafragma van de lens op f/8 bijvoorbeeld, en zet je toestel in P. Op je lcd-scherm aan de bovenkant komt er een foutmelding, en je kan geen foto's maken.

          Even ter verduidelijking: je moet de lens dus op f/22 zetten, maar dat wil niet zeggen dat je geen foto's kunt maken op andere diafragma-openingen! (je toestel stelt dan de diafragma-opening in)
          Nikon D80 en toebehoren.

          Comment


          • #6
            Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

            Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
            Ja, je moet maar eens proberen: zet het diafragma van de lens op f/8 bijvoorbeeld, en zet je toestel in P. Op je lcd-scherm aan de bovenkant komt er een foutmelding, en je kan geen foto's maken.

            Even ter verduidelijking: je moet de lens dus op f/22 zetten, maar dat wil niet zeggen dat je geen foto's kunt maken op andere diafragma-openingen! (je toestel stelt dan de diafragma-opening in)
            Bedankt JoostV, ik heb het even geprobeerd.
            Maar dat topje aan de zijkant dient dan eigenlijk toch voor niets ?
            Want of ik dat nu indruk of niet ik kan de diafragmaring verdraaien.

            Comment


            • #7
              Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

              Ik heb even mijn 50mm lens nagezien
              je moet dus de diafragma ring op f22 zetten,deze dus helemaal naar rechts draaien zodat er een wit bolletje aan de f22 aanduiding staat
              en dan dat knopje met witte stip erop naar omlaag zetten (richting de body van het toestel)
              dit is een schuifschakelaar waardoor je de diafragma ring vast zet
              als ik dit doe dan kan ik de diafragma ring niet meer herdraaien

              Comment


              • #8
                Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                Ik heb even mijn 50mm lens nagezien
                je moet dus de diafragma ring op f22 zetten,deze dus helemaal naar rechts draaien zodat er een wit bolletje aan de f22 aanduiding staat
                en dan dat knopje met witte stip erop naar omlaag zetten (richting de body van het toestel)
                dit is een schuifschakelaar waardoor je de diafragma ring vast zet
                als ik dit doe dan kan ik de diafragma ring niet meer herdraaien
                OK Gert, ik heb dat op mijn D70s uitgeprobeerd en nu zie ik wat je bedoelt.
                Van harte dank aan alle tipgevers.
                Plezant dat ge op dit forum een vraagske kunt stellen en dat er zo snel bereidwillige fotoliefhebbers zijn die je raad geven. Echt tof

                Comment


                • #9
                  Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

                  graag gedaan hoor
                  groeten
                  Gert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Knopje op Nikkor 50mm 1:1.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                    Dat knopje dient ter blokkering van de diafragmaring op f22.
                    Zoals je zal zien is het getal 22 ook oranje, als je nu het diafragma via de camera wil instellen (hand of automatisch), moet je, je diaframa op f22 zetten, om te voorkomen dat je dit per vergissing zou verstellen kan je dit vast zetten met het bewuste knopje.
                    Mocht je toch je diafragma op bv f5.6 zetten en de automatische instelling van je camera vraagt f16 dan zal je foto overbelicht zijn.
                    Ik had het zelf nog niet geprobeert op m'n digitaal om de fout te maken.

                    Graag gedaan, die tip's dan
                    Vriendelijke groeten,Raf

                    www.rafvandenbogaert.be

                    Comment

                    Working...
                    X