Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor bloemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor bloemen

    Hallo,
    Ik ben gevraagd om foto's te maken van orcideeën.
    Kan ik dan met de nikkor 50mm 1.8 uit de voeten of zal ik toch voor een macrolens moeten kijken?

    Ben nu zelf in bezit van de nikkor 18-200vr en de sigma 70-300apo dg.
    Denk niet dat deze daar goed geschikt voor zijn.

    Als de foto's namelijk een beetje knap zijn, mag ik de foto's voor hun brochure gaan maken (die maken ze nu zelf met een compactje)
    -------------------------------
    Een tas met een D300 en wat glas
    -------------------------------

  • #2
    Re: Welke lens voor bloemen

    Als die bloemen niet te klein zijn, dan kan je de 50mm wel gebruiken. Het zal van de grootte van de bloemen en de vergrotingsfactor van die lens afhangen.
    Een 1:1 vergroting heb je zeker niet nodig, tenzij je details in beeld wil brengen.

    Als de foto's echt scherp moeten zijn, dan zal de 50mm wel de beste keuze zijn omdat die normaalgezien scherper is dan een zoomlens.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor bloemen

      De 50 mm kan zeer goed gebruikt worden. Een prachtig scherpe lens voor een zachte prijs.
      Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor bloemen

        Denk ik ook probeer het eens met die 50mm. Je zal wat moeten oefenen op de afstand. Maar achteraf kan je nog wel wat bij croppen ook neem ik aan.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor bloemen

          Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met "dichtbij fotografie", hou er rekening mee dat het diafragma niet te ver open mag staan als je voldoende scherptediepte wil. Om een bloem helemaal scherp te krijgen zal het diafragma dus vrij ver dicht moeten, en zal je de camera ook op statief moeten gebruiken om geen bewogen foto's te krijgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor bloemen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met "dichtbij fotografie", hou er rekening mee dat het diafragma niet te ver open mag staan als je voldoende scherptediepte wil. Om een bloem helemaal scherp te krijgen zal het diafragma dus vrij ver dicht moeten, en zal je de camera ook op statief moeten gebruiken om geen bewogen foto's te krijgen.
            Daar heb ik nog niet veel ervaring mee, maar heb een statief in bezit een een sb600 flitsbakkie, dus hoop dat ik daar genoeg licht mee kan maken
            -------------------------------
            Een tas met een D300 en wat glas
            -------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor bloemen

              De 1:1 functionaliteit van een macro lens heb je waarschijnlijk niet nodig zoals reeds gezegd, maar vergeet niet dat de 50mm 1.8 slechts 1:6.6 is, heel wat minder dus.
              Ik zeg dit omdat ik dit zelf een beperkende factor vind van mijn 50mm en orchideeën nu ook weer niet zo'n grote bloemen.
              Je 70-300 helpt je wat meer in de goede richting maar als je echt kwaliteit (scherpte/bokeh en natuurlijk flexibiliteit) wil raad ik toch een macro lens aan, zeker als je nadien gevraagd wordt om een brochure te maken.

              Zelf ben ik aan het wachten on mijn Tokina 100 m, en ik kan dus geen gedetailleerdere uitleg geven over macro-objectieven, misschien iemand anders.

              Tim

              Edit: het in rood aangeduide moet "Tokina 100 mm zijn"
              Last edited by timvdb; 2 maart 2007, 19:37. Reden: Typo

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor bloemen

                Oorspronkelijk geplaatst door Dionysos Bekijk bericht
                ... een een sb600 flitsbakkie...
                Je gaat die bloemen toch niet flitsen hé?

                Ik fotografeer bloemen graag met een tilt- & shift lens : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/ts_flowers maar een lange macrolens is ook zeer goed : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/cacti__tropicals

                Dit is vb een orchidee met een 180mm getrokken, zonder flits

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor bloemen

                  Bedankt voor de reacties, zal dus denk ik toch voor een macro moeten gaan, heb namelijk de 50mm nog niet en dan is het dus beter om maar even door te sparen.
                  Welke van de macro's is evt ook te gebruiken als portretlens?
                  Kan iemand mij daar een beetje mee in de richting helpen?
                  -------------------------------
                  Een tas met een D300 en wat glas
                  -------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor bloemen

                    Mijn mening? Spaar voor de Nikon 60 mm /2.8 (439,-). Deze wordt meestal als "norm" lens gebruikt bij cameratests. Tevens een heel mooie portretlens
                    (90 mm kb ev). Natuurlijk zal de nieuwe AFS 105 /2.8 VR voor macro helemaal super zijn, alleen vind ik persoonlijk 105 mm (ong 150mm) te lang voor portretten. Op het prijskaartje staat ook wel bijna het dubbele.
                    Sucses met je zoektocht en haal binnen die opdracht!
                    Gr, Paul
                    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor bloemen

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Je gaat die bloemen toch niet flitsen hé?

                      Ik fotografeer bloemen graag met een tilt- & shift lens
                      Heb die lenzen al dikwijls zien staan. En daar stopt mijn kennis erover. Dacht altijd dat die gebruikt werden om gebouwen te fotograferen zonder perspectiefvervormingen te krijgen, of sla ik de bal helemaal mis?

                      Kan je me even uitleggen waarom die zo geschikt zijn voor bloemen?

                      Groetjes

                      Marc
                      http://www.pbase.com/neos_marc

                      www.caridina.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor bloemen

                        timvdb Zelf ben ik aan het wachten on mijn Tokina 100 m, en ik kan dus geen gedetailleerdere uitleg geven over macro-objectieven, misschien iemand anders.
                        100m,Waw man wat een bereik!!! Zal wel een pak geld gekost hebben???

                        www.kdfotografie.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor bloemen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Trukje Bekijk bericht
                          100m,Waw man wat een bereik!!! Zal wel een pak geld gekost hebben???

                          Die Tokina 100mm macro valt van alle macrolenzen voor Nikon prijsgunstig het besteuit. Ik kocht de mijne voor 330 euro bij cameranu.nl.
                          Bevalt uitstekend om eigenlijk alles mee te fotograferen, ook bloemen enz. Erg makkelijk.
                          De 60mm Nikon gaat ook OK zijn voor bloemen omdat je met de Tokina toch nog op redelijke afstand zit, wat weer ideaal is voor insecten enz.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor bloemen

                            Weet ik wel, maar er is volgens mij toch een wezenlijk verschil tussen een 100mm en 100m lens! Of zie ik dat verkeerd?
                            www.kdfotografie.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor bloemen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Trukje Bekijk bericht
                              Weet ik wel, maar er is volgens mij toch een wezenlijk verschil tussen een 100mm en 100m lens! Of zie ik dat verkeerd?
                              Hmmm... er was hier ooit iemand die graag vanaf de andere kant van een meer een vogeltje beeldvullend wilde fotograferen.
                              Die zocht een 800mm lens en wilde daar nog een 3x converter opsteken o.i.d. en vroeg zich af of dat genoeg ging zijn (was een leuke discussie trouwens, kon hem zo gauw niet vinden).

                              Die zou hier wel mee geholpen zijn...

                              Comment

                              Working...
                              X