Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 10-17 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 10-17 ?

    Heeft iemand die Tokina 10-17 al gezien in werkelijkheid ? Ligt ie al ergens in de winkels ? Ik heb die lens al een hele tijd geleden besteld, maar nog steeds niets ... (in afwachting van )

    Stefan.

  • #2
    Re: Tokina 10-17 ?

    Heb ondertussen de Pentax versie, welke blijkbaar dezelfde is

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 10-17 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Marak55 Bekijk bericht
      Heb ondertussen de Pentax versie, welke blijkbaar dezelfde is
      Juist . Ik bedoelde de Nikon-versie. Die zal dan wel ooit komen, mag ik aannemen ?

      Stefan.

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 10-17 ?

        Die komt vast maar van de foto's die ik tot nu toe gezien heb ben ik zeer verre van enthousiast.
        Als iemand ie lens heeft:
        ik ga zeer binnenkort een praktijktest doen met :
        Sigma 8mm
        Nikon dx 10,5mm
        Nikon AFD 16mm
        Zenitar 16mm
        dus om het nog leuker te maken is een tokina zeker welkom je moet tenslotte in 1x met dezelfde omstandigheden en camera de testopnamens maken.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 10-17 ?

          Aangezien er al eeuwen een uitstekende Sigma 10-20 in omloop is, vraag ik me af waarom er nog iemand op een 10-17 zou zitten wachten ?
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Tokina 10-17 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Aangezien er al eeuwen een uitstekende Sigma 10-20 in omloop is, vraag ik me af waarom er nog iemand op een 10-17 zou zitten wachten ?
            Fisheye !
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

            Comment


            • #7
              Re: Tokina 10-17 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
              Fisheye !
              Sigma 10-20 is toch ook fisheye??
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Tokina 10-17 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door nicodejong Bekijk bericht
                Sigma 10-20 is toch ook fisheye??
                Nee, Sigma 10-20 is gewoon groothoek.

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina 10-17 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Nee, Sigma 10-20 is gewoon groothoek.
                  Tokina 10-17 waarom is die dan fisheye(zit toch in de zelfde hoek?) of begint groot hoek bij 20mm?
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina 10-17 ?

                    Op deze sites kun je wat info vinden over het verschil tussen rectilineaire lenzen (zoals de sigma 10-20) en fisheye lenzen (zoals zenitar 16mm en de tokina 10-17). Bemerking: de Tokina 10-17 is bij mijn weten de eerste fisheye lens die 'n zoom heeft. Alle andere zijn "primes".

                    http://photo.net/learn/fov/
                    http://photo.net/learn/fisheye/
                    http://en.wikipedia.org/wiki/Rectilinear_lens
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tokina 10-17 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                      Op deze sites kun je wat info vinden over het verschil tussen rectilineaire lenzen (zoals de sigma 10-20) en fisheye lenzen (zoals zenitar 16mm en de tokina 10-17). Bemerking: de Tokina 10-17 is bij mijn weten de eerste fisheye lens die 'n zoom heeft. Alle andere zijn "primes".

                      http://photo.net/learn/fov/
                      http://photo.net/learn/fisheye/
                      http://en.wikipedia.org/wiki/Rectilinear_lens
                      dankje ik zal dat binnen kort eens op mijn gemak door lezen(voor zover dat gaat met mijn engels)
                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina 10-17 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                        de Tokina 10-17 is bij mijn weten de eerste fisheye lens die 'n zoom heeft. Alle andere zijn "primes".
                        Dat dacht ik ook. Vandaar dat ik dus ook meteen met de Sigma vergeleek. Gewoon niet gedacht aan Fisheye-zoom als mogelijkheid .

                        Nu, ik kan me vergissen, maar ik zou verwachten dat men eerder uitgekeken geraakt op het toch wel specifiek effect van fisheyes dan op het meer normale beeld van iets als die Sigma 10-20. Persoonlijk zou ik in elk geval voor deze laatste kiezen...
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tokina 10-17 ?

                          Door het feit dat ik ook zo een Tokina 10-17 Fisheye lens wil kopen, maar bijna nergens er heel veel van over vind, dacht ik dat het mogelijk was om op deze forum hier wat bijkomende info over deze lens te verkrijgen
                          Lens moet op een Canon 20/30D dienst doen, heeft er iemand al ervaring mee (of op andere body´s)
                          Ik dacht eerst een EF-15 Fisheye te nemen, maar op een 1.6 crop body blijft er niet veel meer van over van het fisheye effect
                          De sigma 8 fisheye is een ander alternatief, heeft 2mm meer beeld maar is niet lichtsterker dan de Tokina en wel zo duur dan de Canon lens
                          Daarom deze vraag?
                          Is het de moeite waard om deze Tokina 10-17 Fisheye lens te kopen
                          Bedankt
                          JonD

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tokina 10-17 ?

                            ik kan hem hopelijk volgende week testen zal iets laten weten als het zover is
                            Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tokina 10-17 ?

                              Ik kan enkel aanraden even op enkele andere forums en fotosites (pbase.com, Pentax SLR Talk forum op dpreview.com,...) een zoektocht te doen naar de Pentax DA10-17. Dat objectief heeft dezelfde lensconstructie als de Tokina, vandaar dat Tokina ook geen Pentax versie maakt... Ok, de Pentax heeft wel de SMC coating die de Tokina mist, dus de beeldkwaliteit kan verschillend zijn, maar de beeldhoek en vervorming op de diverse brandpunten is dezelfde.

                              Wat ik je al mee kan geven is dat de vervorming @17mm niet erg opvalt (als je het objectief bedachtzaam gebruikt), terwijl je een erg natuurlijke ultrabreedhoek hebt. @10mm is 't natuurlijk andere koek, da's 100% gadgeteffect. Maar het leuke is dat je de 10-17 ook als niet-gadget kan gebruiken. Afhankelijk van het onderwerp kan je tot 15mm werken zonder uitgesproken fisheye.

                              hth, Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X