Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

    Vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag een cadeau-cheque gekregen voor een ballonvaart, en ik zoek deze binnenkort te verzilveren. Jullie kunnen in mijn handtekening zien over welke lenzen ik beschik.
    Dus nu is mijn vraag, welke van deze lenzen is het interessants om hiervoor als standaard-lens te monteren. Meestal gebruik ik voor landschap mijn 17-40, maar ik ben niet zeker dat dit voor deze omstandigheden ook het interessantst is. Ik vraag me af of het soms niet beter is of ik meer kan inzoomen. Uiteindelijk vliegen we over het vlakke Vlaamse land, en ik ben een beetje bang dat foto's genomen met mijn groothoeklens nogal snel saai gaan zijn. De 17-40 is ook mijn enige niet-gestabiliseerde lens, en zo'n ballonneke hangt ook niet stil he (of ik moet misschien toch stilaan de 17-55 IS overwegen).

    Alle suggesties zijn welkom. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of men in een ballon gemakkelijk van lens kan wisselen, en of dat dit eigenlijk wel aangewezen is.
    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

  • #2
    Re: Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

    In een luchtballon heb je geen trillingen, en alle bewegingen gaan heel langzaam. Daarvoor heb je helemaal geen beeldstabilisatie nodig.
    Maar omdat ze met zo'n balon meestal pas tegen de avond aan opstijgen, kan een gestabiliseerde lens toch wel nuttig zijn, vooral rond de tijd dat er geland wordt. Dan begint het gewoonlijk al te schemeren, en dan kan je met de IS-lens toch nog gemakkelijker foto's maken (de iso zal dan toch ook wel omhoog moeten).

    Ik denk wel dat je ondertussen lenzen kan wisselen, maar teveel materiaal zou ik toch niet meenemen, je moet het degelijk kunnen opbergen tijdens de landing (die is niet altijd even zacht ).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

      Het is een fantastische ervaring. Geniet ervan! Ik heb enkele prachtige landschapsfoto's genomen vanuit een ballon. Dat was wel nog met een analoog systeem. Hou rekening met het afnemende licht naarmate de landing nadert! Heel mooi vanuit de lucht zijn de patronen van het landschap of akkers. Een 17-55 is lijkt me de aangewezen lens.
      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
      Uit: Apocrief

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

        Geniet er maar van, het is een prachtige ervaring. Wat het bereik van je 17-40 betreft, denk ik dat je niet slecht zit. De ballon is op zich vrij rustig, geen trilling. Maar zoals eerder gezegd, naar de landing toe kan het duister wel zijn intrede doen (voor ballonvaart mag er niet te veel wind en thermiek zijn, en die condities doen zich meestal voor 's avonds, of heel vroeg 's ochtends). Een lichtsterk objectief kan dus nuttig zijn, maar mits je de iso wat hoger zet, moet jouw objectief toch volstaan denk ik.

        Wisselen van lenzen in een ballon zou ik niet doen, zoveel ruimte heb je nu ook weer niet in een ballon. Tenslotte nog dit, een ballonlanding kan heel zacht zijn, maar afhankelijk van de windsterkte en het terrein waarop je landt kan die landing ook wat ruwer zijn. Op zich niks gevaarlijks, maar wel een beetje uitkijken met het dure fotomateriaal.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

          Tijdens de vlucht hang zo'n mandje heel stil. IS/VR/AS is niet echt nodig. De landing is echter een heel ander verhaal...

          In 2003 maakte ik een vlucht met mijn 2 oudste kinderen (zie album). Ik had een Sony prosumertje mee. Interessant zijn:
          - een beetje telebereik als je meer dan alleen pano's wilt fotograferen. Vergeet niet dat zo'n ballon soms hoog uitklimt, zodat telebereik (>150 mm) veelal belangrijker is groothoekbereik (<24 mm)
          - lichtsterke lens en/of hoge ISOs, vooral in de (mooiste) momenten voor zonsondergang.

          Ik had toen nog geen DSLR, en misschien gelukkig maar, want de landing was nogal hard. Ik heb er trouwens een gebroken voet aan overgehouden.

          Paul
          BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

            Ik zou de 17 - 40 L en de 70 - 300 IS DO meenemen.

            Dan kan je alle kanten uit.
            Die paar millimeter tussen de 40 en de 70 ga je niet missen volgens mij.

            Ik zou nog de meeste foto's maken met een breedhoek denk, maar als je daar beneden iets mooi ziet staan kan je natuurlijk ook je tele gebruiken.
            Canon EOS 5D met 3KG glas
            https://reisforum.net

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens gebruiken voor ballonvaart ?

              Met breedhoek kun je ook leuke foto's van de medepassagiers maken en van de branders.
              Bij mijn laatste vlucht was ik toch blij dat mijn fototoestel goed opgeborgen was bij de landing. 't Ging met een ferme smak tegen de grond. Ludo V. en Vicky kunnen dit getuigen.

              Comment

              Working...
              X