Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon MPE-65 +MR14 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon MPE-65 +MR14 ?

    Dag allen,
    Volgende vraag:
    Past een MR14 macro flitser rechtstreeks op een MPE-65 macrolens of heb je nog extra verloopringen nodig?
    M'n vermoeden is dat de MPE-65 beter geschikt is voor een FF dan voor een 1.6 crop, klopt dit?

    Bedankt alvast!

    Mvg
    Patrick
    Wat je niet probeert, dat weet je niet...

  • #2
    Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

    Past zonder adapter op de MP-E 65 in de daarvoor voorziene groef vooraan op het objectief. Je kan ze zowel op een full frame als op een crop camera gebruiken. Bij een full frame kan je met een voorwerp 36x24mm de foto vullen op 1:1 vergroting....bij een crop camera vul je de foto reeds met 20x15mm op 1:1 vergroting. Zo kan het dus wel zijn dat je met grotere insecten in het nadeel bent met de crop camera omdat deze reeds te groot zijn om volledig op de foto te krijgen.( bv sprinkhanen, grote wespen).Bij erg kleine insecten heb je een voordeel op de crop camera omdat je reeds met een 1.6x vergroting start tov een full frame. De werkafstand blijft op beide camera's gelijk.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

      Bedankt Rupselkopke!
      In de info bij Konijnenberg staat iets van een macro ML3 flitser, volgens mij is dit een zeer verouderde macroflitser, als ik me goed herinner?

      M'n vermoeden is dat de extreme vergroting echt wel op het het randje van het werkbare is? Zodoende m'n idee dat die op een non-crop werkbaarder is?

      Werk jij met een MPE 65?

      Mvg
      Patrick
      Wat je niet probeert, dat weet je niet...

      Comment


      • #4
        Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
        Bedankt Rupselkopke!


        Zodoende m'n idee dat die op een non-crop werkbaarder is?

        Werk jij met een MPE 65?

        Mvg
        Patrick
        Ja ....ik gebruik ze voornamelijk op een 30D. Ik gebruik ze niet veel verder dan 3:1 omdat dit op een crop camera eigelijk al te vergelijken is met 4,8:1( 3x 1.6= 4.8). Hoe meer vergroting je vraagt hoe donkerder de viewfinder word en hoe moeilijker scherpstellen wordt.Op 5:1 is het net alsof je door een heel donkere bril kijkt.Uit de hand fotograferen is dan onmogelijk en een focusrail is dan ook onmisbaar. Volgende seizoen hoop ik ze te gebruiken op een 1DMarkII N samen met een MR14( deze laatste heb ik ook nog niet). Nu gebruik ik ze enkel met de ingebouwde 30D flits met een flitsverzachter......tot op 3:1 bruikbaar. Na 3:1 krijg je het licht vd flits niet langer voor het objectief omdat de werkafstand te klein is. Enkel de MR 14 of dure MT 24 kunnen dan nog een degelijke oplossing bieden.Laat alle andere merken ringflitsen maar in de winkel. Deze evenwel goedkopere flitsen nemen nog te veel van de al zeer geringe werkafstand weg omdat ze veel verder buiten de voorkant vd MP-E65 steken.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

          Dit bevestigd m'n vermoeden.
          Momenteel fotografeer ik met de 100mm macro van Canon, (soms) samen met de MR14.
          Ik ben zeer tevreden over deze combinatie, echter op een FF kom ik er soms net niet.
          Tegen het nieuwe macroseizoen overweeg ik om de MPE-65 aan te schaffen, wat me tegenhoud is het feit dat je de MPE enkel voor macro kan gebruiken.

          Betreft je raad om enkel Canon flitsers te gebruiken... geen nood, hier komt enkel Canon (glas/licht)materiaal binnen.

          Mvg
          Patrick
          Wat je niet probeert, dat weet je niet...

          Comment


          • #6
            Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
            Dit bevestigd m'n vermoeden.
            Momenteel fotografeer ik met de 100mm macro van Canon, (soms) samen met de MR14.
            Ik ben zeer tevreden over deze combinatie.


            Mvg
            Patrick

            Als je deze combinatie goed vind......dan ga je een aangename ontdekking doen op de dag dat je het MP-E65 objectief koopt. Zelfs uw goeie 100mm 2.8word dan t.o.v dit objectief ......"rommel "..........beloofd. Ik heb al een paar Nikon macrofotografen weten een occasie Canon body kopen om enkel met dit objectief te kunnen werken. Succes!!
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Als je deze combinatie goed vind......dan ga je een aangename ontdekking doen op de dag dat je het MP-E65 objectief koopt. Zelfs uw goeie 100mm 2.8word dan t.o.v dit objectief ......"rommel "..........beloofd. Ik heb al een paar Nikon macrofotografen weten een occasie Canon body kopen om enkel met dit objectief te kunnen werken. Succes!!
              De antwoorden zijn naar mijn gevoel zeer goed weergegeven daar Rupselkopke , maar van die rommel denk in de eerste plaats dat dit 2 totaal verschillende combinaties zijn daar waar de 100 mm stopt begint pas de MP-e, en inderdaad is een lens met een ongelooflijk potentieel nu een week in mijn bezit en het begint te wennen nu nog het echte werk tot nu toe toch maar opnames gemaakt van statisch voorwerpen en krijg daar enkel maar een goed gevoel bij.
              groeten Luc
              BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

              Comment


              • #8
                Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

                Bedankt beiden voor de reactie... dit wordt een tripke naar Turnhout denk ik.
                Zal hem d'r ginder ne keer opdraaien om te zien hoe het voelt en kijkt.

                Wat betreft de opmerking van Camouflage dat het twee verschillende combinaties zijn, daar kan ik volledig inkomen en dat is ook de bedoeling.
                Nu probeer ik dat een beetje te simuleren met tussenringen of een teleconvertor maar het is echt de bedoeling om twee verschillende objectieven te hebben voor twee verschillende doeleinden.

                Mvg,
                Patrick
                Wat je niet probeert, dat weet je niet...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon MPE-65 +MR14 ?

                  Dat van die "rommel" was eigelijk om te benadrukken dat op 1:1 deze MP-E65
                  de 100mm2.8 reeds ver achter zich laat op gebied van scherpte. Met wat extra tussenringen geraak je met de 100mm ook ong op 2:1 vergroting. Als je dan een vergelijking maakt tussen beiden.........allez ge zult wel zien wat ik bedoel eenmaal je deze MP-E65 effectief gaat gebruiken. Uwe 100 mm gaat ge dan zelden nog gebruiken voor het echte macrowerk(1:1 en hoger)maar eerder om wat close-ups van groter insecten en portretten te maken. De 100mm2.8 is een scherpe en degelijk gebouwde lens(zoals de meeste primes van canon) maar zo scherp als de MP-E is ze van verre nog niet. Verwacht geen resultaten de eerste keer dat ge uw nieuwe aankoop gebruikt.......neem de tijd om er aan gewoon te raken.....de resultaten komen daarna vanzelf.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment

                  Working...
                  X