Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

105 Macro of 28-200 met macro-functie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

    Hallo allen,

    Ik ben niet fanatiek bezig met fotografie maar omdat ik regelmatig reis naar Zuid-Amerika en ook wel degelijke foto's wil van natuur en dieren, heb ik me vorig jaar een Canon 400D gekocht.
    Voorlopig heb ik er enkel de 18-55 lens van.

    Nu stel ik mij echter de vraag welke lens(zen) ik best nog aankoop?

    Ik wil sowieso een lens die degelijke macro's aankan (voor insecten, kleine reptielen, kikkertjes, ...) alsook een zoomlens (voor bvb vogels en aapjes waar je niet altijd dichtbij kan). Landschapfoto's zal wel lukken.

    Zijn de zoomlenzen met macro-functie goed genoeg of laat de macro toch maar te wensen over?
    Ik dacht aan deze Sigma : AF 28-200mm F3,5-5,6 Compact Hyperzoom Asferische Macro.
    Prijs is best te doen (iedereen wil alles toch zo goedkoop mogelijk....dus ook ik).

    Of moet ik kiezen voor een andere zoomlens en er de Sigma 105 macro bijkopen? Dan spreek je wel al direct over een ander budget natuurlijk (2 lenzen kopen + beiden duurder).

    Ik heb wel enkele kennissen die wat meer van fotografie afweten maar ze spreken mekaar wat tegen.
    De één zegt dat je best voor een lens kiest met alles-in-één (geen gesleep met verschillende lenzen) en ik dus voor de 28-200 met macro-functie moet gaan (of nog beter : een 18-200 met macrofunctie).
    De ander zegt dat ik voor beide doeleinden een aparte lens nodig heb.

    Ikzelf ben voorlopig geneigd om te gaan voor de alles-in één, oa omwille van de prijs.
    Advies is dus zeer welkom !!

    Alvast bedankt en groeten,
    Gert.

  • #2
    Re: 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

    Oorspronkelijk geplaatst door Pumigert Bekijk bericht
    De ander zegt dat ik voor beide doeleinden een aparte lens nodig heb.
    Deze man heeft gelijk, een 18-200 voor "alles" behalve macro, en een aparte macrolens zoals bvb die Sigma 105 ( die kan je eventueel ook als portretlens gebruiken )
    Dit gezegd zijnde in de veronderstelling dat je echt zo weinig mogelijk van lens wil wisselen.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

      Een zoomlens met macro functie is lang niet hetzelfde als een echte macrolens.
      Met een echte macrolens haal je 1:1 vergroting, en dat gaat nooit met een zoomlens (toch niet zonder voorzetlenzen of tussenbussen).
      Bovendien is die macrolens met een vast brandpunt véél scherper dan die lenzen met een groot zoombereik.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

        Hoi,

        Ik heb in het begin dezelfde fout gemaakt en dan blijkt algauw dat goedkoop duurkoop is.
        Algauw kijk je tegen de beperkingen van goedkopere lenzen aan; minder lichtsterk, minder scherp, vervorming in de hoeken en mindere kleuren.
        Ik heb nu de sigma 24-70mm 2.8, de 70-200mm 2.8 en de 105mm macro 2.8.
        mvg

        Comment


        • #5
          Re: 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

          Prijs is best te doen (iedereen wil alles toch zo goedkoop mogelijk....dus ook ik).

          Nee niet iedereen, er zijn er ook die geen prijs kopen maar kwaliteit kopen en daar een correcte prijs willen voor betalen.

          Het juiste gereedschap voor iedere job!

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

            Bedankt voor jullie reacties !!

            Ik zal dan toch maar gaan voor de aankoop van een aparte macro lens.

            Ik zeg nu wel bij mezelf dat het geen wedstrijd-foto's hoeven te zijn maar wellicht zal ik achteraf toch spijt hebben dat de foto's niet iets beter zijn.

            Uiteraard heeft kwaliteit zijn prijs en zal ik dus wat dieper in de portemonnee moeten tasten .
            Of is er een macro-lens die toch nog wat goedkoper is dan de 105 sigma en kwalitatief voldoet?
            Is deze van Canon zelf bvb wat : EF 50mm f/2.5 Compact Macro ?

            Groeten,
            Gert.
            Last edited by Pumigert; 3 maart 2007, 13:09.

            Comment


            • #7
              Re: 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

              Je kan de Tamron 90mm 2.8 macro ook in overweging nemen. Dit is een vlijmscherpe lens waarover je via de "search" veel informatie kan vinden hier op BD
              mvg

              Comment


              • #8
                Re: 105 Macro of 28-200 met macro-functie?

                Oorspronkelijk geplaatst door Pumigert Bekijk bericht
                Is deze van Canon zelf bvb wat : EF 50mm f/2.5 Compact Macro ?

                Groeten,
                Gert.
                Waarom Canon die ooit gemaakt heeft, dat weet ik niet.
                Het is pas een macrolens als ze gebruikt wordt met een "Life Size" converter, die alleen maar bruikbaar is op deze lens. En die combinatie is heel wat duurder dan een Tamron 90mm macro of een Sigma 105mm macro.

                Als je dan toch een korte macro wil, en als het een Canon moet zijn, dan kijk je eerst maar naar de EF-S 60mm f2,8 macro.

                Ik weet ook niet welke onderwerpen je wil fotograferen, maar voor de kleine beestjes werkt een (Sigma) 150mm of (Sigma, Tamron of Canon) 180mm heel wat gemakkelijker dan een korte macro.
                Maar die zijn natuurlijk wel duurder.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X